حاشیه های اولین روز جشنواره نمایش های آیینی سنتی

اجراهای گرم خیابانی و اجراهای سرد صحنه ای / حاشیه های اولین روز جشنواره آیینی سنتی


اجراهای خیابانی و محیطی جشنواره نمایش های آیینی سنتی با استقبال خوب مردم همراه بود . در سالن های نمایش اما از شور و هیجان اجراهای جشنواره ای خبری نبود . با حاشیه های اولین روز از هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی همراه ما باشید :

جشنواره نمایش های آیینی سنتی

  • اولین روز از هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی عصر روز جمعه دهم شهریور ماه در محوطه مجموعه تئاتر شهر با حضور مهدی شفیعی (مدیر کل هنرهای نمایشی ) ، داوود فتحعلی بیگی ( دبیر جشنواره ) ، پیمان شریعتی (مدیر مجموعه تئاتر شهر ) ، محمدحسین ناصربخت ( دبیر بخش سمینارها ) ، هنگامه مفید و جمعی دیگر از عوامل برگزاری جشنواره برگزار شد .
  • به همین خاطر از حدود ساعت ۵ بعد از ظهر حال و هوای مجموعه تئاتر شهر حال و هوای جشنواره ای به خود گرفت . عده ای از گروه ها مشغول تمرین اجراهای خیابانی خود بودند ، عده ای لباس و دکور نمایش خود را آماده می کردند و عوامل جشنواره هم در حال نصب بنر و چیدن صندلی و … بودند .

جشنواره-ملی-آیینی-سنتی-2

  • نقالی و نمایش های خیابانی و بازی های آیینی سنتی که در محوطه اجرا شد جمعیت قابل توجهی را به خود جذب کرد و استقبال خوبی از آن شد . مردم در اجرای  آیین های سنتی عروسی و حرکات موزون قوم های مختلف با گروه ها همکاری می کردند و فضای صمیمانه و شادی ایجاد شده بود .
  • استقبال بچه ها و خانواده هایشان از بخش جوانه های نمایش ایرانی خوب بود و عوامل جشنواره به بچه ها بادکنک های رنگی که نام جشنواره روی آن درج شده بود هدیه می دادند .
  • مهمانان خارجی جشنواره نیز به دیدن این اجراها نشستند و ارتباط خوبی با آن ها برقرار کردند .

 

جشنواره-ملی-آیینی-سنتی-3

 

  • اما بر خلاف اجراهای خیابانی نمایش های صحنه ای مخاطبان بسیار کمی را به خود دیدند . به گونه ای که به غیر از یکی دو نمایش که در ادامه از آنها نام خواهیم برد ، در بسیاری از سالن ها ، تماشاگران انگشت شماری برای دیدن آثار رفته بودند و اصلا حال و هوای جشنواره ای وجود نداشت . امیدواریم در روزهای بعدی موتور جشنواره روشن شده و از اچراها استقبال بیشتری شود .
  • نمایش ” مطرب ” به کارگردانی بهزاد فراهانی بعد از دو دوره اجرا در سالن های ایرانشهر و پردیس تئاتر تهران با دو سانس اجرای جشنواره ای به کار خود پایان داد و بعد از اجرای دوم کارگردان با تشکر از عوامل خود از آنها خداحافظی کرد .
  • این نمایش که در سالن حافظ اجرا می شد بدون تاخیر به روی صحنه رفت ولی حدودا تا پایان اجرا اجازه ورود به سالن داده می شد و بیش از پانزده نفر در حین اجرا به تماشاگران پیوستند .
  • استقبال  از ” میرزا کشون ” به کارگردانی فرشاد منظوفی نیا در تالار چهارسو خوب بود و تماشاگران ارتباط خوبی با نمایش برقرار کردند و بسیار خندیدند . حتی در یکی از صحنه ها از خنده ی مداوم یکی از تماشاگران ، باقی مخاطبان نیز به خنده افتادند .
  • در اجرای اول نمایش ” تعبیر یک رویا ” به کارگردانی سیاوش توده فلاح در تالار قسقایی یک کودک حدودا ۴ یا ۵ ساله مدام در طول اجرا با صدای بلند حرف می زد و واکنش نشان میداد تا جایی که اعتراض تماشاگران سالن را به همراه داشت و از او می خواستند که از سالن بیرون برود . اما منظر لشکری که از مخاطبان حرفه ای تئاتر است در یک اقدام تحسین شده به کودک اشاره کرد تا از ردیف های میانی سالن به صندلی کناری او در ردیف اول بیاید و کنار او بنشیند و موفق شد او را کمی آرام کند . در واقع می توان گفت او به این کودک بازیگوش ، چگونه تئاتر دیدن را یاد داد . البته در نهایت این کودک به همراه خانواده اش در حالی که هنوز اجرا تمام نشده بود از سالن خارج شدند .
  • محمدعلی دانشگر کارگردان نمایش ” مجلس نامه ” که از سمنان در تالار هنر اجرا کردند در پایان گفت : ان شاالله از این گروه حمایت شود تا بتوانیم یک ماه این نمایش را در تهران به روی صحنه ببریم . این نمایش با ده دقیقه تاخیر به روی صحنه رفت .
  • اما نمایش ” جوحی و کدخدا ” به کارگردانی جواد انصافی تنها نمایشی بود که تماشاگران زیادی را به سالن محراب کشاند . مخاطبان علاوه بر آن که از تماشای نمایش نیز بسیار راضی بودند و خیلی خندیدند و در حین اجرا با آن همراهی کردند بعد از پایان نمایش نیز عده ی زیادی با جواد انصافی عکس گرفتند و از او تشکر کردند . آرزوی سلامتی و موفقیت برای جواد انصافی ، پیشکسوت تئاتر سنتی مان داریم .

جشنواره-ملی-آیینی-سنتی-1

با حاشیه های روزهای دیگر جشنواره همراهمان باشید .

 

۳ نظر ثبت شده است .

  1. مهدی حمیدزادگان گفت:

    واقعا باید بیشتر از فرهنگ شهر ها مواضبت کنیم . رقص ترکی خیلی زیباست . باید از فرهنگ شهرهای مختلف حمایت کنند . یاشاسین آذربایجان

  2. بابک گفت:

    هیچ کسی از آدم های معروف ندیدم تو این چند روز . ولی این نمایش هایی که در خیابان ها اجرا میشن خیلی با حالن .

  3. بیاتی مادر آنیتا کوچولوی عزیزم گفت:

    دخترم امروز یک عروسک خوشکل درست کرد در بخش جوانه ها . از مسئولین جشنواره تشکر می کنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *