حاشیه هایی از دومین روز جشنواره تئاتر فجر


سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر مثل هر رخداد هنری و اجتماعی با حاشیه هایی همراه است ، حاشیه هایی که خواندن آنها هم برای مسئولین و هم برای مخاطبین و  رصد کنندگان فرهنگی و هنری خالی از لطف نیست .

حاشیه نگاری های اختصاصی خبرنگاران تئاتر فستیوال را هر روز دنبال کنید .

حاشیه های روز دوم

تئاتر فستیوال

– تماشاخانه سنگلج در دومین روز جشنواره بر خلاف اکثر سالن های برگزار کننده جشنواره فجر با نظم و احترام کامل به تماشاگران اجراهای خود را در رأس ساعت برگزار نمود و سبب رضایت بسیاری از تماشاگران شد .

– در سانس دوم اجرای نمایش ” سیارود ” کاری از شهرستان کرج میهمانانی چون حمید امجد ، اشکان خیل نژاد ، نوید محمد زاده و شبنم مقدمی حضور داشتند همچنین اتفاق دیگری که در پایان اجرای نمایش افتاد ، از حال رفتن بازیگر نقش معصومه به علت خستگی و استرس زیاد نمایش بود که این اتفاق باعث نگرانی تیم اجرایی نمایش شد .

– انتخاب سالن نادرست برای نمایش های جشنواره فجر سبب نارضایتی مردم و هنرمندان شد ، نمایش ” بهشت ۵۰ درجه بالای صفر ” کاری از شهر آبادان در دومین روز جشنواره در تالار هنر به روی صحنه رفت ، ولی متاسفانه سالن ، مناسبِ این اجرا نبود ، چرا که میزانسن در نظر گرفته شده برای این نمایش به گونه ای بود که تماشاگر می بایست دیدی از بالا به صحنه نمایش داشته باشد به همین دلیل این نمایش بر روی سن تالار هنر اجرا شد که متاسفانه این طراحی تنها برای تعداد محدودی از تماشاگران مناسب بود . این طراحی به گونه ای بود که پس از ورود به سالن نمایش ، مسئولین تماشاگران را به روی سن دعوت می کردند تا در جایگاه معین بنشینند ولی جایگاه تعریف شده به حدی محدود و نامناسب بود که باعث شد تماشاگران نمایش را به سختی در ۶۰ دقیقه در فضایی محدود تماشا کنند .

– در رابطه با نابسامانی های اجرای نمایش ” بهشت ۵۰ درجه بالای صفر ” در تالار هنر ، یکی از پیشکسوتان هنر تئاتر که نامش در نزد تئاتر فستیوال محفوظ است ، گفت : ” اصلا وضعیت مناسبی برای تماشاگران در نظر نگرفته بودند و به دلیل طراحی خشت مانندِ دکور و فاصله کم آن با جایگاه تماشاگران در طول نمایش ما فقط خاک خوردیم .” وی انتقادهای تندتری نیز بر نمایش مذکور داشت که از بیان آن انتقادها عبور می کنیم .

–  نمایش ” باد شیشه را می لرزاند ” به کارگردانی مصطفی کوشکی و هستی حسینی در تالار حافظ ، توانست پرحاشیه ترین اجرای روز دوم جشنواره را از آن خود کند! بعد از اینکه اجرای این نمایش با ۵۰ دقیقه تاخیر همراه بود و اعتراض عده ی زیادی از تماشاگران را در پی داشت ، به دلیل تغییراتی که در چیدمان صندلی های تالار حافظ ایجاد شده بود ، ظرفیت سالن کاهش یافته و نتیجه آن شده بود که افراد زیادی که بلیت در دست داشتند ، امکان ورود به سالن را پیدا نکنند ، چرا که تمامی صندلی های موجود در سالن پر شده بود  و در نهایت تعداد زیادی از مردم بعد از ۵۰ دقیقه معطل ماندن ، در حالیکه بلیت نمایش را در دست داشتند چاره ای جز ترک سالن نداشتند !

– در اجرای سانس دوم نمایش ” باد شیشه را می لرزاند ” یکی از داوران جشنواره فجر امسال ، از خندیدن بی دلیل برخی از تماشاگران عصبانی شد و به آنها تذکر داد .

– آخرین اجرای روز دوم جشنواره نمایش ” کودک وحشی ” از کشور فرانسه بود که در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا شد و بدلیل نداشتن بالانویس مورد اعتراض تماشاگران قرار گرفت ، چرا که ۸۰ دقیقه به دیدن نمایشی پردیالوگ نشستند ، بدون هیچ راهنما و بالانویسی !!! تنها به برخی از تماشاگران برگه ای داده شد که قصه نمایش به طور خلاصه در آن توضیح داده شده بود .  همچنین قابل ذکر است که سهیلا گلستانی و اردلان شجاع کاوه از هنرمندانی بودند که به تماشای نمایش ” کودک وحشی ” نشستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *