رضا گوران از تجربه اش در کارگاه آموزشی در استونی می گوید


رضا گوران کارگردان تئاتر که چندی پیش همراه با چند کارگردان دیگر برای برگزاری کارگاه آموزشی به کشور استونی سفر کرده بود، اظهار امیدواری کرد سال آینده نتیجه این کارگاه را در قالب یک نمایش کامل در ایران به صحنه بیاورد.

 تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، این کارگردان تئاتر نتایج این سفر را بسیار دلپذیر توصیف کرد و افزود: در این سفر ۱۵ دقیقه از نمایشنامه «مده‌آ» نوشته اوریپید را با بازیگران استونی آماده کردم که نتیجه بسیار خوبی داشت و مورد استقبال منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. البته در این سفر از نتایج تمام کارگاه‌ها که توسط کارگردان‌های ایرانی برگزار شده بود، استقبال شد.

گوران ادامه داد: امیدوارم در آینده بتوانم این نمایش را به عنوان یک اثر کامل آماده اجرا کنم،اما از آغاز قرار نبود در این سفر یک نمایش کامل آماده شود بلکه ما برای آماده کردن بخشی از نمایش، برنامه‌ریزی کرده بودیم.

او تجربه همکاری با بازیگران استونی را بسیار لذت‌بخش توصیف کرد و افزود: آن‌ها نه تنها بازیگران شاخص که همراهان بسیار خوبی برایم بودند. آن‌ها بسیار متمرکز بودند و خیلی سریع به فکر کارگردان نزدیک می‌شدند که از این منظر، این همکاری برایم تجربه‌ای دلپذیر بود.

گوران که تصمیم دارد سال آینده نمایش «مده‌آ» را در ایران هم اجرا کند، توضیح داد: قصد دارم همین نمایشنامه را با بازیگران ایرانی در ایران اجرا کنم. البته امیدوارم سال آینده دو ورسیون از این متن را به صحنه بیاورم که یکی از آن‌ها همین کار مشترک با بازیگران استونی است و دیگری هم نمایشی خواهد بود که با بازیگران ایرانی آماده می‌کنم. بسیار علاقه‌مندم هر دو نمایش همزمان با هم در یک سالن به صحنه بروند.

او در عین حال اضافه کرد: حتی اگر امکان اجرای پروژه مشترک ما و استونی در ایران فراهم نشود، علاقه‌مندم نمایشی دیگر را در کنار «مده‌آ» اجرا کنم.

سرپرست گروه تئاتر«یرما» که پیش از این همکاری مشترک دیگری با گروهی از هنرمندان هلند داشته است،یادآور شد: آن زمان شرایط برای اجرای اثر مشترک ما فراهم نشد و این در حالی بود که آقای اطبایی مسئول وقت امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی تلاش بسیاری انجام داد که متاسفانه به نتیجه نرسید و به همین دلیل هنوز از آن تجربه ناکام، مکدر هستم.

گوران افزود: به هر حال مذاکراتی با یکی از سالن‌های نمایشی انجام داده‌ام و امیدوارم سال آینده دو نمایش را همزمان با هم در یک سالن اجرا کنم.

او که از مدت‌ها پیش کارگاهی آموزشی را با هنرجویان جوان تئاتر و به عنوان یکی از کارگاه‌های تئاتر بنیاد رودکی برگزار می‌کند، درباره نتایج این کارگاه نیز توضیح داد: فعلا روی نمایشنامه «سه خواهر» نوشته چخوف کار می‌کنیم و این کارگاه همچنان در حال برگزاری است. هنوز نمی‌دانم نتیجه چه خواهد شد، اما اگر به یک اجرا منتهی شود، حتما آن را به صحنه می‌آوریم.

 چندی پیش چند تن از هنرمندان تئاتر همچون آتیلا پسیانی، همایون غنی‌زاده، مهین صدری و علی‌اصغر دشتی همراه با رضا گوران به دعوت کمپانی «رام» استونی به این کشور سفر کردند و هر یک از کارگردان‌های حاضر در این سفر، کارگاهی تئاتری را با حضور هنرمندانی از کشور استونی برپا کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *