حاشیه های یازدهمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

سقوط دکور نمایش فرانسه بر اثر ازدحام تماشاچیان


اتمام حجت کارگردان نمایشی با تماشاگران که در حین اجرا حق بیرون رفتن از سالن را ندارند ، تا خراب شدن دکور نمایش فرانسوی در اثر ازدحام تماشاچیان ، حضور فرهاد قائمیان در میان همشهری ها خود و … از حاشیه های یازدهمین روز سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر بود .

  • نمی دانیم دیگر این چه مدلی است که مد شده است ، کارگردان ها پیش از اجرای نمایش شان با مخاطبان اتمام حجت می کنند که حق خروج از سالن در حین اجرا را ندارند !

پس از نمایش “مسجد سلیمان” که در حاشیه های روز نهم جشنواره به آن پرداختیم ، در یازدهمین روز جشنواره نیز شاهد بودیم ، کارگردان نمایش “پروانه الجزایری” از کرمانشاه که در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت ، پیش از آغاز اجرا خطاب به تماشاگران گفت : “مدت زمان نمایش ما ۱۰۰ دقیقه است و می دانیم که در ایام جشنواره برای اینکه به نمایش دیگری برسید ، ممکن است در حین اجرا سالن را ترک کنید ، اما اگر می خواهید وسط نمایش ، از سالن خارج شوید ، همین الان سالن را ترک کنید . چرا که حین اجرای یکی از نمایش ها ، به خاطر اینکه تماشاگران می خواستند سالن را ترک کنند ، همهمه و شلوغی باعث شد که اجرای نمایش متوقف شود . تا این لحظه نمایش ما ۷ دقیقه تاخیر داشته است ، تا ۳ دقیقه دیگر هم صبر می کنیم تا هر کسی که می خواهد ، همین الان برود .”

پیش از آغاز اجرا ، عده ای ترجیح دادند سالن را ترک کنند . و عده ای  دیگر هم وسط اجرا ، از سالن بیرون رفتند .

  • اما در سالن دیگر مجموعه تئاتر شهر یعنی تالار قشقایی ، وسط صحنه ، بساط آب بازی به راه بود . در نمایش “استرالیا “ به کارگردانی پیمان کریمی از اصفهان ، وسط صحنه ، یک استخر فلزی کوچک که قطر آن حدود ۲ متر بود ، قرار داشت که البته پر از آب هم بود . در حین اجرا ، بازیگران در این استخر کوچک شیرجه می زدند که با هر بار شیرجه زدن ، مسلما قطرات آب روی تماشاگران ریخته می شد . به گونه ای که عکاسان حاضر در سالن برای جلوگیری از خیس شدن دوربین هایشان مدام مجبور بودند ، دوربین خود را بپوشانند تا صدمه نبیند . البته تماشاگران ردیف اول هم از آب نطلبیده ، بهره می بردند !

پیام لاریان که نمایشنامه “استرالیا” اثر او است نیز برای تماشای این نمایش در سالن حضور داشت .

  • نمایش “زندگی احمقانه” از گرجستان که دو روز در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت  و روز گذشته با مشکل بالانویس مواجه بود ، در اجرای امروز خود دیگر مشکل بالانویس نداشت و برای راحتی تماشاگران ، دو طرف صحنه بالانویس قرار داده شده بود .
  • دیگر نمایش بخش بین الملل در یازدهمین روز جشنواره ، نمایش ” من دیگری است ، “رمبو در آفریقا” “ از نروژ بود که در تالار مولوی اجرا شد . استقبال از این نمایش به اندازه ای بود که تماشاگران چند ردیف روی زمین نشستند و حتی در میان آن هایی که روی زمین نشسته بودند ، هنرمندانی چون علی اصغر دشتی که نمایش “نامبرده” را در جشنواره امسال اجرا کرده است نیز به چشم می خورد . دیدن هنرمندان مان که همچون سایر تماشاگران ، خیلی صمیمی و خاکی ، روی زمین به تماشای نمایشی می نشینند ، بسیار دلنشین است .

اما بعد از نیم ساعت که از شروع نمایش گذشت ، تماشاگران از این اجرا خسته شدند و یکی یکی شروع به ترک سالن کردند . حتی مهمانان خارجی جشنواره نیز طاقت نیاوردند و از سالن خارج شدند . البته کارگردان نروژ خود مدعی بود که نمایش او ، سبک خاصی دارد و کسانی که سالن را ترک کرده اند ، سبک او را درک نکرده اند !

این نمایش مهمانانی از سفارتخانه نروژ در ایران داشت و از هنرمندانی که به تماشای این نمایش نشستند ، می توان به گلاب آدینه اشاره کرد .

  • امروز فرانسوی ها ، علاوه بر چیدمان “گذرگاه” به کارگردانی پیر یودلوسکی که در ایام جشنواره هر روز در تماشاخانه عباس جوانمرد خانه تئاتر اجرا می شود ، نمایش “یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا” به کارگردانی ازکیل گارسیا رمئو را نیز در تالار حافظ داشتند .

قبل از اجرای نمایش “یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا” یکی از مسئولان سالن از طرف کارگردان به تماشاگران گفت که در حین اجرای این نمایش می توانند ، در سالن راه بروند ، با یکدیگر صحبت کنند و اگر سوالی از کارگردان دارند ، بپرسند . اما مانند نمایش های دیگر از عکاسی و فیلمبرداری خودداری کنند .

اجرای این نمایش به گونه ای بود که صندلی های سالن حافظ تنها برای یک سو طراحی و چیده شده بود و دو سوی دیگر سالن در طراحی نمایش ، قرار نداشتند . اما چون استقبال از این نمایش بسیار زیاد بود ، مخاطبان در دو سوی دیگر سالن ، با آنکه دید خوبی نسبت به صحنه نداشتند ، نشسته بودند .

این جمعیت زیاد ، البته سرانجام کار دست گروه و تماشاگران داد ! بخشی از دکور نمایش شبیه به کتابخانه ای است  که در قفسه های آن تعداد زیادی عروسک قرار دارد . در لحظه ای ازدحام تماشاچیان زیاد شد و در اثر برخورد تماشاگران به این کتابخانه ، عروسک هایی که در قفسه ها قرار داشتند ، به زمین ریختند !

تئاتر فستیوال *دکور نمایش “یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا” پیش از ریختن عروسک ها

  • در بخش نمایش های رادیویی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر که در تماشاخانه سرو اجرا می شود ، امروز ، در آخرین اجرای این بخش از جشنواره که به نمایش رادیویی “گونش” به کارگردانی فرشید زبوری از اردبیل اختصاص داشت ، فرهاد قائمیان که از هنرمندان اردبیلی است ، به تماشای این نمایش نشست .

تئاتر فستیوال

  •  بعد از آنکه در حاشیه های پنجمین روز جشنواره به این مسئله اشاره کردیم که می خواستیم بخش به علاوه فجر جشنواره که شامل نمایش های به روی صحنه رفته در تماشاخانه های خصوصی می شود را پوشش دهیم اما متاسفانه کسی برای هماهنگی در این سالن ها پاسخگو نبود ، خوشبختانه با پیگیری ستاد جشنواره ، این مشکل بر طرف شد و امروز موفق شدیم که این بخش را هم پوشش دهیم و به تماشای یکی از نمایش های حاضر در این بخش ، نمایش “مرگ تصادفی یک آنارشیست” به کارگردانی بهنام خندان که در تماشاخانه دیوار چهارم اجرا شد ، بنشینیم .

این نمایش با  40 دقیقه تاخیر اجرا شد . البته در شرایطی که نمایش های حاضر در بخش اصلی جشنواره ، با ۳۰ تا ۴۰ دقیقه تاخیر اجرا می روند ، دیگر به بخش به علاوه فجر که بخشی مستقل و جدای از جشنواره است ، نمی توان خرده گفت !

  • حاشیه آخر اینکه ، تنها یک روز به پایان جشنواره باقی مانده است ، اما هنوز هم نمی توان از کد تخفیف تاکسی اینترنتی طرف قرار داد با جشنواره استفاده کرد !

۴ نظر ثبت شده است .

  1. فرید گفت:

    واااااا این هم مدل جدیده ؟؟ موقع جشنواره ست طرف دوست داره بره بیرون …. خیلی کارای جشنواره خووبهه !!!

  2. مریم گفت:

    پیگیر سایت وزین تان هستم و می خواستم از تلاش , پیگیری ،ادب و امانت داری سایت تان تشکر کنم خدا قوت به همه تان

  3. علیرضا گفت:

    کلا این بالانویس ها یا جلو بودن یا عقب … کلا حاشیه بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *