دکتر محمدرضا خاکی : “حضور یک چهره مطرح، گارانتی برای موفقیت یک تئاتر نیست”


دکتر محمد رضا خاکی گفت: حضور یک چهره مطرح، گارانتی برای موفقیت یک تئاتر نیست. البته حضور چهره های سرشناس می تواند به یک اجرا کمک کند.

 تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، دکتر محمد رضا خاکی در برنامه “پرده آخر” رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: حضور یک چهره مطرح، گارانتی برای موفقیت یک تئاتر نیست. البته حضور چهره های سرشناس می تواند به یک اجرا کمک کند ولی نمونه هایی وجود دارد که چهره های سرشناس نیز حضور دارند، ولی هیچ موفقیت اقتصادی به دست نیاوردند.

برنامه “پرده آخر” با موضوع نمایش مالی سوئینی و با حضور مرتضی میر منتظمی کارگردان این اثر، عباس جمالی بازیگر و نویسنده و دکتر محمد رضا خاکی کارگردان و مدرس تئاتر روانه آنتن شد.

مرتضی میر منتظمی کارگردان نمایش مالی سوئینی درباره این نمایش و داستان گفت: این نمایش داستان یک خانم به نام مالی سوئینی به همراه همسرش فرانک است که با هم زندگی می کنند. مالی دختر نابینایی است ولی با این وجود از زندگی اش لذت می برد اما به اصرار شوهرش چشمانش را عمل می کند و وارد دنیای بیناها می شود. پس از این در دنیای بینایی اتفاق هایی می افتد و دچار مشکلاتی می شود.

وی درباره اجرا بیان داشت: خوشبختانه استقبال از نمایش خیلی خوب است و هر چقدر جلوتر برویم، اجراها پخته تر خواهد شد.

در ادامه عباس جمالی با بیان اینکه این چهارمین کاری است که با میر منتظمی انجام می دهم، خاطرنشان کرد: البته یکسری کارها نیز بوده که به اجرا نرسیده است. در بیشتر کارهایی که با میر منتظمی انجام داده ام، نویسنده و بازیگر بوده ام به جز نمایش ابرها.

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه همکاری شان از سال ۸۹ یا ۹۰ آغاز شده است، گفت: پیشنهاد این نمایش از همان سالی که انتشار پیدا کرد، ارائه شد و چند سالی بود که می خواستیم کار کنیم ولی عقب می افتاد.

وی از آغاز نگارش پروژه ی جدیدی خبر داد و بیان داشت: متن این کار تقریبا آماده است. البته هیچ وقت چیزی در گروه ما به معنای واقعی، آماده نیست. در پروژه قبلی به دلیل تعدد بازیگرها نتوانستیم آن را کار کنیم و تصمیم گرفتیم مالی سوئینی را کار کنیم. طراحی های این کار از قبل صورت گرفته بود هر چند که در حین تمرین تغییراتی در آن ایجاد شد که البته طبیعی است.

میر منتظمی نمایش مالی سوئینی را مشق جدیدی عنوان کرد و بیان داشت: ما خیلی علاقه مند هستیم که این کار را اجرا کنیم، زیرا مشق جدیدی است و البته یادمان نرود، اسم گروه مان نیز مشق است.

وی ادامه داد: کارهایمان همگی از طرح یک خطی شروع شد و در پروسه کارمان در تمرین، همه چیز از متن تا دکور و طراحی شکل گرفت.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سوال که آیا از این مشق جدید راضی است، بیان داشت: الان نمی توانم نظر قطعی بدهم ولی باید گفت خیلی خوب و دلچسب است اما اینکه بگویم به طور مطلق خوب یا بد بود، نمی توانم نظر بدهم. باید کمی فاصله بگیرم تا اینکه اجراها به نقطه ایده ال برسد.

وی با اشاره به اجرای این نمایش توسط گروه های اجتماعی، خاطرنشان کرد: این نمایش تا به حال توسط گروه های حرفه ای اجرا نشده است زیرا متن بسیار سخت است و کارگردان ها خیلی سخت به سراغ این نمایش می روند.

میر منتظمی با بیان اینکه سعی می کند همیشه کارهایی را انجام دهد که دیگران به سراغ آن نرفته اند، اظهار داشت: سعی بنده این است که به کارهای دیگر نیز نگاه کنم و از آنها یاد بگیرم و به همین دلیل تلاش می کنم کارهای تکراری انجام ندهم و از فیلتر ذهنی خودمان آن را عبور دهیم.

وی در عین حال تاکید کرد: کارگردان باید نمایش هایی که قبلاً اجرا شده است را ببیند و از آن ایده بگیرد. اگر تکلیف کارگردان مشخص باشد، آن نمایش بر روی او تاثیر نمی گذارد.

جمالی درباره نمایش نامه مالی سوئینی گفت: این اثر، جزء نمایشنامه های مدرنِ برتر تاریخ معاصر تئاتر در ایرلند است و یکی از بهترین متون به حساب می آید.

وی ادامه داد: هر متنی که بهتر باشد، به همان میزان کار کردن آن سخت تر است. متن هر چقدر معمولی تر باشد، شاید کارگردانی آن برای کارگردان راحت تر باشد. متن این نمایشنامه سخت است و شیوه نگارش آن مبتنی بر مونولوگ است و به همین دلیل هم در طراحی ها و هم در بازی، کارمان را سخت تر می کند به ویژه اینکه اگر بخواهید نقش را از صفر شروع کنید.

این بازیگر و نویسنده با اشاره به اینکه تجربه مونولوگ زیاد داشته ایم، در عین حال گفت: تصمیم ما بر این بود که این کار را از صفر شروع کنیم و از آن چیزی که در آستین مان است، استفاده نکنیم که این موضوع کار را سخت تر می کند. حقیقتاً اجراها و تمرین آن بسیار سخت است و آدم بدون هیچ رودربایستی متوجه نقاط ضعف و قوت خود می شود.

وی اضافه کرد: گذشته از همه این سختی ها برای ما خیلی آموزنده بود و متوجه شدیم چه کارهایی از این به بعد انجام دهیم.

در ادامه دکتر محمد رضا خاکی درباره نمایش مالی سوئینی گفت: شب گذشته به دیدن این نمایش رفتم و از دیدن آن خیلی لذت بردم. قبل از هر چیزی می خواهم به عزیزانی که در این نمایش حضور داشتند، تبریک بگویم.

وی درباره استفاده از بازیگران مطرح در یک اثر نمایشی گفت: بنده با این نظر موافق هستم. در این نمایش نیز آقای صابر ابر حضور دارد و به همین دلیل خیلی ها هم ممکن است برای دیدن ایشان این نمایش را ببینند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: چند سالی به ویژه بعد از بازگشایی سالن های تئاترهایی که در ایرانشهر است، این مسئله رونق یافته است. زیرا برنامه هایی که در این سالن ها اجرا می شوند، هیچ گونه حمایتی ندارند و حتی اجرا کنندگان نیز باید به مسئولین سالن هزینه ای نیز بدهند. این موضوع اصلا مسبوق به سابقه نبود و اساساً در سنت تئاترِ کشور وجود نداشت. همین امر باعث شد مدیران این تئاتر و بعدها مدیران دیگری که از این شیوه تبعیت کردند، تاکید داشته باشند، که کارگردان ها برای ایجاد گیشه از چهره های مطرح استفاده کنند.

این مدرس تئاتر تصریح کرد: حضور یک چهره مطرح گارانتی برای موفقیت یک تئاتر نیست. البته حضور چهره های سرشناس می تواند به یک اجرا کمک کند، ولی نمونه هایی وجود دارد که چهره های سرشناس نیز حضور دارند ولی هیچ موفقیت اقتصادی به دست نیاوردند. این نوع تئاترها برای نمایش هایی که می خواهند در شکل و شمایل فرهنگی ارائه شوند، یک موفقیت نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *