سیاوش چراغی پور : عروسک در ذات خود کودکی ، شادابی و سرزندگی دارد .


سیاوش چراغی پور بازیگر تئاتر که همیشه بر روی صحنه درخشان بوده است ، در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی در نمایش “ملاقات با گودو در کافه پایتخت” به کارگردانی غزل اسکندرنژاد به عنوان عروسک گردان به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با سیاوش چراغی پور داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

سیاوش چراغی پور درباره تجربه عروسک گردانی در تئاتر عروسکی گفت : خیلی خوشحالم از اینکه در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی حضور دارم . من در سال های خیلی قبل تر در چند تئاتر عروسکی حضور داشتم و این سعادت نصیبم شده بود اما یک وقفه ی  طولانی افتاد و امسال به وسیله خانم اسکندرنژاد دوباره این ارتباط وصل شد . خیلی خوشحالم که در این نمایش حضور داشتم برای اینکه همیشه تئاتر عروسکی و عروسک ها را دوست داشتم چون یک انرژی کودکی و شادابی و سرزندگی را حتی در من ۵۰ ساله ایجاد می کنند که این انرژی خیلی فوق العاده است .

او در ادامه گفت : من در این چند ماه تمرین بسیار سخت اما دلچسبی را گذراندم و واقعا دغدغه ام برای همین دو اجرا بود . آرزو می کنم که مسئولین اجراها و کارهای خوبی را که در جشنواره حضور داشتند را رها نکنند و امکان اجرای عمومی را برای تمام این اجراها از جمله اجرای نمایش ما ایجاد کنند ، چرا که حیف است . خیلی از این گروه ها که امسال در جشنواره حضور دارند ، حاصل ۴ ماه تمرین را روی صحنه آورده اند و این اتفاق بسیار خوشایندی است و تقاضا می کنم و آرزو دارم که این اتفاق بیفتد و همه این نمایش ها در سالن هایی که برای اجرای شان مناسب است ، اجرا بروند . مانند بقیه اجرا های زنده مردم بتوانند بیایند ونمایش عروسکی خوب ببینند .

این بازیگر تئاتر در مورد اینکه وقتی صحبت از تئاتر عروسکی می شود عموما مخاطب به یاد تئاتر کودک می افتد ، گفت : کاملا حق با شما است . تئاتر عروسکی نوعی از تئاتر است که هم بازیگر و هم عروسک با هم پیامی را به تماشاچی می رسانند . چون عروسک در ذات خود یک کودکی و شادابی و سرزندگی دارد طبیعتا بیشتر اجرا های عروسکی مناسب مخاطب کودک و نوجوان است اما این  مطلق نیست . در واقع به نظرم تئاتر عروسکی یک زبان برای بیان افکار و اهداف نویسنده و کارگردان است . در این نمایش خانم اسکندرنژاد ترجیح داده است که تمام آن چیزهایی را که دوست دارد به مخاطبش که بزرگسال است ، بگوید ، در ترکیبی از بازیگر و عروسک بگوید .

او در ادامه اضافه کرد : در این نمایش عروسک از آن حالت کودکانه و بچگانه در آمده است و حرف های بزرگ می زند . عروسک های ما در اینجا آدم های بسیار بزرگی هستند ، خانوم صاحب کافه ، میز پیر کافه ، یک ماشین ظرفشویی و یک دستگاه قهوه ساز که اینها شاید در ارتباط با کودک خیلی نتوانند موفق باشند اما این شکلی از بیان کار نمایشی ایشان بوده است .

سیاوش چراغی پور درباره مدیریت و برنامه ریزی شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : به نظرم مدیریت این جشنواره بسیار فوق العاده بود . من هم تجربه حضور در جشنواره فجر را داشته ام  و هم جشنواره تئاتر عروسکی را و به نظرم جشنواره تئاتر عروسکی ریتم خوب و درستی را از ابتدا انتخاب کرد . برنامه ریزی ها چه برای بودجه گروه ها چه برای برنامه ریزی تمرین گروه ها و برای سالن درست انجام شد . به موقع بازبینی شد ، به موقع جواب ها اعلام شد که همگی این ها نشان هوشمندی در مدیریت این جشنواره دارد . به خانم برومند و همه همکاران محترمشان در ستاد برگزاری جشنواره تبریک می گویم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *