رییس کمیسیون فرهنگی مجلس : توجه جدی کمیسیون بودجه به ارتقای بودجه تئاتر در سال آینده ضروری است .


نشست مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی با رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توجه جدی کمیسیون به افزایش قابل ملاحظه بودجه تئاتر کشور در سال آینده و ارزیابی مثبت از استقبال روز افزون عامه مردم از نمایش هایی با مضامین و محتوای دینی و دفاع مقدس، کودک و عروسکی و آیینی و سنتی برگزار شد.

تئاتر فستیوال
به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نشست مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی با حجت الاسلام احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در محل این کمیسیون برگزار شد. در این دیدار مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و وحید لک مدیر بخش تبلیغات جشنواره حضور داشتند.
معرفی ظرفیت های موجود در عرصه هنرهای نمایشی کشور،تنوع گسترده آثار نمایشی در تهران و شهرستانها و افزایش تولیدات تئاتربه واسطه رویکرد مطلوب هنرمندان این عرصه به هنر نمایش که منجر به استقبال چشمگیر مخاطبان از این آثار شده ،وجاهت آثار تولیدی توسط هنر مندان تئاتر در گونه های متنوع نمایشی شامل: اجتماعی، دفاع مقدس، آیینی، طنز، مذهبی، عروسکی، کودک ، خیابانی و غیره که سبب شده تا اقشار مختلف جامعه توجه و تمایل بیشتری نسبت به حضور در سالن های تئاتر و تماشای نمایش های خیابانی داشته باشند  (که استقبال ایشان به ویژه از گونه های نمایشی دفاع مقدس و آثار مذهبی با خرید بلیط صورت گرفته موید این مساله است) از جمله مهم ترین محورها و مباحثی بود که مدیر کل هنرهای نمایشی در گزارش خود به رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از وضعیت کمی و کیفی تئاتر کشور در طول یکسال گذشته  به آنها اشاره کرد. وی همچنین  با اشاره تولید نمایش هایی با محوریت شهدای غواص، پیشگام بودن تئاتر در عرصه تولیدات مختلف اجتماعی هم زمان با موضوعات و مسائل مهم روز را نسبت به سایر هنرها در این زمینه یادآور شد و تاکید کرد تاثیر گذاری آثار نمایشی بر مخاطبان بسیار گسترده و عمیق تر از سینما است.
در ادامه این نشست سعید اسدی دبیر جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر گزارشی را از وضعیت و روند برگزاری دوره کنونی جشنواره ارائه کرد وگفت: تلاش کردیم تا در جشنواره امسال از جشنواره‌گرایی به سمت تولید‌گرایی حرکت کنیم و به همین دلیل کمیت را کاهش دادیم و تلاش کردیم تا کیفیت را کنترل کنیم. توجه به هویت گروه و گروه‌های تئاتری که رویکرد کارگاه‌های آموزشی و سمینار پژوهشی جشنواره نیز بر این هدف و موضوع استوار شده بخشی از برنامه‌های اجرایی جشنواره برای دستیابی به این هدف است. توجه بیش از پیش به ظرفیت مغفول‌مانده تئاتر استان‌ها در جشنواره امسال نکته دیگری بود که سعید اسدی در سخنانش تاکید کرد و افزود: برای بروز و ظهور ظرفیت تئاتر استان‌ها و هنرمندان استان‌های سراسر کشور تصمیم گرفتیم تا علاوه بر بخش برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر استانی زمینه مناسبی را برای تولیدات تئاتر استان‌ها در سایر بخش‌های جشنواره از جمله بخش مرور، نسل نو و تولیدهای تازه تئاتر فراهم سازیم تا زمینه لازم برای حضور چشمگیر هنرمندان استان‌های سراسر کشور در جشنواره امسال مهیا شود.سعید اسدی همچنین از برنامه حمایت از تماشاخانه‌های خصوصی در جشنواره تئاتر امسال که یکی از رویکردهای مرکز هنرهای نمایشی نیز محسوب می‌شود، خبر داد و گفت: در این بخش تماشاخانه‌های خصوصی با همکاری دبیرخانه جشنواره رپرتواری از آثار اجرا شده در تماشاخانه خود را برگزار می‌کنند. ، توجه جدی به مباحث مهمی مانند هویت ایرانی- اسلامی و دفاع مقدس، مبارزه با خشونت و تروریسم و حفاظت از محیط زیست در جشنواره امسال و همچنین تشریح وضعیت بودجه اندک جشنواره در مقایسه با فعالیت ها و برنامه های گسترده صورت گرفته و پیش بینی شده برای جشنواره امسال، محور دیگر سخنان سعید اسدی بود.
در ادامه این نشست نیز وحید لک ضمن تشریح آخرین وضعیت مشارکت های سازمان ها و نهاد های فرهنگی در حمایت از این دوره از جشنواره از جمله، سازمان صدا و سیما، شهرداری تهران، سازمان تبلیغات، سازمان زیبا سازی اداره کل تبلیغات وزارت ارشاد و غیره گزارش مشروحی را به رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه کرد.
این گزارش حاکیست: حجت الاسلام  احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این نشست، تمایل کمیسیون فرهنگی را برای ادامه اینگونه جلسات اعلام و با تاکید بر این مساله که برگزاری چنین نشست ها و تعاملات سازنده ای در ادوار گذشته بسیار کمرنگ بوده،  به ثمر رسیدن درخواستهای جامعه تئاتر کشور را در گرو پیگیری  مستمرمطالبات توسط مسئولان و هنرمندان دانست و گفت: بررسی بودجه سال آینده خانواده تئاتر در دستور کارکمیسیون فرهنگی مجلس قرار گرفته است. ایشان در همین رابطه تهیه و تنظیم گزارش کاملی از وضعیت کنونی تئاتر در بخش های مختلف را برای بررسی دقیق تر بودجه از اداره کل هنرهای نمایشی خواستار شد، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با ارائه مثال هایی از حضور گسترده و پرشور عامه مردم در نمایش هایی که خود یکی از تماشاگرانش بوده ضمن خرسندی از حضور چشمگیر مردمی در استقبال از نمایش های روی صحنه، هنر های نمایشی را بسیار تاثیر گذار دانست وی همچنین  با اشاره به تخصیص بودجه بسیار اندک به تئاتر ازتاکید و توجه جدی کمیسیون فرهنگی به ارتقای بودجه  تئاتر در سال آینده خبر داد.
حجت الاسلام احمد سالک در بخش دیگری از سخنانش، از جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان یکی از دستاورد های مهم  انقلاب اسلامی ایران در عرصه هنری نام برد و لزوم مشارکت نهاد ها و سازمانهای فرهنگی و اجتماعی را در برگزاری بهینه این رخداد مهم هنری امری ضروری دانست. وی همچنین  از لزوم تعاملات سازنده و ثمر بخش بین المللی در عرصه تئاتر سخن گفت و تولید نمایش هایی با مضامین و موضوعات دینی، آیینی، سنتی و دفاع مقدس توسط هنر مندان سراسر کشور و اجرا در کشورهای اروپایی و آمریکایی را از ضرورت های مهم این عرصه در وضعیت کنونی دانست.
گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حاکیست: در پایان این نشست مدیر کل هنرهای نمایشی توجه جدی کمیسیون فرهنگی مجلس به بودجه سال آینده  تئاتر را خواستار شد وی همچنین به صورت رسمی از اعضای این کمیسیون و همچنین دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برای حضور در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و تماشای آثار حاضر در جشنواره امسال دعوت به عمل آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *