حاشیه های نخستین روز جشنواره تئاتر فجر :

از یاد آتش نشانان قهرمان تا خودکشی با چاقوی میوه خوری


نخستین روز سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر سراسر مملو از یاد و خاطره ی آتش نشان های دلیری بود که در حادثه ی دلخراش ساختمان پلاسکو دل به آتش زدند .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، در نخستین روز سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر ، نمایش های بخش های مختلف جشنواره (بخش صحنه ای ، خیابانی و به علاوه فجر) به همدردی با آتش نشان های از جان گذشته ی حادثه ی دلخراش ساختمان پلاسکو پرداختند .

  • نمایش های بخش خیایانی که در واقع آغازگر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر بودند ، با نمایش “کوچ” به نویسندگی و کارگردانی بهنام کاوه از آبادان که در محوطه خانه ی هنرمندان اجرا شد ، کار خود را شروع کردند .
  • بهنام کاوه پیش از آغاز اجرای نمایش خود خطاب به تماشاگران گفت : قبل از انقلاب تجربه ی سینما رکس آبادان را داشته ایم که خیلی غم انگیز بود و امروز از شما خواهش می کنم به خاطر حادثه ی ساختمان پلاسکو یک دقیقه سکوت کنید .
  • سپس بهنام کاوه از مردم خواست که برای همدری با بازماندگان این حادثه دلخراش دور حوض خانه هنرمندان با گچ هر چیزی که می خواهند بنویسند یا اینکه   نقاشی کنند .

تئاتر فستیوال

  • امیر آتشانی بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون از جمله هنرمندانی بود که به تماشای نمایش “کوچ” نشست .
  • در مجموعه تئاتر شهر نیز نمایش های خیابانی با یادی از آتش نشان های حادثه ی ساختمان پلاسکو اجرا شدند .
  • پیش از اجرای نمایش “مونگ بهیتی” به کارگردانی غنچه شکوهیان و محسن اردشیر که کاری از شهرستان آمل بود ، نماینده گروه ضمن تسلیت حادثه ی ساختمان پلاسکو ، اعلام کرد با توجه به اینکه بخش هایی از این نمایش شامل رقص و موسیقی محلی مازندران می باشد ، برای احترام و همدردی با از دست رفتگان این فاجعه این قسمت ها اجرا نخواهند شد . و از حاضران خواست که برای این عزیزان صلواتی ختم کنند .
  • پس از اجرای نمایش خیابانی “روایت پیچیده یک کلنگ زنی ساده” به نویسندگی و کارگردانی مهسا افتحی از تفرش ، میثم سرآبادانی بازیگر کار از تماشاچیان تقاضا کرد که به احترام درگذشتگان در حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو یک دقیقه سکوت کنند .
  • نمایش خیابانی “ارت” به نویسندگی و کارگردانی علی محمد رادمنش نیز پیش از اجرا به جان باختگان حادثه ساختمان پلاسکو ادای احترام کرد و با ذکر این نکته که هر سال با گروه خود با نمایشی کمدی در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد ، گفت : امروز به خاطر این حادثه بخش های کمدی را کم می کنیم و روز ۶ بهمن با یک نمایش کمدی در خدمت شما هستیم .
  • امروز افتتاحیه نمایشگاه پوستر و عکس سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر نیز با حضور مسئولین و هنرمندان حوزه ی تئاتر در تالار بهار و تابستان خانه هنرمندان برگزار شد ؛ که برای همدری با آتش نشان های حادثه ی دلخراش ساختمان پلاسکو ، در ورودی تالار بهار یک لباس آتش نشانی قرار داده بودند و همچنین پوستر جشنواره را نیز با عکس یک آتش نشان در آن قسمت گذاشته بود .
  • از مسئولین و هنرمندانی که در افتتاحیه نمایشگاه عکس و پوستر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند می توان به مهدی شفیعی مدیر کل اداره هنرهای نمایشی ، سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر ، مجید رجبی معمار ، اتابک نادری ، ارمغان بهداروند ، سامان خلیلیان ، رحمت امینی ، رضا معطریان ، سیامک زمردی مطلق ، سیف الله صمدیان و … نام برد .
  • در روز افتتاحیه نمایشگاه عکس و پوستر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در تالار بهار و تابستان خانه هنرمندان ، در طبقه همکف این مجموعه نیز یک نمایشگاه هنرهای تجسمی افتتاح شد که باعث تجمع علاقمندان و هنرمندان بسیاری در خانه هنرمندان شد .
  • در آغاز اجرای نمایش “بازگشت در چهارشنبه آخر سال” به نویسندگی و کارگردانی رئوف دشتی از مشهد تماشاگران برای ادای احترام به آتش نشانان از دست رفته یک دقیقه سکوت کردند .
  • مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی در نخستین روز جشنواره به تماشای این نشست .
  • در نمایش ” همه دختران من” به کارگردنی جواد روستایی اعلام شد که عوامل نمایش پیش از اجرا به ایستگاه آتش نشانی رفته اند و برای احترام به آتش نشانان از دست رفته در آنجا گل گذاشته و پس از اجرا نیز به یاد آن ها از تماشاگران خواستند که ۱۰ ثانیه آن ها را تشویق کنند .
  • از هنرمندانی که به تماشای این نمایش نشستند می توان به لوریس چکناواریان ، جواد انصافی ، شهرام کرمی ، عزت الله رمضانی فر اشاره کرد .
  • یکی از نکات جالب توجه این نمایش طراحی بروشور متفاوت و غیرعادی آن بود . طراحی بروشور به صورتی بود که یک چاقوی میوه خوری از بروشور آویزان بود .
  • لوریس چکناواریان پس از دیدن بروشور ، به شوخی خطاب به عوامل نمایش گفت : ” یعنی نمایش تان آنقدر بد است که قرار است خودمان را بکشیم . “
  • همچنین از میان تماشاچیان نمایش ، زوجی بودند که به شوخی به یکدیگر می گفتند کاش ۶ نفر بودیم تا یک دست کامل چاقو به خانه می بردیم .

تئاتر فستیوال

  • پیش از شروع نمایش “حادثه در ویشی” به کارگردانی منیژه محامدی یکی از بازیگران نمایش در لابی تماشاخانه ایرانشهر برای صدور مجوز ورود به سالن ، کف دست تماشاگران را مهر می زد . مهری که نام نمایش بود .
  • رضا صابری و منوچهر اکبرلو از جمله هنرمندانی بودند که به تماشاش این نمایش نشستند .
  • و اما در تماشاخانه خصوصی مشایخی اجرای نمایش “پزشک نازنین” به کارگردانی حسین رحیمی که با هنرمندی بازیگران معلول پرتوان به روی صحنه رفت ، با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان روبرو شد .
  • پیش از آغاز نمایش حسین رحیمی این با یادی از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و زنده یاد رکن الدین خسروی ، با اشاره به حادثه ی پلاسکو گفت : امیدوارم از این اتفاقات بد برای مملکت و مردمان ما پیش نیاید .
  • او ادامه داد : جدی نگرفتن مسائل ایمنی چه راحت جان عده ای از آتش نشانان ما را گرفت . این اتفاق مصداق این حکایت است که به خاطر میخی نعلی افتاد ، به خاطر نعلی اسبی افتاد ، به خاطر اسبی سواری افتاد و به خاطر سواری جنگی شکست خورد و به خاطر شکستی مملکتی شکست خورد و همه ی این ها به خاطر شخصی بود که میخ را خوب نکوبید .
  • در زمان اجرای نمایش “گنبدگاه” به کارگردانی هرش آرمند که در تماشاخانه دا به روی صحنه رفت ، عوامل نمایش ترانه هایی را که قرار بود در حین اجرا خوانده شود را بر روی کاغذهایی پرینت گرفته بودند و در اختیار تماشاگران قرار دادند تا آن ها در حین اجرا همراهی کنند .
  • از هنرمندانی که به تماشای این نمایش نشستند می توان به مصطفی محمودی مدیر بخش به علاوه تئاتر فجر ، مصطفی ملکیان نویسنده و فیلسوف ، علی بیانی نگارگر و موسیقیدان و علیرضا حنیفی نمایشنامه نویس نام برد .

تئاتر فستیوال

حاشیه های سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را هر روز در تئاتر فستیوال بخوانید .

۵ نظر ثبت شده است .

  1. Entezai گفت:

    Afarin be jashnvare ke hame be yade shahidane atash neshan ejra kardan
    Afarin
    Marhaba
    Dorod

  2. پروانه گفت:

    پس بقیه نمایش ها چرا نیستن ؟

  3. Naghd???? گفت:

    Hanooz jashnavre shoro nashode shoma shoro kardin be tamaskhore jashnvare?!
    Zeshte karetoon vaghean

  4. فرشاد منتظری گفت:

    چه عجب یکی یاد زنده یاد رکن الدین خسروی هم کرد تو این جشنواره !!!! آقا همه فراموش کردن !!!! چی شد اصلا !!!!????

  5. بیتا گفت:

    چقدر چاقوئه باحاله ??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *