حاشیه های پنجمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر :

تماشاخانه های خصوصی منهای فجر


 استقبال از نمایش های جشنواره تئاتر فجر ، مهمانان خارجی دردسر ساز ، نمایشی که مشکلات ۳۰ ساله پسری را با پدرش حل کرد ، سلفی با امیر جعفری و … از جمله حاشیه های ششمین روز جشنواره تئاتر فجر بود .

پنجمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر ، با استقبال بیشتری نسبت به روزهای پیشین همراه بود . البته امروز جمعه و روز تعطیل بود و امیدواریم فردا که شنبه است هم استقبال به همین میزان باشد .

  • از جمله نمایش هایی که با استقبال بسیاری مواجه شد ، نمایش “خرده نان” به کارگردانی کوروش سلیمانی بود . به گونه ای که تماشاگران علاوه بر پله ها ، دو ردیف روی زمین نشستند و حتی عده ای ایستاده نمایش را تماشا کردند .

شهرام کرمی مدیر کل اداره هنرهای نمایشی و ناصر آقایی از جمله افرادی بودند که به تماشای این نمایش نشستند .

حضور امیر جعفری  به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه ی تئاتر ایران دو در تالار سایه ، باعث شد که بعد از اتمام اجرای نمایش “خرده نان” ، بازار سلفی بگیران هم داغ شود و بسیاری از تماشاگران با او شروع به سلفی گرفتن کردند .

  • یکی دیگر از نمایش هایی که در مجموعه تئاتر شهر مورد استقبال قرار گرفت ، نمایش “عند از مطالبه” به کارگردانی سامان خلیلیان بود . با آنکه تالار قشقایی برای اجرای این نمایش دو سویه چیده شده بود ، تمام سالن و حتی روی پله ها از تماشاگر پر شده بود .
  • برای اجرای نمایش “دختر سطلی” به کارگردانی فاتح بادپروا از مریوان که در تالار حافظ به روی صحنه رفت ، صندلی ها به گونه ای چیدمان شده بودند که سالن حافظ کوچک تر از حالت معمول شده بود . کوچک شدن سالن از یک سو و استقبال از این نمایش از سوی دیگر ، باعث شد که برخی مجبور شوند روی پله ها بنشینند . در این شرایط عده ای در اواسط نمایش ترجیح دادند ، سالن را ترک کنند !
  • تماشاخانه ایرانشهر در پنجمین روز جشنواره میزبان تعدادی از مهمانان خارجی بود . مهمانان فرنگی ما به تماشای نمایش “راز بقا” به کارگردانی سید صالح علوی زاده نشستند که البته باید گفت که این انتخاب برای آن ها کاملا انتخاب اشتباهی بوده است ؛ چرا که “راز بقا” یک نمایش دیالوگ محور بود و فاقد هر گونه بالانویس انگلیسی ! و طبیعتا مهمانان خارجی چیزی از نمایش را نمی فهمیدند . به همین خاطر مترجم آن ها مدام در حال ترجمه کردن دیالوگ ها  برای آنها بود که این مسئله باعث ایجاد مزاحمت برای سایر تماشاگران و اعتراض آن ها و بر هم خوردن نظم سالن شده بود . در نهایت هم مهمانان مان تصمیم گرفتند سالن را ترک کنند !
  • نمایش دیگری که در این روز در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت ، نمایش “پدران” به کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر بود که میزبان گروهی از روشندلان عزیز بود .

“پدران” که نمایشی جذاب و خوب بود ، متاسفانه با استقبال کمی مواجه شد . پس از پایان اجرا ، کارگردان نمایش ، رو به مخاطبان می گوید : لطفا هر حس و حالی که بعد از دیدن این نمایش داشتید را به ما بگویید . یکی از تماشاگران رو به کارگردان می گوید که : ” من دیشب اجرای شما را دیدم و این نمایش باعث شد که بتوانم مشکل ۳۰ ساله ی خود را با پدرم حل کنم . قرار بود امشب با پدرم به تماشای نمایش شما بیایم اما به دلیل وضعیت بد اقتصادی ، پدرها ، جمعه ها هم باید سر کار بروند و او نتوانست با من بیاید . “

دکتر روح الله جعفری از جمله افرادی بود که به تماشای نمایش “پدران” نشست و پس از اجرا ، از این نمایش بسیار تعریف و تمجید کرد .

  •  اما در مورد بخش به علاوه فجر این دوره از جشنواره که شامل سالن های خصوصی می شود می توان گفت ، کاملا جدای از جشنواره در حال برگزاری است . چرا که به دلیل تصمیم های اتخاذ شده ، بلیت فروشی نمایش هایی که در این سالن ها اجرا می شوند ، جدا از بلیت فروشی جشنواره و همچون اجراهای معمول تئاتر است و اگر رسانه ای هم بخواهد این بخش را پوشش دهد ، باید با تماشاخانه هماهنگ کند .

ما وظیفه ی خود دانستیم به عنوان یک رسانه ی تخصصی از این بخش غافل نباشیم ؛ اما متاسفانه هر چه امروز با روابط عمومی یکی از سالن های خصوصی تماس گرفتیم تا برای آفیش شدن خبرنگار با آن ها هماهنگ کنیم ، کسی پاسخگو نبود .( یا موبایل هایشان در دسترس نبود یا تلفن های تماشاخانه را جواب نمی دانند و با یک تماشاخانه تعطیل توفیری نداشتند ! ) با این اوضاع که بخش به علاوه فجر دارد ، از بلیت فروشی اش گرفته تا بی اعتبار بودن کارت های جشنواره در این سالن ها ، اساسا دلیل وجود داشتن این بخش در جشنواره تبدیل به یک سوال بزرگ می شود !

  • نکته ی آخر اینکه ما هر سال در ایام جشنواره تئاتر فجر ، پوسترهای جشنواره را به دیوار تحریریه می چسبانیم تا  تحریریه تئاتر فستیوال حال و هوای جشنواره ای به خود بگیرد . اما گویا ستاد جشنواره در این دوره تصمیم گرفته است اندکی صرفه جویی کند ! بعد از اینکه جدول اجراها از روز چهارم در دسترس عموم قرار گرفت ، پوستر جشنواره را هم آن قدر به تعداد محدودی چاپ کرده اند که در نهایت سهم تحریریه ما ( آن هم بعد از کلی جست و جو در ستاد جشنواره ) فقط یک پوستر از جشنواره شد .

البته باید بگویم که اگر دوستان عزیز ما در ستاد جشنواره ، قصدشان صرفه جویی بوده است ، این سوال پیش می آید که چرا جدول اجراها را روی کاغذهای گلاسه با این کیفیت بالا چاپ کرده اند که به ازای هر کدام از این جدول ها می شد ، چند جدول روی کاغذ معمولی و با قطع کوچکتر چاپ کرد و در دسترس عموم قرار داد ، نمی شد ؟!

 

يک نظر ثبت شده است .

  1. طالبی گفت:

    خسته نباشید . مثل همیشه پر و پیمان و عالی هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *