در نشست رسانه‌ای «مرگ فروشنده»؛ برهانی‌مرند: من طرفدار بازتولید هستم


نادر برهانی‌مرند در نشست رسانه‌ای نمایش ˝مرگ فروشنده˝ ضمن تایید روند باز تولید آثار نمایشی، گفت: ˝مرگ فروشنده˝ اگر چه از نظر متن همان متن قبلی است اما از جهات مختلف با اجرای قبلی فرق دارد و در واقع یک اثر جدید محسوب می‌شود.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از هنرآنلاین ، نشست خبری نمایش “مرگ فروشنده” به کارگردانی نادر برهانی‌مرند با حضور تعدادی از بازیگران این نمایش و اهالی رسانه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

در آغاز نشست رسانه‌ای نمایش “مرگ فروشنده” نوشته آرتور میلر که حمیدرضا آذرنگ، حمیدرضا نعیمی، محمودرضا رحیمی، رحیم نوروزی، بهرام افشاری، داریوش موفق، آسیه ضیایی و مجتبی پیرزاده به عنوان بازیگران این نمایش برهانی‌مرند را در این نشست همراهی می‌کردند، این کارگردان با اشاره به سختی‌هایی که در تمرینات این نمایش به او و گروه اجرایی تحمیل شده، درباره این نمایش گفت: فرآیند اجرای این نمایش به دوره مدیریت آقای نادری در تئاتر شهر برمی‌گردد که من آن زمان چهار کار را برای اجرا پیشنهاد دادم که اجرای هر کدام بنا به دلائلی ممکن نشد و من هم گفتم که اگر بنا باشد هیچ حمایتی از کارم صورت نگیرد ترجیح می‌دهم که به سراغ بازتولید کارهایم بروم و به همین دلیل “مرگ فروشنده” را برای اجرا انتخاب کردم. اما واقعا این اجرا یک بازتولید صرف نیست چون در شرایط تمرینات تغییرات زیادی کرده و به جز متن که همان اثر میلر است مخاطب با یک اثر جدید روبه‌رو می‌شود و تماشاگر هم از لحاظ جزئیات اجرا و هم از لحاظ حضور بازیگران با اجرای قبلی‌ ۱۸۰ درجه متفاوت است. ضمن اینکه من خودم هم دیگر آن آدم ۸، ۹ سال پیش نیستم.

برهانی‌مرند با اشاره به حرف‌های مختلفی که درباره مقوله بازتولید زده می‌شود، ادامه داد: من از جمله کسانی هستم که طرفدار بازتولید هستم چراکه این کار یک سنت پسندیده است که توسط گروه‌های حرفه تئاتر انجام می‌شود.

این کارگردان تئاتر در ادامه درباره تغییرات احتمالی این متن و دخل و تصرف از سوی نهادهای نظارتی گفت: هنوز کار ما بازبینی نشده و قرار است امشب کار بازبینی شود و تا الان کسی به ما نگفته چیزی را اضافه یا حذف کنیم، ضمن اینکه اصلا نه تنها من ، بلکه کل گروه به هیچ وجه این چنین روحیه نداریم که تا این حد بخواهیم محافظه‌کارانه عمل کنیم و کار خودمان را بلد هستیم که بی‌دلیل به دست کسی بهانه ندهیم.

حمیدرضا آذرنگ بازیگر اصلی نمایش “مرگ فروشنده” نیز که پس از چهار سال به صحنه تئاتر بازگشته، درباره مسئله بازتولید آثار نمایشی گفت: من خودم زمانی مخالف بازتولید بودم و هنوز هم مخالف باز تولید به شکل غلط آن هستم چرا که ما بعضی اوقات از مفاهیم غلط استفاده می‌کنیم. اما این نمایش با تفاوت‌های زیادی نسبت به قبل روی صحنه می‌رود و اگر اینطور نبود اصلا چرا باید اجرا می‌شد.

آذرنگ با بیان اینکه اجرای یک نمایش بدون هیچ تغییری آن هم وقتی تنها یک‌سال از آن گذشته هیچ کمکی به تئاتر نمی‌کند، افزود: ما همیشه بدهکار بوده‌ایم و دولت‌ها طلبکار و دولت‌های ما برخلاف دیگر کشورهای دنیا تئاتر را به ضعیف‌ترین و زشت‌ترین شکل ممکن نگاه کردند و باید بگویم که قد و قامت تئاتر آنقدر کوتاه شده که آدم از آن خجالت می‌کشد‌. البته این از انفعال ما هم هست که همه چیز را گردن مدیران می‌اندازیم.

محمودرضا رحیمی نیز به عنوان یکی دیگر از بازیگران این نمایش در این نشست گفت: در تئاتر ما از سر ناچاری به فکر بازتولید می‌افتیم اما همین کار را هم سعی می‌کنیم از روی فکر و اندیشه انجام دهیم. تئاتر شهر معیار تئاتر ایران است اما مثل یک تئاتر کوچه بازاری با آن رفتار می‌‌شود که کار غلطی است.

حمیدرضا نعیمی نیز در سخنان کوتاهی با بیان اینکه اجرای نمایشنامه‌های خارجی باعث تقویت تئاتر ملی ما می‌شود‌، درباره وضعیت تئاتر امروز کشور ضمن تایید سخنان آذرنگ و رحیمی، گفت: وضعیت بیمارگونه تئاتر مانند قانقاریا به گردن رسیده و برای درمان آن فقط باید سر را جدا کرد.

گفتنی است، نمایش “مرگ فروشنده” نوشته آرتور میلر با کارگردانی نادر برهانی‌مرند و نقش آفرینی حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی، رحیم نوروزی، داریوش موفق، مجتبی پیرزاده، محمودرضا رحیمی، حمیدرضا نعیمی، آسیه ضیایی، فاطمه عباسی، بهرام افشاری و هادی عامل از امروز ۱۸ آبان ماه ، ساعت ۱۹:۳۰ در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

يک نظر ثبت شده است .

  1. نوشین گفت:

    فقط یک …. میتونه طرفدار تکرار باشه !!!!!!!!
    جهان داره به کجا میره اونوقت کارگردان های ما به کجا میرن !!!
    پیشنهاد میکنم همه برن کاری که بر بحران این داعشی ها ساخته شده در سه نقطه هم اجرا میشه رو ببینن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *