حاشیه های نهمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر :

شکوفایی خلاقیت برای گریز از سرما !!


از مهمانان خارجی که روی زمین نشستند و تئاتر دیدند تا داورانی که مجددا دیر آمدند و تماشاگران را معطل کردند ، خلاقیت بچه های تئاتر خیابانی برای گریز از سرمای زمستان و … از جمله حاشیه های نهمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر بود .

  • حاشیه های نهمین روز جشنواره را با مراسم رونمایی کتاب “چهل سال نمایش” که در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد ، شروع می کنیم .

در این مراسم که با حضور سیدمجتبی ، حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرام کرمی ، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی ، نادر برهانی مرند ، دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر شهر و … برگزار شد ، در ابتدای مراسم سیستم صوتی سالن دچار مشکل شد و مسئولان فنی چند دقیقه ای را مشغول رفع مشکل بودند . پس از آغاز مراسم ، محسن حسن زاده ، مدیر روابط عمومی اداره هنرهای نمایشی که اجرای برنامه را برعهده داشت ، خطاب به سید مجتبی حسینی گفت : “۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشت ، حدود ۵۰ سال هم از زمان افتتاح تئاتر شهر می گذرد اما مشکل صدای سالن کنفرانس ما حل نشده است !”

سپس حسن زاده از حضار به خاطر مشکل پیش آمده عذرخواهی کرد و پس از رونمایی از کتاب “چهل سال نمایش” ، از ۱۰ هنرمند انقلاب در عرصه نمایش تقدیر شد .

  • یکی از پرطرفدارترین بخش های هر جشنواره ای ، بخش نمایش های خیابانی است که چه در سرما و چه گرما مردم را به دور خود جمع می کنند و به جشنواره شور و هیجان می دهند .

در این دوره از جشنواره ، گویا سرمای هوا باعث اذیت داوران بخش خیابانی شده و بچه های تئاتر خیابانی را وادار به فکر چاره کرده است . از قدیم گفته اند که محدودیت باعث خلاقیت می شود و نمونه ی عینی آن را می توان در خلاقیت بچه های تئاتر خیابانی دید . مسعود براهیمی که خود از کارگردان های تئاتر خیابانی حاضر در جشنواره است ، بخاری ای را با هر آنچه در دسترس بوده ، ساخته است تا داوران این بخش ، سرمای زمستان را کمتر احساس کنند . به خاطر این خلاقیت به او تبریک می گوییم !

تئاتر فستیوال

  • در مجموعه تئاتر شهر ، نمایش “مسجد سلیمان” به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز که به مدت ۱۲۰ دقیقه در تالار سایه اجرا شد ، در سانس اول با عدم رضایت تماشاگران مواجه شد و عده ای سالن را ترک کردند . در سانس دوم ، از همان ابتدا ، حراست هنگام ورود اعلام می کرد که نمایش ۱۲۰ دقیقه است و وسط نمایش نمی توانید از سالن بیرون بیایید !!!

پیش از شروع نمایش هم یکی از بازیگران به تماشاگران گفت که ما زحمت کشیدیم و تلاش کردیم تا ۱۲۰ دقیقه اجرا برای شما به روی صحنه ببریم ، شما هم در حین نمایش از جای خود بلند نشوید ، تردد نکنید و سالن را ترک نکنید تا حواس و تمرکز مخاطبان به هم نریزد .

البته دکور نمایش هم به گونه ای چیده شده بود که ، تماشاگر اگر هم می خواست ، نمی توانست از سالن خارج شود . درواقع این نوع چیدمان دکور به گونه ای بود که گویا تصمیم گرفته بودند ۱۲۰ دقیقه ، تماشاگران را داخل سالن زندانی کنند !

گفتنی است این نمایش در سانس دوم خود با ۳۰ دقیقه تاخیر به روی صحنه رفت .

  •  در سالن چهارسو ، نمایش “فقط استخوان ها” از فنلاند میزبان تعدادی از مهمانان خارجی جشنواره بود . این مهمانان خارجی که از روسیه برای بخش show case در جشنواره حضور داشتند ، به دلیل شلوغی سالن ، روی زمین نشستند و به دیوار تکیه دادند و نمایش را تماشا کردند ! این اتفاق بسیار کم نظیر ، اتفاقی خوشایند و مبارک است . چرا که همیشه در جشنواره های پیشین ، مسئولین جشنواره ، تماشاگران داخلی را از روی صندلی هایشان بلند می کردند تا مهمانان خارجی بنشینند و طبیعتا تماشاگران داخلی باید روی زمین می نشستند ! این میزان از مهمان نوازی ، بیشتر تاسف آور بود تا خوشایند . اما خوشبختانه در این دوره از جشنواره ، مسئولین جشنواره احترام مهمانان داخلی و خارجی را توامان حفظ می کنند .

البته پس از اجرا ، طبق صحبت خبرنگار تئاتر فستیوال با این گروه روسی ، متوجه شدیم که خود این گروه ، خیلی خاکی و صمیمی هستند و حتی در حالیکه چند نفری اصرار کردند که جای خود را به آن ها بدهند ،  روی زمین نشسته اند و در نهایت هم خیلی راضی بودند .

  • در تالار حافظ نیز ، استقبال از نمایش “مقدس” به کارگردانی سعدی محمدی عبد زیاد بود و طبیعتا تعدادی از تماشاگران روی زمین نشسته بودند . طبق معمول داوران با تاخیر به سالن آمدند و در نتیجه برای اینکه بتوانند روی صندلی های خود بنشینند ، تعداد زیادی از تماشاگران مجبور شدند از روی زمین بلند شوند و بعد از مستقر شدن داورها دوباره بنشینند ! واقعا نمی شود داورها کمی زودتر بیایند تا زحمت کمتری به گروه نمایشی و مخاطبین بدهند ؟!

دوستان حامی کمپین “#با_موبایل_خاموش_تئاتر_ببینیم” ، بپذیریم که انسان جایزالخطاست و برای هر کسی ممکن است که طی یک اتفاق ، فراموش کند موبایل خود را روی حالت silent قرار دهد و ناگهان وسط اجرا زنگ بخورد ، همانطور که امروز ، موبایل یکی از داوران در حین اجرا زنگ خورد !

البته برخی از مخاطبان هم بودند که در طول اجرا ، از نمایش فیلم می گرفتند که این عمل در هیچ سالنی و در حین اجرای هیچ نمایشی قابل قبول و پذیرفتنی نیست !

  • همچنین ، داوران محترم ، برای نمایش “ما داریم از این خونه میریم” به کارگردانی حسین اکبرپور از مشهد که در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد ، نیز با ۳۵ دقیقه تاخیر آمدند و تماشاگران را معطل نگه داشتند .

گلاب آدینه ، شیرین بینا ، قطب الدین صادقی ، علی عابدی از جمله هنرمندانی بودند که به تماشای این نمایش نشستند .

  • شهرام کرمی ، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی به تماشای نمایش “افسانه امیل و ممیل” به کارگردانی شهاب امرایی از درود که در تالار استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد ، نشست .
  •  نمایش “پسرها پسرند” از رومانی که در تالار مولوی اجرا شد ، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و تماشاگران چند ردیف روی زمین نشسته بودند .
  •  برخلاف نمایش “پسرها پسرند” ، از نمایش “جعبه” به کارگردانی علیرضا وحدی از رشت که در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت ، استقبال کمی شده بود ، چنانکه نصف سالن هم پر نشده بود .
  • امروز هم که روز نهم جشنواره بود ، همکاران ما هر چه برای استفاده از کد تخفیف تاکسی اینترنتی امتحان کردند ، همچنان موفق به استفاده از این کد نشدند .

۴ نظر ثبت شده است .

  1. آرش گفت:

    ممنون از توجه شما به جزئیات
    هر روز این بخش رو می خونم
    خسته نباشید
    عالی هستین

  2. پرند گفت:

    نمایش های بین الملل ضعیفی در این دوره هستن کی پاسخگوئه؟

  3. غضنفر گفت:

    از دست این سایت پر حاشیه ! چه جوریه که همه جا هستین شما ؟!

  4. مهدی گفت:

    :)) وااای خیلی باحال بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *