داود فتحعلی بیگی: هنر نقالی و پرده خوانی نباید تبدیل به هنری موزه ای شود .


داوود فتحعلی بیگی با اینکه در دوره اول جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر هستیم، اما استقبال مردم از اجرای نقالان علوی امیدوارکننده بود و بنده چنین پیشبینی قبل از جشنواره نداشتم.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، داود فتحعلی بیگی، هنرمند برجسته و پیشکسوت تئاتر کشور در رابطه با نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر گفت: شاید در ابتدای برگزاری این جشنواره فکر می کردم پرده خوانی دیگر نتواند جمعی را دور خود جمع کند و در زمان حال به دلیل وجود سرگرمی ها فراوان از فضای مجازی گرفته تا انواع  و اقسام رسانه های تصویری و شنیداری احساس می شود برخی آیین های سنتی دیگر به چشم نمی آید، اما با برگزاری این جشنواره در چند روز اخیر شاهد بودیم که خوشبختانه این هنر اصیل و مردمی همچنان جایگاه خودش را در میان مردم دارد و باعث خوشحالی و امیدواری بیشتر به آینده است.

 وی تصریح کرد:  البته نباید از بروزرسانی خودمان هم غافل شویم و طبیعتا متن ها و قصه ها نیز متناسب با روز اصلاح شوند و بایدمتناسب با دانش و فرهنگ امروز و توجه به مبانی اعتقادیمان اصلاحاتی صورت گیرد.

رئیس کانون نمایش‌های آیینی و سنتی در رابطه با استقبال خوب مردم از اجرای نقالان علوی اظهار داشت: در حد اینکه بخواهیم مانند یک نمایش خیابانی جمعیت را جمع کنیم خیلی خوب بود، اما نباید فراموش کنیم برای مردمی تر شدن این اقدام باید نقطه یابی بیشتری داشته باشیم و در مکان های مختلفی نقالان به اجرای برنامه بپردازند.

فتحعلی بیگی افزود: شنیدم که در دوره نخست این جشنواره نگاه مردمی خوبی وجود دارد و در حد دوره اول دبیرخانه جشنواره اجرا در مساجد را پیشبینی کرده است که اتفاق خوبی است، اما کافی نیست.

این پژوهش گر و مدرس هنرهای آیینی سنتی با تاکید بر توجه بیشتر به هنر پرده خوانی و نقالی اظهار داشت: به اعتقاد من هم هنرمندان این و هم رسانه و مهم تر از همه یعنی مدیران باید تلاش کنند که جریان نقالی و پرده خوانی ما تبدیل به هنری موزه ای نشود و همواره زنده و پویا باشد.

وی در پایان اظهار داشت: هنر پرده خوانی و نقالی همچنان در میان مردم علاقه مندان بسیاری دارد و افرادی هم که دراین عرصه کار می کنند شگردهایی را بلد هستند که می توانند تماشاگران را پای بند کنند و آنها را برای نمایش خود نگه دارند.

نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر(نقالان علوی) ۲۲ تا ۲۹ شهریور ماه به دبیری کوروش زارعی در تهران برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *