در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

جواد خورشا : ایده ی تبدیل فیلم به تئاتر را همیشه در ذهن داشته ام .


نمایش ” دوازده ” به کارگردانی جواد خورشا در دومین روز سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار مولوی به روی صحنه رفت . خبرنگار تئاتر فستیوال به همین بهانه گفتگوی کوتاهی با کارگردان این اثر انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%af-%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%b4%d8%a7-%d9%81%d8%ac%d8%b1-35

جواد خورشا درباره تجربه حضور در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : نمایش ” دوازده ” حاصل چندین ماه تلاش بچه هاست و بعد از اجرای عموم مان در سالن پالیز ، خوشبختانه در جشنواره فجر هم پذیرفته شد و من از این اتفاق خوشحال هستم . این اولین حضور من به عنوان کارگردان در جشنواره تئاتر فجر است . محکی که ببینم در رقابت چه اتفاقی می افتد .

کارگردان نمایش “خدابس” درباره دلیل انتخاب این متن برای اجرا توضیح داد : انتخاب این متن چند دلیل داشت ، اول اینکه فیلم ” دوازده مرد خشمگین ” یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما است و من سالها پیش به این فیلم علاقه داشتم . مجددا بعد از چهار سال این فیلم را دیدم و دوباره لذت بردم . در برهه ای از زمان ، در زندگی شخصی ام هم قضاوت که در این نمایش از ارکان اصلی است برایم خیلی مطرح شد . از طرف دیگر چندین سال پیش ایده ای در ذهنم بود که یک فیلم را تبدیل به تئاتر کنم . تمام این عوامل دست به دست هم داد و برآیند تمام این اتفاقات تبدیل به نمایش ” دوازده ” شد .

خورشا درباره ی تغییرات اجرای جشنواره ای نمایش ” دوازده ” نسبت به اجرای عموم گفت : ما در اجرای جشنواره ای مان تغییرات عمده ای داشتیم هم در دکور ، هم گریم و هم در نور اما ترکیب بازیگران تغییری نکرده است . ترجیح ما این بود که یک اجرای متفاوت تری نسبت به اجرای عموم داشته باشیم .

وی در خصوص انتخاب بازیگران این نمایش توضیح داد : اولین نکته اش این بود که شناختی از بازیگران مطرحی که با ما کار کردند وجود داشت و این شناخت باعث شد که این افراد با تجربه با ما همکاری کنند . اسم گروه ما ” چیز ” است  که افراد و بازیگران هم سن و سال خودمان عضو آن هستند . در نهایت به کمک ترکیب با تجربه ها و جوان‌ترها کنار هم نمایش ” دوازده ” را به سرانجام رساندیم .

يک نظر ثبت شده است .

  1. sunny گفت:

    من این نمایش رو توی پالیز دیده بودم ولی به نظرم نسبت به جشنواره خیلی اجرای بهتری بود وحید آقاپور همچنان بی نظیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *