حاشیه های ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر :

وقتی کارگردانی گفت : زن ها اینوَر ، مردها اونوَر !


در ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر ، نمایشی را داشتیم که سالن اجرا را مردانه ، زنانه کرد ، ستاد جشنواره ای را داشتیم که نشان داد بسیار نقدپذیر است و نمایش هایی را داشتیم که مورد استقبال قرار گرفت و البته وزیر فرهنگ و ارشاد که به تماشای نمایش نشست و …

  • حاشیه ی ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر را با یک حاشیه مثبت شروع می کنیم . یکی از اتفاقات خوبی که در این دوره از جشنواره شاهد آن بوده ایم ، این است که ستاد جشنواره برای نمایش های خارجی که در بخش بین الملل اجرا می شوند ، بروشورهایی را طراحی کرده است که در آن ها توضیحات مربوط به آن اجرا به تماشاگران داده می شود . اتفاقی که در دوره های پیشین ، بر عهده خود گروه ها بود و اغلب هم نتیجه این می شد که نمایش ها بدون بروشور به روی صحنه می رفتند ، خوشبختانه در این دوره ، با خلاقیت خوب ستاد جشنواره ، این مشکل بر طرف شده است .
  • اما همیشه همه ی نوآوری ها خوب و مثبت نیستند ! پیش از آغاز نمایش “رومئو و ژولیت” که از مشهد در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرده است و در تالار حافظ اجرا شد ، مسعود صفری کارگردان این نمایش اعلام کرد : “که ما کف سالن را با نمک پوشانده ایم ، نمی خواهمم از عملکردم دفاع کنم اما نمک ایجاد گرد و خاک نمی کند . با اینحال دوستانی که ممکن است مشکل تنفسی داشته باشند و اذیت بشوند ، در ردیف های بالاتر بنشینند . علاوه بر آن نمایش ما به گونه ای است که خانم ها باید یک طرف سالن بنشینند و آقایان طرف دیگر . پس شماره ی صندلی های خود را فراموش کنید و جا به جا شوید . البه ما از ستاد جشنواره خواسته بودیم که بلیت فروشی را به گونه ای تنظیم کنند که خانم ها بلیت های یک سمت سالن را بخرند و آقایان سمت دیگر را . اما چون میسر نشد ، اکنون از شما می خواهیم جدا بنشینید و اگر باعث جدایی عاطفی می شویم ، ما را ببخشید و جدا بنشینید !”

البته نکته مهم و قابل توجه این است که حتی کسانی که در ردیف های بالا هم نشسته بودند ، از نمکی که در فضا پخش می شد ، اذیت شدند و چشم ها و گلوها دچار سوزش شدند .

در نهایت نیز تعداد زیادی از تماشاگران ترجیح دادند ، سالن را ترک کنند تا کمتر اذیت بشوند . 

  •  یکی دیگر از نمایش هایی که متاسفانه در حین اجرای آن تماشاگران سالن را ترک کردند ، نمایش “مادر” به کارگردانی مجید کاظم زاده مژدهی بود که در تئاتر مولوی اجرا شد . 

در جدول برنامه ها مدت زمان این نمایش ۷۰ دقیقه ذکر شده بود ولی طول مدت اجرا بیش از ۹۰ دقیقه بود .

هوشنگ قوانلو از جمله هنرمندانی بود که به تماشای نمایش “مادر” نشست .

  • حضور سید عباس صالحی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به تماشای نمایش خیابانی “نامیرا” نشست ، از دیگر حاشیه های ششمین روز جشنواره تئاتر فجر است .
  • از دیگر چهره هایی که در این روز به تماشای نمایش های جشنواره نشستند ، می توان به هرمز هدایت ، دکتر روح لله جعفری ، مریم رحیمی ، آروند دشت آرای و ماریان ون هولک اشاره کرد که به تماشای نمایش “دو سر و یک دست” از لبنان نشستند .
  • نمایش “مده آ” به کارگردانی ندا قاسمیان که در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا شد ، مورد استقبال بسیاری قرار گرفت . به گونه ای که عده ای روی پله ها و دو ردیف از تماشاگرن هم روی زمین نشستند .

محسن حسینی از جمله هنرمندانی بود که به تماشای این نمایش نشست .

  •  در مجوعه تئاتر شهر ، نمایش “خانه سیاه است” به کارگردانی محسن اردشیر که در سالن اصلی به روی صحنه رفت ، با استقبال خوبی مواجه شد به گونه ای  که تعدادی از تماشاگران در بالکن سالن اصلی هم نشستند . در انتها نیز این نمایش ، با تشویق فراوان تماشاگران همراه شد .
  •  نکته ی آخر اینکه خوشبختانه امسال در جشنواره ، مسئولینی نقدپذیر داریم که باعث خوشحالی است . بعد از انتشار حاشیه های دیروز (حاشیه های پنجمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر) ، با پیگیری ستاد جشنواره ، مشکل کمبود پوستر برطرف شد .

 

۳ نظر ثبت شده است .

  1. علی قلی میرزا گفت:

    هه! فستیوال تئاتر پر حاشیه !

  2. قربان پور گفت:

    با سلام . با سپاس از شما که جزئیات دقت می کنید . متاسفانه برنامه اجرای جشنواره در سالن ها وجود ندارد . در هر سالنی یک برنامه هست و یک نفر که مامور توضیح برنامه . به نظر بنده در جشنواره تئاتر عروسکی خیلی برنامه های خوب و در طراحی مناسب در اختیار تماشاگران قرار می گرفت . کاش از این تجربه استفاده کنیم . نه اینکه دوباره به عقب برگردیم .

  3. غزل گفت:

    چرااا ایقدر نمایش های جشنوااااره بددددددددددن ؟؟؟؟؟ خسته شدیم دیگه ! یه کار خوب ندیدیم هنوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *