برگزیدگان نخستین جشنواره تئاترخیابانی بهزیستی معرفی شدند


اختتامیه نخستین جشنواره تئا‌تر خیابانی طلوع امید بهزیستی پنجشنبه ۲۴ مهرماه، در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران با قرائت پیام علی جنتی، وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی، سخنرانی علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی و همایون هاشمی رییس سازمان بهزیستی به کار خود پایان داد.
تئاتر فستیوال
به گزارش تئا‌تر فستیوال به نقل از ایران تئاتر ، این مراسم که با اجرای علیرضا خمسه و باحضور بزرگان تئا‌تر برگزار شد از یک دهه تلاش دکتر قطب الدین صادقی برای تئا‌تر بهزیستی تقدیر شد. دکتر قطب الدین صادقی در آیین بزرگداشت خود تاکید کرد که ۱۳سال تلاش برای خانواده بهزیستی بهترین زمان عمراش بوده است.
علی ربیعی، وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره تئا‌تر خیابانی طلوع امید، بابیان اینکه، گروه‌های آسیب پذیرجامعه و مشکلاتشان، باید برای جامعه مساله شود، گفت: «ذهن‌ها باید مساله را درک کنند و به قول جامعه‌شناسان، مساله باید برساخته شود چرا که مشکلات گروه‌های آسیب پذیر جامعه فقط مساله خودشان نخواهد بود بلکه مساله جامعه نیز می‌شود.»
وی با اشاره به پیوند مسائل اجتماعی و هنر، هنرمند بودن را کار دشواری دانست و افزود: «هنرمندان افرادی خلاق، هوشمند، متفکر و دارای ظرفیت‌های متمایز از دیگران تلقی می‌شوند. وقتی معلولی هنرمند شود جامعه بیشتر به توانمندی معلولان ایمان می‌آورد.»
ربیعی، تصریح کرد: «خوشحالم که جشنواره تئا‌تر خیابانی برای بازنمایی مسائل سازمان بهزیستی به کار گرفته شده است. ما به شدت نیازمند ان هستیم که با ریکردی انسانی، به مسالی همچون کودکان کار، معلولیت، زنان سرپرست خانوار و… بپردازیم.»
وزیرکار، رفاه و امور اجتماعی تاکید کرد: «این جشنواره با نگاهی عام‌تر و گسترده‌تر نسبت به افراد تحت حمایت این سازمان، کوشیده تا ابزار هنر را در خدمت بازنمایی مسائل مختلفی قرار دهد که هریک به نحوی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اتفاقا پیدایش آن‌ها تا حد زیادی معلو خود جامعه است و راه حل آن‌ها نیز باید با تلاش جمعی و گفت گو کردن درباره آن‌ها پیدا کرد.»
ربیعی تئا‌تر خیابانی را نوعی گفت‌و‌گوی اجتماعی دانست و افزود: «تئا‌تر خیابانی نوعی گفت‌و‌گوی اجتماعی در قالب هنر درباره مساله آسیب پذیری است. جامعه ما امروز به شدت به گفت‌و‌گو نیاز دارد. درواقع در جامعه‌ای که عمده مسائل سیاسی می‌شوند و موضوع منازعه سیاسی قرار می‌گیرند گفت‌و‌گو در قالب‌های مختلف درباره مسائل اجتماعی اقدام بسیار مهمی است.»
وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در پایان ابراز ارادت کرد به همه بازیگران تئا‌تر زندگی و گفت: «از خدا می‌خواهم به امثال من که در لحظاتی از تاریخ امکا کار پیدا می‌کنیم کمک کند تا در خدمت آن‌ها باشیم.»
ربیعی درحالی که اشک در چشم داشت و بغض کرده بود، گفت: «می‌خواهم ارادت خود را ابراز کنم، به پدری کارگر که هر روز با تنی رنجور و خسته و سفره‌ای ناچیز صورت خود را با سیلی سرخ می‌کند، به زنی بی‌سرپرست که به من گفت چگونه از گرگان جامعه خود را در امان نگه داشته است، به معلولی که می‌خواهد روی پای خود بایستد و کودکی که کودکی نمی‌کند و در کوره پزخانه کار می‌کند فقط به این خاطر که پدرش دیگر توان کار کردن ندارد.»
وی افزود: «من که خود از کارگری ساختمان تا جنگ و دانشگاه و وزارت آمده‌ام، از خدا می‌خواهم به همه ما کمک کند تا اندازه‌ای از آلام این افراد بکاهیم.»
آرا هیت داوران نخستین جشنواره تئا‌تر خیابانی «طلوع امید» بهزیستی مهر ماه ۱۳۹۳ تهران
 پس از تقدیر از دکتر قطب الین صادقی با حضور وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی، همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی، نرجس بختیار خلج دبیر جشنواره، اسماعیل خلج، امیر دژاکام و جهانگیر الماسی به عنوان هیئت داوران جشنواره آرا به شرح زیر اعلام شد:
موسیقی
هیئت داوران جشنواره جایزه این بخش را شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی را به علی انوری آهنگساز نمایش «در شهر» تقدیم کرد.
طراحی فضا
هیئت داوران از میان طراحی نمایش‌های شرکت کننده، در جشنواره دو اثر را به طور مشترک با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی به شرح زیر انتخاب کرد:
 مجتبی مرادی برای نمایش «کالسکه‌ای برای خوشبختی» و کژال راست بین برای نمایش «پاپتی».
 بازیگری زن
رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به سارا قنبری راد بازیگر نمایش «کالسکه‌ای برای خوشبختی» و فرناز منتظر ظهور برای نمایش «دم»
رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم می‌شود به الهام غلامی بازیگر نمایش «ناگفته‌های در قاب زندگی»
رتبه اول: جایزه این بخش را شامل تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نرگس خاک کار برای نمایش «در مسیر رفت و آمد» تقدیم می‌شود.
بازیگری مرد
رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهدی ضیاییان‌پور برای نمایش به «خاطر یک مشت دلار» و مهدی رضایی بازیگر نمایش «زندگی در یک نگاه» تقدیم می‌شود.
رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مجتبی مرادی بازیگر نمایش «کالسکه‌ای برای خوشبختی» و فیروز حیدرزادهبرای نمایش «آگهی، فروش، استخدام» تقدیم شد.
 رتبه اول: هیئت داوران جشنواره جایزه این بخش را شامل تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سعید رحیمی بازیگر نمایش «در شهر» و مسعود محرابی بازیگر نمایش «زندگی در چند نگاه تقدیم» می‌کند.
 کارگردانی
رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به کژال راست بین کارگردان نمایش «پاپتی»
رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به فرامرز قلیچ خانی کارگردان نمایش «در شهر»
رتبه اول: هیئت داوران جشنواره جایزه این بخش را شامل تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم می‌کند به امیر شاه علی کارگردان نمایش «زندگی در چند نگاه»
طرح و ایده
رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم می‌شود به نرگس خاک کار برای متن نمایش «در مسیر رفت و آمد»
رتبه دوم: هیئت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی به فرامرز قلیچ خانی برای نمایش «زندگی در چند نگاه» و مسعود محرابی برای نمایش «در شهر» تقدیم می‌کند.
رتبه اول: هیئت داوران جشنواره جایزه این بخش را شامل تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم می‌کند به مختار محمدی برای نمایش «پاپتی»
اثر برگزیده 
هیئت داوران از میان آثار شرکت کننده در جشنواره نمایش «آگهی، فروش، استخدام» به نویسندگی مسعود محرابی و کارگردانی پروانه علی ضامنی را به سی و سومین جشواره بین المللی تئا‌تر فجر معرفی می‌کند.
در نخستین جشنواره سراسری تئا‌تر خیابانی سازمان بهزیستی سه اثر ویژه توسط اساتید تئا‌تر به سفارش این جشنواره تولید شده‌اند. این آثار توسط دکتر قطب الدین صادقی با نمایش «اصل ۲۱» و رحمت امینی با نمایش «ویلچر» و سیروس همتی با نمایش «طا، لام، الف، قاف» اجرا شد.
محوطه‌های برج آزادی، کاخ گلستان، سبزه می‌دان، کاخ نیاوران، پارک شهر، پارک بعثت، تئاترشهر، خانه هنرمندان، برج میلاد، حوزه هنری، پارک ملت، پارک لاله، پارک ساعی، بوستان قائم و ولایت و همچنین فرهنگسراهای اشراق، اندیشه و شفق، کانون اصلاح و تربیت و شیرخوارگاه آمنه، مکان‌های اجرای جشنواره تئا‌تر خیابانی بودند.
در این جشنواره ۱۷۴ اثر تئاترخیابانی و ۱۸ اثر شورایی از ۲۸ استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که هیات انتخاب در ‌‌نهایت از مجموع نمایش‌های متقاضی ۲۲ نمایش را برای این جشنواره انتخاب کرد، که در دو بخش خیابانی و شورایی این آثار اجرا کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *