هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی

داریوش نصیری : بچه ها در جشنواره با داستان های فولکلور آشنا می شوند .


نقالی ” رزم رستم و اسفندیار ” با نحضور کوروش نصیری ده ساله از تهران به عنوان نقال در بخش جوانه های هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی اجرا شد . به همین بهانه گفت و گویی کردیم با داریوش نصیری ، مربی و پدر کوروش که می توانید در ادامه بخوانید :

داریوش-و-کوروش-نصیری-آیینی-18

داریوش نصیری درباره اجرای فرزند خود به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : این نقالی ، یک اجرای ده دقیقه ای از تراژدی رستم و اسفندیار است که بچه ها به زبان خودشان اجرا می کنند . سعی داریم بین قصه گویی ، نقالی و روایت گری کار کنیم که بچه ها با ادبیات کهن ایران زمین آشنا شوند .

وی ادامه داد : همان طور که کوروش جان در ابتدای نقل خود می گوید ، چون اینجا غرفه ی کودکان است و بچه ها در آن حضور دارند ، ذکر کلام بچه های امروز بن تن ، بتمن و مرد عنکبوتی و … است ولی چقدر خوب است که بچه ها در این جشنواره کار می کنند و  با ادبیات کلاسیک و داستان های فولکلور ما آشنا می شوند که برخی از این آثار از مشاهیر بزرگ دنیا هستند .

نصیری همچنین در رابطه با نحوه کار کردن با بچه ها افزود : ما تمرینات مان را در خانه انجام می دادیم .  در این بین سختی های زیادی  برای بچه هایی که علاقه مند به این هنر هستند ، وجود دارد . چرا که مکان های زیادی برای این کار نیست . به همین خاطر اگر ما بتوانیم پدر و مادر ها را به سمتی سوق بدهیم که بتوانند خودشان بچه هایشان را راهنمایی کنند راحت تر و کاربردی تر می توانند کار کنند .

او درباره ایده ی برگزاری بخش ویژه ای مخصوص کودکان و نوجوانان در جشنواره نمایش های آیینی سنتی گفت : فکر و ایده ی این کار که ابتدا توسط خانم افسانه زمانی مطرح شد و این سال ها اجرا می شود ، بی نظیر است . باید قدر این آدم و ایده ی او را دانست . فردای ایران دست این بچه ها است . هر چه کودکان مان به ایران ارادت داشته باشند ، بهتر می توانند از مرز و ناموس این کشور دفاع بکنند .

******************************************

در ادامه خبرنگار تئاتر فستیوال با کوروش نصیری – نقال نوجوان نیز گفتگوی کوتاهی انجام داد و او در پاسخ به سوال همراه با شوخی خبرنگار تئاتر فستیوال که از او پرسید که آیا به اجبار پدرش به نقالی و شاهنامه علاقمند شده است یا نه؟! گفت که : ” نه . چون قدرت اسفندیار ماورایی بود و رستم هم پهلوان ایران است . از این خوشم آمد . ” او همچنین به خبرنگار ما گفت که روزی سه تا چهار ساعت در خانه و همراه با پدر و مادرش تمرین نقالی می کند ولی هنوز فرصتی پیش نیامده تا در مدرسه نیز برای دوستانش نقالی کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *