رسول نجفیان : جشنواره نمایش عروسکی هر دوره رو به بهبودی است


رسول نجفیان بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در پانزدهیمن دوره جشنواره نمایش عروسکی ، نمایش “زال و سیمرغ” که برگرفته از داستان های شاهنامه می باشد ، به روی صحنه برد . پس از پایان مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی ،خبرنگار تئاتر فستیوال نظر نجفیان را راجع به کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره جویا شد که می توانید آن را در ادامه مطالعه کنید .

تئاتر فستیوال

کیفیت برگزاری پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

با توجه به اینکه من خودم در منطقه یافت آباد کار داشتم ، خیلی موفق نشدم کارهای دیگر را ببینم اما از شنیده ها اینگونه بر می آید که جشنواره بسیار موفقی بوده است ، استقبال خیلی چشمگیر بود و انشالله ما بتوانیم سال به سال این ویژگی ها را ارزش ببخشیم و به آنها بها بدهیم . به خصوص که هیچوقت زال و سیمرغ در یافت آباد اجرا نشده بود و با اهالی همان محل و آن منطقه اجرا شد و چه استقبال شگفت انگیزی شد ، کما اینکه خیلی از عزیزان از این استقبال تعجب کرده بودند . من فکر می کنم که جشنواره هر سال رو به بهبودی است ، از کمبودهای سال قبل یاد می گیریم و انشالله که پر بارتر می شود .

به نظر شما اینکه جشنواره رقابتی نیست ، نکته ی منفی ای برای جشنواره محسوب نمی شود ؟ نظر شما در باره اینکه وقتی کارها ارائه می شوند ، خوب و بد از هم تفکیک شوند ، چیست ؟

به شدت موافق هستم که رقابتی نباشد . برای اینکه زمانی که رقابتی است شما یک کار را به عنوان کار برتر انتخاب می کنید ، در حالی که اینجوری نیست . خیلی از کارها فدا می شوند . اما وقتی که رقابتی نباشد ، همه ی کارها دیده می شود . در خارج از کشور هم به چند جشنواره که رفتم همین گونه بود ، اصلا رقابتی در کار نبود . همه ی کارها به یک اندازه دیده می شد ، آن وقت کاری که ارزش داشت ، اتفاقا خودش را بهتر نشان می داد . در کار غیر رقابتی همه آثار به چشم می آید .

آنطور که باید و شاید جشنواره نمایش عروسکی میان مردم جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است . به نظر شما چه میتوان کرد که جشنواره نمایش عروسکی وارد زندگی مردم شود ؟

علت اش آن است که باید تداوم داشته باشد . در یک جشنواره ما چند اجرا می گذاریم و بعد تمام می شود . همانطور که آقای جنتی اشاره کردند باید تداوم داشته باشد . باید چند سالن باشد که سال به سال و روز به روز نمایش های عروسکی نشان دهد . مردم قطعا می آیند و استقبال می کنند .

در انتها اگر صحبتی برای مخاطبان ما دارید ، بفرمایید .

من زمانی که شاهنامه را کار کردم ، گفتند در آن منطقه نمی توانی اصلا بازیگر جذب کنی . من ۱۰۰ بازیگر جذب کردم که ۵۰ نفر از آنها آمدند و نمایش را اجرا کردند . بعد گفتند اصلا کسی نمی آید ببیند ، و سالن ما هر سه شب به صورت شگفت انگیزی پر شد و دیدیم که مردم شاهنامه را دوست دارند و استقبال می کنند .

نمایش “زال و سیمرغ” اجرای عموم می شود ؟

بله ، به من قول دادند و خود من هم مترصد هستم که این اتفاق بیافتد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *