رامین سیاردشتی در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

تئاتر ما با بحران تماشاگر روبه رو است ./ بهترین تبلیغ برای کار کیفیت آن است .


نمایش “تولد غم انگیز پسر آهنی” به نویسندگی و کارگردانی رامین سیاردشتی که بر گرفته از داستان های تیم برتون می باشد و پیش از این در پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی اجرا شده بود ، این روزها اجرای عموم خود را در سالن انتظامی خانه هنرمندان پشت سر می گذارد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت وگویی با این رامین سیاردشتی کارگردان و بازیگر این نمایش داشته است که در ادامه می توانید آن را بخوانید .

تئاتر فستیوال

رامین سیاردشتی در ابتدا در مورد قصه نمایش “تولد غم انگیز پسر آهنی” توضیح داد : قصه  امتزاج انسان و ماشین و خلق مخلوق سومی از این امتزاج است که در واقع به هیچ کدام از این دو تعلق ندارد و در انتها تبدیل به سطل آشغال و یک عنصر بی مصرف می شود .

 او افزود : این مسئله زنگ خطری برای جامعه ی ما و شاید بتوان گفت کل دنیا است . در جوامعی مثل ما که ابتدا تکنولوژی و بعد فرهنگ آن وارد می شود ، بسیار مسئله ساز است . ما هنوز فرهنگ استفاده از آن وسیله را یاد نگرفته ایم ، تکنولوژی پیشرفته تری وارد می شود ، چیزی که در بیست سال اخیر به شکل برق آسایی اتفاق افتاده است . اینکه گویی نسل جوانمان به ابزار دیجیتال پانچ شده اند و اگر این وسایل را از آنها بگیریم ، کمبود عمیقی احساس می کنند ، واقعا یک زنگ خطر و هشدار است . فکر می کنم این مسئله یک زیرمتنی دارد که به شدت با جامعه ی امروز ما و با اتفاقاتی که می افتد در ارتباط است .

این کارگردان تئاتر در مورد طراحی عروسک این نمایش که ظاهری ناقص الخلقه دارد ، گفت : عروسکی که دوست خوبم نسیم یاقوتی که عروسک گردان هم هست طراحی کرد و ساخت به نسبت طرحی که تیم برتون زده بود ، از لحاظ بصری زیباتر است . یعنی اگر طراحی ها و اسکیس های کتاب را ملاحظه کنید ، کاراکترها واقعا ترسناک اند و به شدت دافعه دارند . عروسک پسر آهنی همان براساس متن واقعا زشت است . در واقع ایده ی نویسنده وبلاگ ، کاراکترهایی است که انسان آن ها را پس می زنند و به شکلی به دنیا آمده و خلق شده اند که برای انسان دافعه ایجاد می کنند .

رامین سیاردشتی با بیان اینکه تلاشش این بوده که نمایش ریتمی ماشین وار و نسبتا تندی داشته باشد ، گفت : از طریق این ریتم تند ، می خواستیم زندگی ماشینی و سرعت زندگی ماشینی را نشان دهیم . همین که این زن به سرعت حامله می شود ، به سرعت بچه به دنیا می آید ، تخم مرغی داخل مایکروفر می رود و به سرعت تبدیل به مرغ می شود و اتفاقات فانتزی نظیر این برای ایجاد ریتمی تندتر در نمایش بوده است .

این بازیگر تئاتر در مورد جایگیزین شدن خودش به عنوان بازیگر نقش مرد که پیش از این در جشنواره تئاتر عروسکی کاظم سیاحی ایفای آن را بر عهده داشت ، توضیح داد : به این اعتقاد ندارم که اگر کارگردان در کار خودش بازی کند ، اتفاقات خوبی نمی افتد . یعنی وقتی کارگردان به عنوان بازیگر به روی صحنه می آید باید بداند که خیلی چیزها را از دست می دهد و دیگر از بیرون نظارت و اشراف دقیق ندارد . بازی کردن من در این کار بیشتر به خاطر شرایطی بود که اجرا ی ما از آن تبعیت کرد .

وی ادامه داد : ما در این سالن هجده اجرا خواهیم داشت . تعداد اجراهای محدود ، سالن کوچک ، قیمت ارزان بلیت و … ، همه ی این ها باعث می شود که اجرا در این شرایط نتواند به لحاظ مالی امیدوار کننده باشد ، حتی در بهترین شرایط که بتوانید از روز اول سالن را پر داشته باشید . با این اوصاف و با توجه به اینکه وقتی زمان اجرای نمایش مشخص شد ، متوجه شدم کاظم سیاحی را ندارم و برای سفر کاری به خارج از کشور می رود که این مسئله را زودتر به من گفت و از آنجا که تلاشم این است که این کار را در شرایط مناسب تر و در سالنی با ظرفیت بیشتر و احتمالا با قیمت بلیت بالاتر یعنی شرایطی که بتوانم برد مالی نسبتا مناسبی از کار داشته باشم ، مجددا اجرا ببرم که امیدوارم در اجرای بعدی کاظم سیاحی به ما ملحق بشود ، از این بابت فکر کردم خیلی حرفه ای نباشد که بازیگری را برای این تعداد اجرا و در این مقطع بیاورم و با او کار کنم ولی برای اجرای بعد از وی عذرخواهی کنم ،س بنابراین ترجیح دادم در این شرایط خودم بازی کنم .

کارگردان نمایش “تولد غم انگیز پسر آهنی” با اشاره به این نکته کهتئاتر ما به طور جدی با بحران تماشاگر روبه رو است ، گفت : در این بین تئاترها و کارهایی که از کیفیت برخوردارند ، بیشتر ضربه می خورند . من اهل تعریف کردن از خودم نیستم ولی فکر می کنم  به عنوان عضوی از این گروه و در کنار من تمام اعضای گروه همه ی تلاششان را کردند که بهترین باشند و بهترینی که می توانند را ارائه بدهند . فکر می کنم اجرایمان اجرای قابل قبول و با کیفیت و با استانداردی است . خوشبختانه خارج از کشور ، در جشنواره “ارلیکن” روسیه هم که اجرا رفتیم ، کار بازخورد خوبی داشت و جایزه گرفت و مورد تقدیر و توجه تماشاگران قرار گرفت .

 او ادامه داد: حیف است که اجراهای خوب از ناحیه ی فقر تماشاگر به لحاظ کمی ضربه بخورند . ما تبلیغاتمان را به طور معقول انجام می دهیم ، خوشبختانه خانم لک مشاور رسانه ای گروه زحمت می کشند ولی باز هم آن بازخوردی را که به لحاظ کمی از ناحیه تماشاگر می خواهیم داشته باشیم ، نگرفته ایم .

رامین سیاردشتی در پایان گفت : همه ی ما ، اهالی تئاتر دوست داریم تماشاگران بیشتر با تئاتر آشتی کنند ، تئاترها را ببینند و اخبار آن ها را دنبال کنند . امروزه  در اطراف مان می بینیم که متاسفانه تئاتر به جایی رسیده است که در کار باید حتما یک سوپراستار و چهره ی معروف داشته باشید ، وگرنه باید منتظر باشید که کار با استقبال مطلوبی مواجه نشود . ولی من معتقدم بهترین تبلیغ برای کار کیفیت کار است . امیدوارم که تمام کارهایی که با دغدغه و با کیفیت لازم تولید می شوند مخاطب خاص خودشان را پیدا کنند . من از همین جا از تمام دوست داران تئاتر عروسکی و غیر عروسکی دعوت می کنم بیایند تئاتر ما را ببینند و نظراتشان را چه مثبت و چه منفی در جهت بهتر شدن کار برای ما بنویسند . امیدوارم این اتفاق بیفتد و سالن های تئاتر بهتر از گذشته رونق بگیرند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *