بیانیه تئاتر فستیوال در پی عدم پوشش خبری اختتامیه سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

قلب پاک کافی نیست ، باید دوست داشت


امروز سیزدهمین و آخرین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر بود و اختتامیه ی این جشنواره امروز برگزار شد .

ما در تئاتر فستیوال تا امروز که آخرین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر بود ، سعی و تلاشمان بر این بود که بیشترین حمایت ممکن را از مهم ترین رویداد تئاترى کشورمان داشته باشیم . اما اگر همکاری مناسب از جانب ستاد جشنواره صورت نگیرد ، بالتبع امکان پوشش مناسب هم وجود ندارد .

ما در تئاتر فستیوال در تمام سال هایی که گذشت ، از پخش زنده ( آنلاین ) اختتامیه جشنواره تئاتر فجر گرفته تا امروز که عملا چاره ای جز پوشش ندادن اختتامیه برایمان باقی نگذاشته اند ؛ همواره سعی کرده ایم صدایی مستقل ، پویا و پیشرو در رسانه های تئاتری باشیم .

اما امروز که در اقدامی عجیب و غیرقابل فهم ، سهم رسانه تئاتر فستیوال را تنها یک بلیت برای پوشش مراسم اختتامیه دانسته اند ، در واقع از ما خواسته اند که در مراسم نظاره گر اجرای اختتامیه باشیم ، همین و بس ! نه به عنوان رسانه ای که می تواند آنچه اتفاق می افتد را از زاویه ی دید خود منتشر کند .

” ما نمی توانیم تنها با یک بلیت اختتامیه ، کل مراسم را پوشش دهیم ! ”
این را گفتیم و در پاسخ شنیدیم که ” از اخبار ستاد جشنواره استفاده کنید و خودتان پوشش ندهید . ” !

ما نمی خواهیم روابط عمومی جشنواره ها باشیم . تئاترفستیوال یک رسانه مستقل است که باید مثل همه جای جهان زاویه و دیدگاه خودش را نسبت به وقایع داشته باشد و پاسخگوی انتظارات مخاطبینش باشد و نه بازنشر دهنده اخبار ستاد جشنواره آن هم با زاویه دیدِ خودِ جشنواره !!

مسئولین محترم ستاد سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر؛ برای لحظه ای ، فقط لحظه ای خودتان را بگذارید جای رسانه های مستقل : آیا آن وقت  باز هم همین تصمیم ها را می گرفتید . آیا می پذرفتید که یک ” بنگاه ” ، خبر تولید کند  و بقیه بپراکـنند ؟! شوخی رسانه ای اش این است : خوب است که ما ، شما را می شناسیم و الا شبیه دستگاه گوبلز نظام فاشیستی هیتلر به نظر می رسیدید ! واقعا چند جلسه وقت گذاشته اید تا به این تصمیم عجیبِ حذفِ رسانه های مستقل ، هم در رونمایی پوستر و هم در اختتامیه  برسید !؟

و اما هنرمندان عزیز ، کاندیداهای گرامی و برگزیدگان محترم ؛

ما از اتفاقات پیش آمده دلخور و ناراحتیم . اما خواهش می کنیم شما از ما ناراحت نباشید که امسال نمی توانیم برخلاف ادوار پیشین جشنواره با شما مصاحبه و عکس اختصاصی داشته باشیم .

باور کنید ما تمام تلاشمان را کردیم که با ستاد سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر همکاری کنیم . اما متاسفانه ناپختگی و عدم تجربه مسئولین فعلی ، این شرایط ناراحت کننده را برای ما رقم زد .

شنیده بودیم که دکور مراسم اختتامیه امسال و کارگردانی جشن اختتامیه سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر قرار است یک جهش بزرگ باشد . بی تاب بودیم که ببینیم . با این شرایط ، ما که ندیدیم و متاسفیم که مخاطبین ما هم نمی توانند ببینند .

شاید انتظار می رفت همچنان که پیش از این نیز بارها شاهد اتفاقات عجیب و متحیرالعقول بوده ایم ولی سکوت را به فریاد ترجیح داده ایم ، این بار نیزسکوت می کردیم . اما باور کنید هیچ غرضی نداریم ، باور کنید فقط قصد داریم از رسانه خود و شأن رسانه های مستقل دفاع کنیم . ما ازاینکه هنرمندان تئاتر ، مسئولیت های مدیریتی به عهده می گیرند خوشحالیم ؛ اما چه کنیم که نمی توانیم از تصمیمات خلق الساعه و آوانگارد آنها لذت ببریم و راستش را بخواهید این روزها جای مدیران دهه شصتی و دهه هفتادی را خالی می دانیم .

دوستان عزیز در ستاد سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر ، ما می دانیم که نیت همه شما عزیزان خیر بوده است که به قول پروین اعتصامی ” از قلب پاک، نیت آلوده بر نخاست ” اما به قول گوته بزرگ ” دانستن کافی نیست، باید عمل کرد و خواستن کافی نیست ، باید اقدام نمود . ” و به قول حکیم ” حکیمی ” :” قلب پاک کافی نیست ، باید دوست داشت . ” .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *