نظر رضا بابک و حسین مسافر آستانه درباره ی “بازی سایه” چه بود ؟


نمایش “بازی سایه” به کارگردانی تاتسویا هاسگاوا از ژاپن یکی از نمایش هایی است که در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت به روی صحنه رفت . پس از اجرای این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال نظر رضا بابک و حسین مسافر آستانه را که به تماشای این نشسته بودند را جویا شد که می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

رضا بابک درباره ی نمایش “بازی سایه” به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : نمایش خوبی بود ، همه ی بازیگران آماده بودند و بدن های آماده ای داشتند . نمایش قصه ی خوبی هم داشت . شکل نمایشی را انتخاب کرده بود که مرا به یاد سینمای صامت می انداخت .

بازیگر پیشکسوت تئاتر در رابطه با بالانویسی که در اجرا در نظر گرفته شده بود گفت : بالانویس ها اذیت نمی کردند و  به هر حال میشد قصه را دنبال کرد . این نمایش در سبک و سیاق خودش کار خوبی بود و قوی اجرا شد .

بابک با بیان اینکه حضور چنین کارهایی در جشنواره می تواند به تئاتر کمک کند ، گفت : به هر حال این بده بستان ها با جهان خوب است . علاوه بر بده بستان های تجاری و ارتباطی که لازم است ، بده بستان فرهنگی هم لازم است و نمی توان درها را بست .  اساسا لازمه ی بودن جهان به شکل آرام و درست ، این است که دنیا با هم در تعامل باشد . پس طبیعی است که تاثیر مثبت دارد .

این بازیگر سینما و تلویزیون که فقط نمایش “بازی سایه”  از ژاپن را جشنواره دیده است ، در رابطه با نحوه ی مدیریت جشنواره سی و چهارم گفت : 

فقط همین کار را دیده ام . شنیده ام کار مجارستان هم کار خوبی است . وقتی فردی را که تخصص رشته ای دارد سر همان کار قرار می گیرد اوضاع کمی سامان می گیرد .

رضا بابک در رابطه با آخرین فعالیت های تئاتر خود به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : 

چند پروژه هست که با دوستان صحبت کرده ایم و مقدمات کار در حال فراهم شدن است . در واقع تازه اتاق فکرش در حال تشکیل شدن است تا بتوانیم به نتایجی برسیم . امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که بتوان کار کرد و الا  تجربیات ما در خانه می ماند .

__________________________________________

حسین مسافر آستانه درباره ی نمایش “بازی سایه” به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت نمایش “بازی سایه” یکی از کارهای خوب ، خاص و متفاوت بود که در جشنواره شاهد آن بودم . نمی توانم بگویم غیر متعارف ، چون نمایشی که با بیان بدن کار می کند ( Body Language ) و بر اساس آن طراحی می شود ، نمایش غیر متعارفی نیست . حداقل امروزه در بسیاری از کشورها یکی از شاخه های مهم تئاتری محسوب می شود . در ایران هم خوشبختانه گروه های زیادی این کار را انجام می دهند . نمایش “بازی سایه” بسیار حرفه ای و زیبا ، موسیقی و بدن ، نور فوق العاده جذاب همراه با یک داستان خوب انسانی بود و من  از اجرای این نمایش خیلی لذت بردم .

مسافر آستانه با بیان اینکه حضور چنین کارهایی در جشنواره فرصت مناسبی است که بتوانیم انواع تئاتر های مختلف دنیا را شاهد باشیم  ، گفت : همه افراد در جامعه ی تئاتری فرصت آن را نداریم که با سفر کردن به کشورهای مختلف با انواع تئاتر آشنا شویم ، بنابراین خیلی خوب است که برای جشنواره در یک قالب برنامه ریزی نشود و انواع مختلف تئاتری را برای همه سلیقه ها در نظر داشته باشیم . بخشی از آن مربوط به سلیقه هاست و بخشی دیگر خارج از سلیقه در جشنواره حضور دارد . ما حتی کارهایی را که با سلیقه مان سازگاری نداشته باشد به عنوان یک نوع منحصر به فرد تئاتر باید مورد توجه قرار دهیم و باید آن کار را ببینیم . به نظر من نمایش “بازی سایه” آموزه های بسیار خوبی برای ما داشت ، به این خاطر که گروه های جوان ما بتوانند خیلی چیزها از اجرای جنین نمایش هایی  یاد بگیرند .

حسین مسافر آستانه که به عنوان بازیگر نمایش “جان گز” در جشنواره ی سی و چهارم حضور داشت ، درباره بازخورد اجراهای جشنواره اذعان داشت :  ما قبل از آن اجرای عمومی رفته بودیم و در جشنواره کار از پروسه اجرای عموم عبور کرده بود . در جشنواره هم البته اجرای خوبی داشتیم و بازخورد ها خوب بود . البته باید نظر تماشاچی را جویا شد . من از اجرا راضی بودم .

مسافر آستانه که نمایش “بازی سایه” اولین نمایشی بود که از اجراهای جشنواره ای دیده بود گفت : سعی می کنم نمایش هایی که امکان دیدنش را دارم ببینم و از انواع مختلف تئاتر لذت ببرم .

وی که در شورای سیاست گذاری جشنواره سی و چهارم حضور داشت درباره ی کیفیت جشنواره امسال و کارهایی که در آن حضور دارند به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : من به این خاطر که در ارتباط با دوستان برگزار کننده جشنواره هستم و در جریان برنامه ریزی ها قرار دارم ، می دانم که با یک دغدغه بسیار زیاد با برنامه ریزی بسیار خوب ، گروه اجرایی که همدل و همراه هستند ، دعوت شده اند و نسبت به برگزاری و کیفیت خوب جشنواره حساسیت دارند . یعنی برایشان علی السویه نیست . دغدغه برگزاری دارند و خود از جامعه متخصص تئاتری و تئاتری های دانشگاهی هستند ، به نظر من برنامه ریزی خیلی خوبی را در ماه های گذشته با زحمتی که کشیدند ، انجام دادند و الان طی این دو روز جشنواره با کیفیت خوبی پیش می رود .

مسافر آستانه در پایان افزود : برای همه اهالی تئاتر آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم از فرصت جشنواره نهایت استفاده را ببرم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *