یادش به خیر (2)

او علاوه بر آکادمیک بودن ، مردِ عمل هم بود


اشاره : این روزها با آغاز به کار سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ؛ خالی از لطف ندانستیم که به بررسی شرایط ادوار گذشته جشنواره و عملکرد دبیران این دوره ها بپردازیم و یادی کنیم از آنانی که در دبیری این رویداد مهم تئاتر ایران زمین، شاید نمره شان بیست نبود ، اما عملکردی اغلب خوب و یا قابل قبول داشتند و نتیجه ی عملکردشان نیز جشنواره هایی خوب و یا حداقل قابل قبول بود ؛ نه مثل این دوره از جشنواره که تا امروز که دو روز از آن گذشته است ، نتوانسته هیچ قشر و یا طبقه ای از مخاطبین خود را راضی کند ؛ مگر اینکه در ۹ روز باقی مانده اتفاقی بیفتد و شرایط تغییر کند .

 

در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره های هنری بسیاری در ایران بر پا شد و دوره های مختلف جشنواره های هنری فجر به خصوص تئاتر و سینما که ادوار بیشتری را پشت سر گذاشته اند ، ویترین هنری کشورمان بوده و با تمام فراز و نشیب های فراوان و مشکلات عدیده ای که هر دوره داشته ؛ اما به طور کلی سهمی مهم در پیشبرد فرهنگی کشورمان داشته اند .

پس بدون شک انتخاب دبیر جشنواره به عنوان چرخاننده ی این چرخ تاثیر بسیاری در تشخص آن جشنواره داشته است .

در این بین ، جشنواره های سی و چهارم و سی و پنجم تئاتر فجر آن قدر دور نیستند که بتوان یکی از بهترین دوره های جشنواره تئاتر به دبیری دکتر سعید اسدی را از یاد برد .

اسدی با توجه به سابقه پژوهش و تدریس در حوزه تئاتر ، توانسته بود نظم را به برنامه های اجرایی جشنواره بیاورد و زیر سایه ی این نظم و قانونمندی بود که برنامه ها و نمایش های مختلف در بخش های مختلف اجرا شد .

گرد هم آمدن گروهی حرفه ای و دلسوز و دعوت از هنرمندان مختلف و روابط عمومی قوی و نگاه کارشناسانه داشتن، در کنار تعامل خوب با رسانه ها توانست این موفقیت را پر رنگ تر کند و تقریبا بخش های مختلف مثل سمینارهای آموزشی ، بخش صحنه ای ، اجرا های محیطی و خیابانی و حتی بخش بین الملل – با همه ی انتقاداتی که به آن شده بود – رضایت بخش پیش رفت .

به عنوان مثال مخاطبانی که نمایش “هملت” از کشور آلمان را دیده باشند بعید است به راحتی آن را فراموش کنند؛ – در واقع می توان این طور گفت که در دوره های سی و چهارم و سی و پنجم تئاتر فجر دعوت از مهمانان و رسانه ها و اجرای گروه های مختلف سروسامان گرفت .

پوستر طراحی شده دوره ی سی و چهارم یکی از بهترین پوسترهای همه ی ادوار جشنواره بود و بعد از آن ، برای دوره سی و پنجم نیز پوستری آبرومند طراحی شد ؛ که گرچه ما انتقاداتی به آن وارد می دانستیم اما در ساختارشکنی و مدرن شدن  و چیزهایی از این قبیل حد نگهداشته بود و آبرو و تشخص یک جشنواره بین المللی را حفظ کرده بود ؛ گرچه می شد بهتر هم باشد.

دبیرخانه جشنواره در طول سال دست از کار نکشیده بود و برنامه ها را پیش می برد . رویکرد جشنواره حتی به سالن های خصوصی تازه تاسیس شده ی تهرانی نیز تنگ نظرانه نبود و سعی کرده بود هرچه بیشتر همگان را در این جشن سراسری و مهم تئاتر کشورمان سهیم کند و در دوره دوم دبیری ، دکتر اسدی حتی بهتر از سال قبلش ، توانست نواقص را برطرف و گامی به جلو بردارد .

و ما در روزهای پایانی جشنواره سی و پنجم با همه ی این اتفاقات مثبتی که رخ داده بود منتظر حضور مجدد سعید اسدی به عنوان دبیر جشنواره بودیم تا با تداوم حضور یک شخص در یک سمت ، این روند رو به جلو ادامه دار باشد و عادت آزمون و خطا دوباره تکرار نشود.

اما …

متاسفانه این اتفاق رخ نداد . متاسفانه از آن جهت که در دوره ی سی و ششم ، چنان که گویی نه چرخی اختراع شده و نه تاریخی گذشته است ؛ برای سی و ششمین بار گویا مدیران تصمیم گیر و هدایت گر جشنواره در صدد اختراع چرخ برآمدند !

همه ی اتفاقات مثبت دو دوره قبل ، نه تنها مورد استفاده قرار نگرفت ( پیشرفت کردن پیشکش ) بلکه به عقب پیش رفت . هنوز دوره ی سی و ششم شروع نشده که اعتراض ها شروع شده است ؛ اعتراض به طراحی پوستری کودکانه ، جلف و غیر حرفه ای برای جشنواره رسمی و بین المللی ، رفتار خارج از عُرف و حرفهای به دور از ادب دبیر در جمع خبرنگاران ، بی احترامی به رسانه ها ، کمرنگ شدن بخش های مختلف جشنواره ، حضور نداشتن چهره های مطرح تئاتری و بلاتکلیفی مخاطبین به خاطر برنامه جشنواره و تداخل اجراها و غیره و غیره .

جشنواره تئاتر سی و پنجم و سی و چهارم با حضور یک دبیر آکادمیک ، مدیر ، اهل عمل و مهم تر از همه نقد پذیر نمونه ی بسیار خوبی برای برپایی جشنواره ی تئاتر فجر است – اگرچه دبیر این دوره از جشنواره نیز آکادمیک است ولی نه مرد عمل است و نه نقد پذیر! – و برپا شدن این دو دوره توقع همگان را بالا برده است .

با همه ی این ها گویا ما در زمانه ای به سر می بریم که باید از طلا گشتن پشیمان شویم و نباید انتظار برپایی جشنواره ای همچون دو دوره ی گذشته – با همه ی خوبی ها و البته ضعف هایش – را داشته باشیم و باید امیدوار باشیم که عزیزان در سی و ششمین دوره مرحمت کنند با همه ی حداقل هایی که تا به حال برای مخاطبین و اهالی تئاتر در نظر گرفته اند ؛ لااقل به ما مس تحویل دهند .

مینا محمدی – تئاترفستیوال

۲۱ نظر ثبت شده است .

  1. شیدا - خ گفت:

    من اینقدر وقتی توی مراسم اختتامیه سی و پنجم اسم دبیر و نخوندن که دکتر اسدیه مثله ۳۴ام اینقده غصه خوردم
    همون موقع هم به کناریم گفتم خدابه خیر بگذرونه
    بدبخت میشیم

  2. شربف-موسوی گفت:

    Dabire emsal be khodesh ham tohin mikoni
    Asadi kodom raftaresh shabihe in awe bood?

  3. Sh8 گفت:

    ????

    ?????????????????????????????

  4. فرهاد گفت:

    امسال اقای اسدی یه نفس راحححححت کشبد بنده خدا

  5. بشیری گفت:

    ????
    ????
    ????
    ????
    ????
    ما کی تا حالا از اینا تو جشنواره داشتیم بی انصافففففااا

  6. Maryam.s al گفت:

    طلا چیه مس کجا بود … حیف جشنواره که کلا از دست رفته … دلوتون خوشه

  7. علیرضام گفت:

    سلام ….جشنواره امسال خیلی سوت و کوره هیچ سالی اینطور نبود
    سعید اسدی خدا وکیلی خیلی مرد بود خیلی زحمت کشید. امسال ما هنوز یه بار هم دبیر و ندیددیم

  8. فرنوش mmm گفت:

    یادشون به خیر
    کاش امسال هم دبیر بودن

  9. Lotfi_javad گفت:

    واقعا وقتی استاد اسدی دبیر بودن خیلی جشنوراه اوضاع خوبی داشت

  10. masoumi گفت:

    khane az pay bast viran ast. moshkel ba in dabiro un dabir doros nemishe.

  11. مهرداد گفت:

    جالبه که هر کدومشون مشکلات خودشونو داشتن تو همین دورهایی که شما ازش به نیکی یاد میکنید چه حق هایی که از تاتریها خورده نشد چه پارتی بازیها برای ورود به جشنواره وامتیازات وجایزیهایی که به لطف همین دوستان داده نشد وقتی فراخوان جشنواره فجر سه چهار ماه قبل از جشنواره اومد وقتی کارها وکارگردانها از قبل انتخاب شد وسفارش شده بود کجاش خوب بود امسالم همونطور گروههای حضورشون تو جشنواره بود که هنوز یک ماه نیست که تمرین کارشون رو شروع کردن اما بودن وهستن هر کس دبیر شده تو این چند سال به فکر خودش و تیم وداردسته خودش بود نه تاتر

  12. لاله گفت:

    دوره اسدی هم از آلمان هملت رو اورده بودن امسال هم هملت اوردن . آن کجا و این کجا . هملت امسال خیلی بد بود . من نمی دونم کی این نمایشا رو انتخاب میکنه .

  13. امیر گفت:

    من فقط میگم پوسترای دوره قبل و این دوره رو بزارین کنار هم . دیگه حرفی برای گفتن ندارم!!!!

  14. شهرزاد گفت:

    من خودم تئاتری ام و تو شهرستان کار می کنم . واقعا دوره ی اسدی به گروه های شهرستانی خیلی بیشتر بها داده می شد . واقعا چرا تعداد گروه های شهرستانی تو جشنواره امسال انقدر کمه؟؟؟؟

  15. sohrab گفت:

    agha shoma chera enghad gir dadin be jashnvareye emsal. asadi ham goli be sare teatr nazade ke barash sine chak mikonin.

  16. شاهینی گفت:

    نقدپذیری و آکادمیک بودن دو مشخصه خیلی خوب سعید اسدی بود . باید امسال هم دبیر می موند تا شاید جشنواره فجر یکم نظم پیدا می کرد .

  17. آرزو گفت:

    استاد اسدی واقعا عالی بودن و تو دوران دبیریشون کارای بین الملل خیلی خوبی رو اوردن واسه جشنواره . ولی کارای امسال واقعا فاجعه اس .

  18. arash گفت:

    be nazare man hameye dabira mesle haman . vazeiyate teatr har sal dare badtar mishe…

پاسخ دادن به شاهینی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *