در نشست خبری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر

سعید اسدی آمارهای این دوره از جشنواره را ارائه داد .


نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صبح امروز ، ۲۶ دی ماه با ارائه توضیحاتی از جانب سعید اسدی ، دبیر این دوره از جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد .
%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d8%ac%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%aa%d8%a6%d8%a7%d8%aa%d8%b1-%d9%81%d8%ac%d8%b135
به گزارش تئاتر فسنیوال ، در نشست خبری این دوره از جشنواره که روز ۲۶ دی ماه با حضور اصحاب رسانه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، سعید اسدی دبیر و پیمان شریعتی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره، بخش های مختلف این دوره از جشنواره تئاتر فجر را تشریح کردند.
در این نشست رسانه ای سعید اسدی با ارائه ی آماری از آثار بخش های گوناگون جشنواره گفت: به سیاق سال گذشته جشنواره امسال نیز از فصل پاییز و با برگزاری بخش های نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی، کارگاه های آموزشی، همایش هنرمندان استان ها و جشنواره های فجر استانی آغاز شد.
وی افزود: در این دوره از جشنواره ۱۳۰ نمایش اجرا دارند که از این میان ۱۱۱ نمایش داخلی و ۱۹ اثر از کشورهای دیگر هستند.
اسدی با اشاره به اجرای آثاری از کشورهای عراق، ترکیه، اسپانیا، لهستان، فرانسه، سوییس، یونان و … در این دوره از جشنواره افزود: ۷۹ نمایش در بخش صحنه ای و ۳۲ نمایش در بخش تئاتر محیطی و تعاملی اجرا می شوند.
به گفته دبیر جشنواره تئاتر فجر، از میان اثار داخلی، ۶۲ اثر از تهران و ۴۹ اثر از دیگر شهرها اجرا دارند ضمن اینکه میانگین سنی کارگردان های حاضر در جشنواره ۳۶ سال است. جوان ترین کارگردان حاضر در جشنواره ۲۱ سال و سمن ترین آنها ۷۱ سال سن دارند.
اسدی با ابراز خرسندی از افزایش حضور بانوان هنرمند در این دوره از جشنواره گفت: حتی در بخش محیطی هم حضور بانوان در قیاس با دوره های گذشته پررنگ تر است.
وی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی با ۷ نمایش، بیشترین آثار را در این دوره از جشنواره دارند.
دبیر جشنواره تئاتر فجر با ارایه توضیحاتی درباره بخش بین الملل تاکید کرد : رویکرد ما در انتخاب آثار این بخش، معرفی شیوه های اجرای تئاتر است. علاوه بر آن تلاش کرده ایم کسانی را به عنوان مهمان دعوت کنیم که این امکان را بدهند تا تئاتر ایران در دیگر کشورها شناخته شود.
اسدی با ابراز خرسندی از هماری ۱۰ تماشاخانه خصوصی در این دوره از جشنواره متذکر شد که تعدادی کارگاه آموزشی در این تماشاخانه ها برگزار می شوند و آثار ۵ استان نیز در این بخش که بعلاوه تئاتر نام دارد، به صحنه می روند.
دبیر جشنواره تئاتر فجر با یادآوری محورهای این دوره از جشنواره که در فراخوان اعلام شده است، از توجه به نمایش های مذهبی، آیینی سنتی، مقاومت و دفاع مقدس، مسئولیت اجتماعی ، ادبیات کهن و … به عنوان مهمترین رویکردهای این دوره از جشنواره نام برد.
وی همچنین از همکاری جشنواره با پویش ملی «من صدای آب هستم» و همراهی آن با نابینایان و ناشنوایان به عنوان دیگر رویکردهای این جشنواره در توجه به مسایل اجتماعی خبر داد.
اسدی درباره بخش عکس گفت: در این بخش هزار و ۲۵ اثر رسید که در نهایت ۷۱ عکس برای حضور در نمایشگاه و چاپ در کتاب انتخاب شد.
همچنین پیمان شریعتی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره از حضور یوجینیو باربا هنرمند سرشناس تئاتر جهان خبر داد و گفت: جشنواره امسال در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه نیز برگزار می شود و باربا در این مقطع در ایران خواهد بود و ۵ اجرا دارد و در کنار آن نیز مستر کلاس و کارگاه هایی برای وی پیش بینی شده است.
در بخش پرسش و پاسخ این نشست، سعید اسدی درباره تداخل نمایش های بین الملل جشنواره تئاتر با جشنواره فیلم فجر گفت: ازآنجاکه مهمانان ما در بخش بین الملل، هنرمندان خارجی هستند، نمی توانستیم زمان حضور آنان را تغییر بدهیم چون آنها از مدتها قبل برای فعالیتهایشان برنامه ریزی می کنند بنابراین هرچند ممکن است سینما برای تعدادی از مخاطبان جذابتر باشد، اما شآن تئاتر فوق العاده است.
وی درباره اجرای آثاری درباره انقلاب اسلامی در جشنواره تصریح کرد: آثاری که در جشنواره تئاتر فجر اجرا می شوند، گفتمان های انقلاب همچون مخالفت با تروریزم، توجه به عدالت اجتماعی و … را مورد توجه قرار می دهند . از سوی دیگر نگاه هنمرندان ما به جامعه سویه ای انتقادی و کاوشگرانه دارد که این موضوع نیز جزو گفتمان ها و اهداف انقلاب اسلامی است.
اسدی در بخش دیگری از این نشست درباره معیار انتخاب اثار بخش بین الملل گفت: انتخاب آثار خارجی در تئاتر بسیار دشوار است چون باید با فرهنگ ما تطابق داشته باشد.البته یکی از نمایش های بین المللی امسال کاملا منطبق بر مسایل اجتماعی در غرب است.
او در ادامه از برخی بی عدالتی ها در عرصه بین الملل انتقاد کرد و توضیح داد: متاسفانه کشور امریکا در صدور ویزا برای برخی از کسانی که به ایران سفر کرده اند، مشکل تراشی می کند و همین مساله ما را برای دعوت از مهمانان خارجی با مشکل روه برو می کند.
در بخش دیگری از این نشست پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره، این دوره از جشنواره را یکی از خاص ترین دوره ها به لحاظ حضور مهمانان خارجی و استانی دانست.
او با اشاره دشواری های برگزاری جشنواره تئاتر فجر خاطرنشان کرد: این جشنواره به لحاظ اجرایی یکی از سخت ترین جشنواره ها است زیرا هماهنگی برای صدور ویزا، ارسال دکور گروه ها  و … بسیار سخت است و این گونه نیست که در بخش بین الملل فقط کارهای مبتنی بر تکنیک انتخاب شده باشند، چراکه تلاش کرده ایم آثار این بخش از تنوع کافی برخوردار باشند.
 پیمان شریعتی همچنین یادآور شد: همه آثار بخش مرور تئاتر ایران که در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند پیش از این از سوی اداره کل هنرهای نمایشی مجوز اجرا گرفته بودند و هیچ مشکلی برای حضور آن ها در جشنواره نبود. اگر برخی آثار در جشنواره حضور ندارند به دلیل این است  که برخی گروه ها به دلیل اینکه چند ماه پیش اجرای عمومی خود را سپری کرده بودند و دکور و بعضی بازیگران خود را در اختیار نداشتند.

وی درباره بودجه این دوره از جشنواره گفت: بودجه جشنواره به تناسب سال گذشته خیلی افزایش نداشته است. پیش بینی روی مبلغ ۴ میلیارد تومان است. کمک هزینه ها طبق فراخوان به گروه ها پرداخت می شود و امروز اولین قسط کمک هزینه ها پرداخت می شود.

این مدیر هنری همچنین از همراهی بخش های مختلف شهرداری تهران در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات شهری جشنواره قدردانی کرد.
سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن ماه در تهران برگزار می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *