حسین مسافرآستانه دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر شد


مهدی شفیعی، مدیر کل هنرهای نمایشی، در اولین جلسه برگزاری نوزدهمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، حسین مسافرآستانه را به عنوان دبیر نوزدهمین دوره این جشنواره معرفی کرد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، شورای برگزاری نوزدهمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر با حضور مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، دکتر اردلان نماینده منطقه آزاد اروند، همایون قنواتی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، مروانی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر، اتابک نادری مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی و حسین مسافرآستانه برگزار شد.

مهدی شفیعی در این جلسه زمان و مکان برگزاری جشنواره تئاتر فتح خرمشهر را دو ویژگی مهم این جشنواره عنوان کرد و گفت: ماه خرداد که رویدادهای بزرگ تاریخ معاصر ایران در آن رقم خورده و شهری همچون خرمشهر که در جان همه مردم این سرزمین جاودان شده است دو ویژگی این جشنواره تئاتری را رقم زده است که هنرمندان و اصحاب تئاتر می‌توانند از آن بیش‌ترین بهره‌برداری را داشته باشند.

شفیعی حضور دکتر اردلان در سازمان منطقه آزاد اروند را برای گسترش بحث‌های پژوهشی و آموزشی تئاتر در استان خوزستان موثر دانست و درباره انتخاب دبیر نوزدهمین دوره این جشنواره گفت: گزینه‌های مختلف را با مشورت مدیر کل محترم خوزستان و هنرمندان خرمشهر برای دبیری جشنواره بررسی کردیم و در نهایت به حسین مسافرآستانه رسیدیم که  سابقه تئاتری و مدیریتی موفقی به عنوان دبیر جشنواره داشته است. حسین مسافرآستانه نیز با ارادتی که به خرمشهر و این جشنواره دارد با اشتیاق آن را پذیرفت که صمیمانه از ایشان سپاس‌گزارم. به امید خدا حضور آقای آستانه باعث هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره خواهد بود.

مدیر کل هنرهای نمایشی در بخش دیگری از این جلسه یادآوری کرد: جشنواره خرمشهر نباید خودش را به الگوهای تکراری محدود کند. این جشنواره متعلق به مردم خرمشهر است و باید به بهترین شکل به مردم ارائه شود و در دسترس همه مردم باشد.

او تاکید کرد: کیفیت آثار و حرفه‌ای بودن اجراها باید در اولویت انتخاب آثار برای این جشنواره قرار بگیرد. شهرهایی که در روزهای جنگ بیش‌ترین آسیب را دیده‌اند امروز نیاز به تحرک و نشاط دارند. اجراهای کارناوالی و خیابانی این تحرک را در محیط فراهم می‌کنند.

شفیعی توجه به قشر کودک و نوجوان و ایجاد نشاط برای نسل آینده را یک ضرورت برای جشنواره فتح خرمشهر عنوان کرد.

در این جلسه دکتر اردلان  با ذکر چند عنوان از مباحث پژوهشی که می‌تواند در جشنواره خرمشهر و در قالب سمینار علمی مطرح شود، گفت: خرمشهر این استعداد را دارد که با حضور افراد شاخص سمینار علمی پژوهشی مختص به موضوع جشنواره داشته باشد تا با تداوم و شور و شوق در جهان مطرح شود.

او با بیان این که دیگر در جهان اندیشه فردی وجود ندارد، گفت: حضور تئاتر حرفه‌ای یک تحول اساسی در جشنواره ایجاد  می‌کند و ما در منطقه آزاد اروند هر کمکی که بتوانیم برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره انجام می‌دهیم.

همایون قنواتی مدیر کل ارشاد استان خوزستان نیز در گزارشی کوتاه به ارزیابی دوره‌های گذشته جشنواره پرداخت و ضمن اشاره به نقاط قوت و ضعف جشنواره گفت: مهم‌ترین اتفاق جشنواره هجدهم پاسخ به دغدغه بچه‌های خرمشهر و تمرکز دبیرخانه در این شهر بود. هنرمندان استان دوست دارند که امسال نیز دبیرخانه در خرمشهر شکل بگیرد.

او محدودیت‌های زمانی و مکانی که هر سال در برگزاری جشنواره وجود داشته، همچون پذیرایی و محل اقامت گروه‌های نمایشی، محدودیت در سالن‌ها و امکانات اجرایی که باعث می‌شود اجراها در ساعات کم‌تردد انجام شود، تعداد گروه‌ها و مهمانان جشنواره و کمبود نیروی کارآزموده را از جمله عوامل آسیب‌رسان به جشنواره برشمرد و افزود: در عنوان این جشنواره کلمه فتح وجود دارد که به یک جشن اشاره می‌کند اما در سال‌های گذشته کم‌تر به آن توجه شده است. آن‌چه گاهی هنرمندان به نمایش می‌گذارند فضایی اندوهگین دارد، در حالی که مردم خرمشهر به شادی و احساس پیروزی نیاز دارند. این مردم به اندازه کافی درد و غم را با گوشت و پوست خود احساس کرده‌اند و دیگر نباید نمک به زخم‌شان پاشید. امیدوارم در فراخوان جشنواره امسال به این نکته توجه شود.

مدیر کل ارشاد اسلامی استان خوزستان تاکید کرد: تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا جشنوار‌ه‌ای با نگاه به مردم برگزار کنیم.

حسین مسافرآستانه، دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر نیز گفت: اولین شهری که جشنواره‌ای با نام آن شهر در ایران برگزار شد خرمشهر بود. این ایده‌ای بسیار خلاقانه است چرا که پروژه‌های مهم جهانی با نام شهرها مطرح می‌شوند و شهرها به اعتبار رویدادهای فرهنگی مهمی که دارند جهانی می‌شوند.

او دو عامل مهم در دوام جشنواره‌ها را کیفیت محصولات و چگونگی برگزاری عنوان و تاکید کرد: جشنواره فتح خرمشهر برای آحاد مردم و کل نظام اهمیت دارد و باید به بهترین شکل برگزار شود.

در ادامه این جلسه جزییات ساخت دو پلاتو جدید در خرمشهر، تجهیز سالن‌ها و امکانات موجود، جزییات و زمان‌بندی فراخوان، مشارکت منطقه آزاد اروند و نهادهای مختلف استان در برگزاری جشنواره و… مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت.

جشنواره تئاتر فتح خرمشهر هر سال به مناسبت آزادسازی خرمشهر در استان خوزستان برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *