هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی

حسین تفنگدار : نمایش های آیینی و سنتی همچون تخت جمشید و پاسارگاد مهم هستند.


نمایش “راز نقل آخر” به نویسندگی و گارگردانی حسین تفنگدار یکی از نمایش هایی بود که در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر داشته است که ماحصل آن را می توانید در ادامه بخوانید .

حسین تفنگدار - آیینی 18
حسین تفنگدار در معرفی نمایش “راز نقل آخر” گفت : این نمایشنامه بر چارچوب پرده خوانی تکیه زده است ، همچنین در آن از شیوه اجرایی تعزیه خوانی وام گرفته ایم و داستان آن مربوط به نقالی است که در دوران محمد علی شاه قاجار می خواهد انتقام خون پدر شهید خود را که اعدام شده است ، بگیرد اما این ماجرا با دیدن شاهزاده خانمی که عشق قدیمی را زنده می کند ، تغییر  کرده و قصه انتقام تبدیل به محبت و عشق می شود .

وی در پاسخ به اینکه قصه نمایش وامدار یک واقعه تاریخی است یا براساس ذهنیت او در بستر تاریخ شما گرفته است ، اذعان کرد : قصه براساس داستان پردازی ذهن من است و هیچ استناد تاریخی ندارد البته لباس ها و گویش به تاریخ تکیه دارد ولی واقعه خیالی است .

کارگردان نمایش “راز نقل آخر” درباره مشکلاتی که در راه اجرای این نمایش در جشنواره داشته است ، اظهار کرد : اتفاقات عجیبی است ، گویی جشنواره آیینی و سنتی تبدیل شده به این که وقتی اسم آن می آید ، بازیگرانی که قبلا با آن ها کار کرده بودم ، می گویند که به جشنواره آیینی نمی آیند.‌‌ متاسفم که از فرهنگ و خواستگاه فرهنگی خودمان فاصله گرفته ایم . ما سر این موضوع خیلی سختی کشیدیم‌ . نمایش های آیینی و سنتی همچون تخت جمشید و پاسارگاد مهم هستند . این میراث فرهنگی ما است و از دست دادن آن به معنای از دست دادن هویت فرهنگی مان است .

تفنگدار‌ در پایان درباره نحوه برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت : آقای فتحعلی بیگی ، دوستان در تئاترشهر و دبیر خانه بسیار همکاری کردند و جشنواره خوبی بود . این جشنواره ، اتفاق مهمی است ، هر چقدر هم نحوه برگزاری سخت باشد . من معتقدم که ساختار نمایش ایرانی باید بماند ، به خاطر اینکه این ساختار بی نظیر و بی بدیل و شگفت انگیز است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *