هجوم مخاطبان برای دیدار با “هملت” آلمانی/حاشیه های روز نهم فجر سی و چهارم


سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر مثل هر رخداد هنری و اجتماعی دیگری با حاشیه هایی همراه است ، حاشیه هایی که خواندن آنها هم برای مسئولین و هم برای مخـــــاطبین تئاتر و صد البته برای رصد کنندگان رخدادها و امور فرهنـــــگی و هنری خــــالی از لطف نیست .

حاشیه ها همیشه برای مخاطبین جذاب تر از متن هستند .

تئاتر فستیوال

  • نهمین روز از سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر میزبان از نمایش هایی از کشور آلمان ، اسپانیا ، ایتالیا و شهرهایی چون میناب ، ساری ، اصفهان ، بروجرد ، ورامین و تهران بود .

 

  • علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نهمین روز جشنواره به تماشای نمایش “هملت”  کاری از کشور آلمان به کارگردانی توماس اوستر مایر در تالار وحدت نشستند . این نمایش در روز جمعه دومین اجرای خود را با جمعیتی باورنکردنی به روی صحنه برد ، گویا در این روز درب تالار وحدت به روی همگان باز شده بود و جمعیتی بیش از گنجایش در سالن حضور داشتند . جمعیت به اندازه ای بود که حتی در بالکن سوم تالار وحدت ، جای ایستادن نبود و بسیاری از تماشاگران نمایش “هملت” را به مدت ۱۶۰ دقیقه به صورت ایستاده در راهرو های همکف و همچنین بالکن ها تماشا کردند .

 

  • گروه نمایش “در خواب دیگران” به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی مرند که پیش از این اعلام کرده بود به دلیل طولانی بودن زمان نمایش و استفاده از دستگاه باران ساز نمی تواند در دو نوبت به روی صحنه رود جمعه اولین اجرایش را برای مدت حدود ۸۰ دقیقه به روی صحنه برد !!! این در حالی است که مدت نمایش پیش از اجرا ۱۱۰ دقیقه اعلام شده بود . همچنین برخلاف آنچه که گفته شده بود  از دستگاه باران ساز استفاده ی چندانی نشد .

 

  • در پایان اجرای نمایش “در خواب دیگران” نادر برهانی مرند ، کارگردان این اثر به روی صحنه نیامد و به جای او علی سرابی بازیگر این نمایش خطاب به تماشاگران گفت : ” آقای برهانی مرند ابتدای نمایش می خواستند به روی صحنه بیایند و بابت تاخیر پیش آمده عذرخواهی کنند اما به دلیل تاخیر به روی صحنه حاضر نشدند ، ما از شما میهمانان عزیز بابت این تاخیر و آماده نبودن مان برای اجرا در جشنواره عذرخواهی می کنیم چرا که ما می خواستیم این نمایش را در اجرای عموم به روی صحنه ببریم . اجرای جشنواره مان هم که ابتدا ۴ اجرا بود اما در نهایت به ۲ اجرا محدود شد . به دلیل عدم آمادگی حتی قرار بود ما همراه با متن به روی صحنه بیاییم ولی خوشبختانه تا امروز توانستیم خودمان را برای اجرا آماده کنیم .”

 

  • با آنکه بلیت های نمایش “در خواب دیگران” برای دو سانس فروخته شده بود اما خوشبختانه ههمه و بی نظمی خاصی در هنگام ورود تماشاگران به سالن رخ نداد و تنها عده ای از تماشاگران برای دیدن نمایش بر روی پله ها و زمین نشستند . همچنین این نمایش میزبان هنرمندانی چون حسین کیانی و عظیم موسوی بود .

 

  • نمایش “خانه ای در آسیا” به کارگردانی اگروپاسیون سنور سرانو از کشور اسپانیا با ۴۰ دقیقه تاخیر در تالار حافظ به روی صحنه رفت .

يک نظر ثبت شده است .

  1. سوران گفت:

    حافظ یعنی تاخیـــر ولی خدا کنه واسه یه نمایشی ۵ دقیقه دیر برسی !! نه تنها اون نمایش آن تایم شروع شده بلکه به هیچ وجه نه رات می دن نه هیچــی !! فقط یه بار دیر برین میفهمین من چی می گم !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *