حاشیه های هفتمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر :

” داوران عزیز ، وقت مردم ارزشمند است ” و رکوردزنی تأخیرها در روز هفتم


از تآخیر داور محترمی که جماعتی را معطل خود کرد تا تاخیر یک نمایش به اندازه مدت زمان اجرای نمایش و حضور چهره های سیاسی و فرهنگی در تئاتر شهر و استقبال زیاد از چند نمایش و … حاشیه های هفتمین روز جشنواره تئاتر فجر بودند .

  • متاسفانه نمی دانیم چه شده است که تئاتری های عزیزمان کمی هم شده دلشان به حال پول و وقت مردم نمی سوزد :

در نمایش “آقا محمد خان” که به نویسندگی و کارگردانی نوید معمار در هفتمین روز جشنواره در تئاتر مولوی به روی صحنه رفت ، با آنکه تماشاگران را سر وقت به سالن اجرا راه دادند ، اما متاسفانه هر چه منتظر ماندیم نمایش شروع نشد که نشد ! بعد از گذشت حدود ۲۰ دقیقه که در سالن معطل ماندیم ، یکی از عوامل نمایش آمد و گفت : عذرخواهی می کنیم که نمایش ما با تاخیر شروع می شود . ما آماده ی اجرا هستیم اما متاسفانه برای یکی از داوران مشکلی پیش آمده و هنوز نرسیده است .

پس از پایان صحبت های این دوست عزیز ، تماشاگران شروع به اعتراض کردند که چرا این همه آدم باید معطل یک نفر شوند . و از گروه خواستند که نمایش را با دو داوری که حضور دارند ، شروع کنند . در جواب شنیدند که : شاید داور غایب نظرش با گروه همراه باشد و اگر او حضور نداشته باشد ، گروه یک رای را از دست خواهد داد !

خلاصه آنکه بس از گذشت بیش از نیم ساعت ، داور محترم تشریف آوردند و نمایش شروع شد .

البته باید بگویم که قبل از اینکه اشروع شود ، تعدادی از تماشاگران تصمیم گرفتند سالن را ترک کنند . تعداد زیاد  دیگری از تماشاگران هم در اواسط نمایش ، سالن را ترک کردند . چرا که در ایام جشنواره ، مخاطب برای دیدن نمایش های مختلف برنامه ریزی می کند و با بروز این گونه اتفاقات ممکن است نمایش بعدی را از دست بدهد .

وقتِ مردم بی ارزش نیست که برخی از دوستان بدون توجه به آن به خود اجازه می دهند آن را نادیده بگیرند !

داورِ عزیزِ ما کم ترین کاری که می توانست انجام دهد ، این بود که یک عذرخواهی خشک و خالی از این همه آدمی که منتظر او بودند ، انجام دهد !

نکته ی دیگری که در مورد نمایش “آقا محمد خان” وجود داشت ، این بود که پیش از شروع نمایش ( البته بعد از نیم ساعت تاخیر ) یکی دیگر از عوامل اجرایی گروه توضیح داد که نمایش ما ظرفیت ۸۰ نفر مخاطب را دارد که ما این مسئله را به دبیرخانه اعلام کرده بودیم ولی آن ها برای نمایش ما ۱۲۰ نفر ظرفیت در نظر گرفتند . در نتیجه اگر بعضی از تماشاگران زاویه مناسبی نسبت به صحنه ندارند ، عذرخواهی می کنیم .

از حواشی دیگر این نمایش این که در صحنه ای از نمایش “آقا محمد خان” به روی صحنه می آید و شروع می کند بر سر و بدنش گل می مالد . آنقدر این کار را با شدت انجام می دهد که تماشاگران ردیف اول و البته داوران را هم گِلی و درگیر تمیز کردن لباس هایشان می کند . امیدواریم گلی شدن داوران روی نظر آنها ، به ویژه داوری که تاخیر داشت ، تاثیر منفی نگذارد !

  • البته رکوردار تاخیر در هفتمین روز جشنواره ، نمایش “نمایش” به کارگردانی مسعود حق پناه از آمل بود که حدودا به اندازه مدت زمان اجرا ، نمایش با تاخیر شروع شد . این اثر که مدت اجرایش ۲۵ دقیقه بود ، ۲۰ دقیقه هم تاخیر داشت و از این نظر رکوردار جشنواره تا امروز بوده است .
  • سالن اصلی تئاتر شهر در هفتمین روز جشنواره ، با نمایش “باغ خونی” از مشهد میزبان چهره های فرهنگی ، سیاسی کشور بود .

سید عباس صالحی ( وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ) ، شهرام کرمی ( مدیر کل اداره هنرهای نمایشی ) ، غلامعلی حداد عادل ( رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ) و علی درستکار از میهمانان این اجرا بودند که پس از پایان اجرا غلامعلی حداد عادل سبد گلی را به گروه نمایشی تقدیم کرد .

یکی از حواشی مربوط به این نمایش به کارگردانی امیر بشیری این بود که بسیاری از تماشاگران پس از پایان اجرا ، مشغول سلفی گرفتن با کامران تفتی ، بازیگر این نمایش شدند .

.

.

  • و اما ……………………………………………………………………………….، ………………………. !

………………………………………………………………………………………………………………!! ……………………………………………….،……………………………………………………! ………………………………………………………………….!!!

.

.

  •  یک حاشیه دیگر مربوط به نمایش “استرالیا” به کارگردانی کامران جباری از بیجار بود که در سالن چهارسو به روی صحنه رفت و با استقبال فراوانی روبرو شد . در حالی که تماشاگران روی پله ها و چند ردیف روی زمین نشستند ، عده ای هم پشت در ماندند چرا که سالن بیش از این جا نداشت .
  •  نمایش “تاکسیدرمی” از اهواز هم که در سالن قشقایی به روی صحنه رفت ، با استقبال و البته رضایت فراوان مخاطبان مواجه شد ، به گونه ای که تماشاگران تا آخرین لحظه ، با اشتیاق به دیدن نمایش نشستند و صدای خنده ها ی آن ها در طول اجرا ، میزان رضایت از نمایش را نشان می داد .

احسان عبدی پور یکی از هنرمندانی بود که به تماشای نمایش “تاکسیدرمی” نشست .

۱۰ نظر ثبت شده است .

  1. م / م گفت:

    خیلی تاکسیدرمی خووووب بود / بهترین کار جشنواره ست / اجرا عموم باید بره

  2. لب مرز گفت:

    حالا اگر داور جشنواره غایب به ضرر گروه بود می خواستن چی کار کنن ؟ :دی

  3. جباری گفت:

    من یک چیزهایی از نقطه چین هایی که گذاشتین شنیدم ، امیدوارم واقعیت نداشته باشه
    لطفا بگید که چی شده

  4. مشدی گفت:

    از مشهد نمایش های بسیار خوبی اجرا شده است . دم گروه های مشهدی گرم

  5. ناشناس گفت:

    آقا چرا هرچی کار تو جشنواره ست نوشته پیام لاریان ؟؟؟ قحطی نویسنده ست یا این آثار اینقدر شاخص هستند ؟؟؟!!!!

  6. آقای دبیر کجایی؟ گفت:

    سلام . یک سوالی داشتم
    آیا کسی در این مدت دبیر جشنواره را دیده ؟

  7. سمانه گفت:

    و اما ……………………………………………………………………………….، ………………………. ! چی؟

  8. تئاتری گفت:

    این خانم الهام کردا شورش رو در آورده از بس تاخیر داره …. علاوه بر این که باید بگیم این نمایش هارو از کجا پیدا کردن که تو جشنواره راه دادن باید بگیم این داورها رو از کجا پیدا کردن واقعا ؟؟!!

    برای خانم کردا احترام قائلم البته اگر ایشون برای بقیه احترام قائل باشن!!!!!

  9. hadi گفت:

    و اما چی؟؟؟؟؟؟

  10. مولانا گفت:

    خروج تماشاچیان در نمایش آقا محمد خان علاوه بر تاخیر در شروع اجراو تاخیر گروه داوری ،ضعف در محتوا و فرم و حتی ریتم و میزانسن و حتی موسیقی آزار دهنده کار بود..و عجب از جشنواره ای بین المللی که چنین کارهای تجربی و آماتوری را در خود جای می دهد…بد بحال تماشاچیانی که برای همچنین کاری بلیط خریدند اما تئاتر ندیدیند و بد بحال حتی همان داور تاخیری که مجبور بود تا انتها این کار ببینند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *