دهمین همایش ملی تعزیه و آیین‌های نمایشی استان خوزستان به کار خود پایان داد


آیین پایانی دهمین همایش ملی تعزیه و آیین‌های نمایشی استان خوزستان دیروز یکشنبه هفتم آبان در شوش برگزار شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از تئاتر خوزستان، آیین پایانی دهمین همایش ملی تعزیه و آیین های نمایشی محرم استان خوزستان با حضور آیت الله محسن حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناصر چنانی معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش، آرش سهرابی دبیر همایش و هنرمندان و فعالان فرهنگی و مطبوعاتی، در سالن اصلی تالار نیایش شهرستان شوش برگزار شد.

ناصر چنانی معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به پیشینه همایش تعزیه‌ و آیین‌های نمایشی و بررسی عملکرد این همایش در دوره‌های پیشین، پیشرفت این همایش در دوره کنونی را تحسین کرد و گفت: در دوره‌های پیشین این همایش در سطح استان برگزار می‌شد که به همت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همایش ملی تبدیل شد.

معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بررسی تاریخچه آیین تعزیه در خوزستان به ویژه در شوش این شهرستان را مهد تعزیه استان خواند و اظهار کرد: پیشینه پربار شهرستان شوش در هنر تعزیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت که اولین دوره ملی این همایش را در این شهرستان برگزار کند.

وی افزود: این همایش به منظور پاسداشت قیام خونین کربلا و ترویج فرهنگ عاشورایی  با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی کشور، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوش، فرمانداری، شهرداری و شوراهای اسلامی پنج شهر شهرستان شوش، دفتر نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، مرکز فنی و حرفه‌ای، شرکت توزیع نیروی برق، فرماندهی نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان جهاد کشاورزی و هنرمندان تئاتر شهرستان شوش برگزار ‌شد.

گفتنی است: از خوزستان ۴ اثر در زمینه مجالس شبیه‌خوانی و ٢ اثر در زمینه آیین‌های نمایشی در این همایش اجرا شد. از استان‌های دیگر نیز ۴ اثر در زمینه مجالس شبیه‌خوانی از شهرهای تفرش، شیراز، اصفهان و تهران و ٢ اثر در زمینه آیین‌های نمایشی (مجلس نقالی از تهران و مجلس پرده‌خوانی از بروجرد) اجرا شدند. در حوزه آموزش و تحقیق نیز کارگاه‌های آموزشی با محوریت تعزیه و آیین‌های نمایشی در پلاتوی تالار نیایش شهرستان شوش برگزار شد.

دهمین همایش ملی تعزیه و آیین های نمایشی محرم استان خوزستان به دبیری آرش سهرابی از سوم تا هفتم آبان به مدت چهار شب در آستان مقدس عبدالله بن علی(ع) و دعبل خزاعی در شهرستان شوش برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *