تماشاخانه “تئاتر مستقل تهران” تعطیل شد


مدیر تئاتر مستقل تهران اعلام کرد، با توجه به مشکلات پیش آمده‌ی ناشی از شیوع کرونا و نبود حمایت‌های لازم این کمپانی و تماشاخانه آن تعطیل شد.

 

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ایسنا ، مصطفا کوشکی در یادداشتی که در اختیار این رسانه قرار داده، از تصمیم به تعطیلی کمپانی و تماشاخانه تئاتر مستقل تهران که فعالیتی متمایز از دیگر تماشاخانه‌های خصوصی داشت و در چند سال گذشته یکی از پرمخاطب‌ترین سالن‌های تئاتری تهران بود، خبر داده است.

او در این یادداشت نوشته است :

«لطفا برای تئاتر مستقل تهران ابراز تأسف نکنید

من مصطفا کوشکی، کارگردان و مدیر «تئاتر مستقل تهران» این یادداشت را به تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۹ در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار می‌دهم با هدف ثبت در حافظه تاریخی رسانه‌ها و مطبوعات که سندی باشد در بین برگ‌های کتاب قطور تعطیلی و توقف اماکن فرهنگی – هنری کشور.

«تئاتر مستقل تهران» در سال‌های آغازین دهه ۹۰ با تمام کمبودها و سختی‌ها بنا شد و این تازه سرآغاز راه و حداقل کوشش ما بود برای جامه عمل پوشاندن به رویای تاسیس کمپانی (شرکت/مؤسسه)‌ تئاتر در ایران، آن‌هم پس از چندین دهه‌ ممانعت و رخوت؛ تا امکان و مجالی باشد که هر گروه تئاتر فعال، مکانی در اختیار داشته باشد که بتواند تمرین کند، داشته‌هایش را آموزش بدهد و تجربیاتش را به اجرا درآورد.

خوشبختانه کمپانی «تئاتر مستقل تهران» به این مهم دست یافت، چندسال تجربه‌ اندوخت و با وجود تمام کاستی‌ها و ناملایمات راه را برای گروه‌های دیگر نیز هموار ساخت. اما متاسفانه امروز در ماه‌های پایانی قرن، باید اعلام کنیم به دلیل عدم حمایت و سنگ‌اندازی‌های فراوانِ بدخواهان، سرنوشت تاریخی تئاترهای خصوصی پیشرو ایران در ابتدای قرن، بار دیگر رخ نشان داده، گریبان‌گیر شده و این کمپانی جز تعطیلی امکانی پیش‌ روی خود نمی‌بیند.

اینکه چه عزمی وجود داشت که شکل‌گیری اصولی کمپانی‌های تئاتر در ایران به ثمر ننشیند موضوع بحث نیست، اما روشن است که در ایران، امکان تحقق این امر خطیر وجود دارد و دیر یا زود مسیر خود را از لابه‌لای دست‌های آلوده مسدود کنندگان فرهنگ و هنر پیدا خواهد کرد.

«چون ققنوس برخواهیم خواست»

با احترام: مصطفا کوشکی با همراهی هستی حسینی، مهدی کوشکی، شهروز دل‌افکار، باقر سروش، نازآفرین کاظمی، مینو سیدجلالی و جمع بزرگی از نویسندگان، کارگردانان، طراحان و بازیگران گروه تئاتر مستقل تهران.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *