“سیار دشتی “اقتباسی از داستان کوتاه “تیم برتون” را به جشنواره تهران مبارک می آورد


رامین سیاردشتی با نمایش «مرد آهنی» بر مبنای یکی از داستان­های کوتاه تیم برتون با نام «مرگ غم انگیز پسر صدفی» به جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک می آورد.

رامین سیاردشتی

گزارش تئاترفستیوال، رامین سیاردشتی بازیگر و کارگردان تئاتر اظهارداشت: تئاتر عروسکی هم یک شیوه اجرایی است و مانند دیگر شیوه­های اجرایی، نباید رده سنی خاصی برایش قایل شد و آن را به مخاطب کودک، محدود کرد.

او ادامه داد: عروسک، ابزاری برای رساندن معنا و مفهوم است و به سبب فانتزی و امکاناتی که دارد، امکانات بسیار بیشتری در اختیار هنرمند می­گذارد. بنابراین لازم است تماشاگران متوجه باشند تئاتر عروسکی، لزوما محدود به گروه سنی کودک نمی­شود.

سیاردشتی افزود: امکاناتی که تئاترعروسکی در اختیار هنرمندان می­گذارد، بسیار فراتر از تئاتر زنده است یعنی دست هنرمند با استفاده از این شیوه، خیلی بازتر است و او بهتر می­تواند مفاهیم مورد نظر خود را منتقل کند.

این هنرمند طرح این نمایش را بر مبنای یکی از داستان­های کوتاه تیم برتون با نام «مرگ غم انگیز پسر صدفی» آماده کرده که یک داستان چند خطی است و با کمک نسیم احمدپور آن را بازنویسی و دراماتورژی کرده است.

به گفته ی سیاردشتی فضای این نمایش فانتزی و گروتسک­وار است. البته جنبه­های کمیک دارد ولی زیرساخت قصه بسیار مخوف است.

بازیگر نمایش­های«در انتظار گودو» و «تل ضحاک» که نمایش«مرد آهنی» را برای گروه سنی نوجوان و بزرگسال آماده اجرا می­کند، اضافه کرد: این نمایش، نسبت انسان امروز با ماشین را روایت می­کند و با تلفیق عروسک و بازیگر، به صورت زنده و عروسکی اجرا می­شود.

او که در این سال­ها بیشتر به عنوان بازیگر تئاتر فعال بوده است، درباره حضورش در جشنواره تئاتر عروسکی گفت: حضورم در عرصه بازیگری، با نمایش­های عروسکی آغاز شد و با این مقوله خیلی غریبه نبودم. در این سال­ها در مقام بازیگر با نمایش­هایی مانند«ماکوندو»،«شازده کوچولو»، «با سایه نوشتن­ها» و … سراغ عروسک و عروسک­ گردانی رفتم. همیشه فضای عروسکی و فانتزی آن را دوست داشتم تا اینکه داستان «مرگ غم­انگیز پسر صدفی» جذبم کرد و دوباره ترغیب شدم نمایشی عروسکی کار کنم.

سیاردشتی تصمیم دارد نمایش­اش را با تکنیک «سایه» اجرا کند

 پانزدهمین جشنواره بین ­المللی نمایش عروسکی تهران مبارک ۲۲ تا ۲۹ شهریور ماه به دبیری مرضیه برومند در تهران برگزار می­شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *