حاشیه های چهارمین روز جشنواره نمایش های آیینی سنتی

بالاخره هنرمندان هم به جشنواره آمدند / حاشیه های چهارمین روز جشنواره آیینی سنتی


چهارمین روز از هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی شاهد حضور هنرمندان مختلفی بود که در روزهای نزدیک به پایان جشنواره خود را برای دیدن آثار مختلف به سالن نمایش ها رسانیده بودند . بنابراین تعجب نکنید از اسم های زیادی که در ادامه خواهید خواند . سیدعباس صالحی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این روز را برای دیدن یک تعزیه در محوطه تئاتر شهر انتخاب کرد . در ادامه حاشیه های جشنواره را بخوانید :

حاشیه-4جشنواره-تئاتر-آیینی-18

  • سید عباس صالحی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لحظات پایانی اجرای شبیه‌خوانی شهادت میرزا ابوالقاسم فراهانی به کارگردانی مهدی دریایی را که در بخش نمایش های میدانی در محوطه تئاتر شهر برگزار می شد را تماشا کرد . مهدی شفیعی ( مدیرکل هنرهای نمایشی ) و پیمان شریعتی ( رئیس مجموعه تئاتر شهر ) او را همراهی می‌کردند .
  • عادل بزدوده ، رسول نجفیان ، عطالله کوپال و فرشاد منظوفی نیا به تماشای نمایش ” نقد حال ”  به کارگردانی هادی حوری نشستند .

محمود-بصیری-و-هنگامه-مفیذ-و-گروه-نمایش-نقل-راز-آخر

  • هنگامه مفید و محمود بصیری هم نمایش ” راز نقل آخر ” به کارگردانی حسین تفنگدار را در تالار قشقایی دیدند .
  • و قاسم زارع و دکتر فریندخت زاهدی برای دیدن نمایش ” بهادر ” به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی به به تالار چهارسو رفتند . البته هنوز میهمانان اجرا ها ادامه دارد که در انتها از دیگر دوستان هم نام خواهیم برد .
  • بعد از اسم بردن از تعداد زیادی از هنرمندان ، اتفاق جالب توجه دیگری که در چهارمین روز جشنواره رخ داد ،حضور پدر جواد صداقت ، کارگردان نمایش ” بهادر ” ، به عنوان تماشاچی بود که یک روحانی است . کارگردان پس از اجرای نمایش خطاب به تماشاگران گفت : ” افتخار می کنم که فرزند یک روحانی هستم . ” و از پدر خود دعوت کرد تا روی سن حاضر شود .  پدر کارگردان نمایش ” بهادر ” هم در تایید حرفه ی پسرش گفت : ” خوشحالم که فرزند یک شیخ ، اهل تئاتر شده است و با موفقیت کارش را انجام می دهد . برخی تعجب می کردند که مگر می شود فرزند یک روحانی وارد حرفه ی تئاتر شود ولی به اعتقاد من ، تئاتری چی ها نقش هدایتی زیادی دارند که می توانند با تئاترشان جامعه و مردم را هدایت کنند . ” صحبت های این روحانی با تشویق تماشاگران رو به رو شد . گفتنی است این نمایش از شهر بوشهر در جشنواره حضور داشت .
  • بعد از اجرای نمایش ” بیژن و منیژه ” به کارگردانی صدف مهدیان در پلاتو اجرا یکی از نقال های نمایش با عذرخواهی از ضعف های احتمالی کار گفت که به دلیل مشکلی که برای دیگر بازیگر نمایش افتاده ، یک ساعت و نیم گذشته به کار پیوسته است .
  • باز هم اگر بخواهیم از میهمانان نمایش ها نام ببریم باید اشاره کنیم که ” گنبد به دوش ” به کارگردانی پوپک عظیم پور در تالار حافظ میزبان اصغر همت بود .
  • محمد ساربان و جواد انصافی هم برای دیدن نمایش ” هملت ” به کارگردانی حسن عظیمی به تالار محراب رفتند .

فوزیه-قره-گوزلویی-نقال و شاگردش

  • بعد از اجرای ” نقل نغز گرد آفرید ” به کارگردانی رحمت امینی هم که در خانه نمایش اجرا شد ، کودکی حدودا ۴ – ۵ ساله از شاگردان فوزیه قره گوزلویی ، نویسنده ی این اثر به تشویق مربی خود ، برای حاضرین در سالن با زبان کودکانه ی خود نقل گفت که با تشویق همگان همراه شد .

گروه هنری البرز

  • و در آخر اینکه بعد از اجرای آیینی توسط گروه هنری البرز از شهرستان تربت جام در بخش قهوه خانه نمایش های ایرانی که هر شب در محوطه تالار وحدت برگزار می شود ، حسین البرز درباره ی محمد لطیفی فرد پیشکسوت دهل نوازی صحبت کرد که بعد از زلزله ای اخیری که در تربت جام رخ داده است ، خانه ی گلی او خراب شده و او به همراه هسر خود در چادری در حیاط خانه ی خود زندگی می کند و علاوه بر کمک های ناچیزی که توسط هنرمندان آن منطقه می شود ، هیچ توجهی از اداره ارشاد این شهرستان به او نشده است و امکان ساخت خانه ی جدیدی برای استاد لطیفی فرد وجود ندارد . البرز از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی مسئولینی که صدای او را می شنوند برای این پیشکسوت دهل نوازی تقاضای کمک کرد .
  • بعد از این صحبت ، هنگامی که گروه از روی سن پایین می آمدند ، قطعه ی ” ای ایران ای مرز پر گهر ” را با سازهای محلی خود نواختند و با تشویق حاضرین رو به رو شدند . همچنین عده ای از هنرمندان و افراد در قهوه خانه مبلغی را برای کمک به این هنرمند پیشکسوت جمع کردند .
  • امیدواریم هر چه سریع تر به وضعیت این پیشکسوت عزیز دهل نوازی کشورمان رسیدگی شود و هزچه سریع تر از وضعیت چادرنشینی خارج شود .

 

 

يک نظر ثبت شده است .

  1. خداشناس گفت:

    این طور که شما گفتید خانم هنگامه مفید فکر کنم هر روز همه ی کار ها را دیدند . خوبه که نظر ایشون رو راجع به کارها بپرسید . البته این یه پیشنهاده . ممنون . خسته هم نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *