سیروس همتی : خانه نمایش و اداره تئاتر خانه یِ من است/ “با من حرف نمی زنی چرا ؟” نمایشِ آدم های خوب است .


تئاتر فستیوال

سیروس همتی بازیگر، کارگردان ونمایش نامه نویس تئاتر ، پس از تماشای نمایش “با من حرف نمی زنی چرا؟” به کارگردانی هما پریسان که روزهای پایانی اجرای خود را در  سپری می کند و تا جمعه ۲۱ اسفند ماه  هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه است ، در گفت وگو با روابط عمومی اداره تئاتر و خانه نمایش گفت:  کار بسیار خوبی بود ومن توانستم به خوبی با این کار ارتباط برقرار کنم  ، یکی از دلایلی که من توانستم با کار ارتباط نزدیکتری برقرار کنم این بود که موضوع نمایش درباره ی پدری است که حالا نیست، و چون من به تازگی پدرم را از دست داده ام و در حال حاضر این  موقعیت را به خوبی احساس می کنم تا حدود زیادی توانستم ارتباط خوبی با این نمایش بر قرار کنم و جایگاه و شرایط  این خانواده را بهتر درک کنم . و مسئله دیگر که شاید کمتر راجع به آن فکر شده و با بهتر بگویم دربارهی آن کمتر کار شده ، دختران شهدا است به این معنا که ما موضوعات زیادی در قالب دفاع مقدس داریم ، اما به مسائل و مشکلات  خانواده شهدا و رزمندگان ، و مهمتر از همه یک دختر شهید کمتر پرداخته ایم البته دراین نمایش هم شاید خیلی به همه ی ابعاد و معضلات و مشکلاتی که یک خانواده شهید می تواند داشته باشد پرداخته نشده .

همتی در ادامه گفت:  درباره ی ایده ی اجرایی  نمایش با من حرف نمی زنی چرا؟ باید بگویم که بسیار حس خوبی داشتم از حمام و وان حمام به عنوان پدر که یک غواص بود البته در چند کار دیگر هم اینچنین ایده ای رادیده بودم ولی در این اثر خیلی درست و خوب استفاده شده بود . اینکه حمام لوکیشن تنهایی دختر بود و تصمیم  و قصد به خودکشی در حمام اتفاق می افتد ، و اینکهفرزند پسر شهید این نمایش غریق نجاتاست، همگی این اتفاقات مانند مهره های تسبیح به خوبی  به  هم پیوسته و مرتبط می باشند که در اجرا به خوبی دیده می شود.

وی افزود: زمینه سفیدیکه در کف صحنه دیده می شود حاکی از این مسئله است که آدم های این نمایش به معنای واقعی و مطلق سفید هستند و حتی خاکستری هم نیستند ،به اصطلاحی  کار نمایشِادم های خوب است،پس با این وجودمی توان گفتدر نمایش نامه ی مدرن انتظار خیر و شر به معنای مطلق  را نباید داشته باشیم،  البته در این نمایش خیر آن چیزی است که مادر ، برادر و داماد خانواده برای دختر میخواهند ،و شر همان بحرانی است که دختر را ناامیدو به فکر خودکشی انداخته.که در نهایت با امدن پدر به خواب دختر ،او از این تصمیم صرف نظر می کند.

این نمایش نامه نویس اظهار کرد : به نظرم در آثار نمایشی به خانواده های این عزیزان به گونه ای دارد پرداخت می شود که انگار اینها هیچ مشکلی ندارند.  وقتی دختری  می بیند پدرش برای آرمانهایی رفته و شهید شده  و حالا در جامعه چیزیهایی مشاهده می کند  که با آرمانهای پدر مغایرت دارددرد و رنجش از جامعه دردرون او آغاز می شود و اینجاست که بحران شروع می شود و حالا ناامیدی و فکر کردن به خودکشی امری طبیعی است.

این بازیگر و کارگردان در خصوص شرایط خانه نمایش و اداره تئاتر عنوان کرد: خانه نمایش و اداره تئاتر  خانه ی من است و آرزو دارم در روزهای اوج  هنری خود در خانه نمایش اداره تئاتر نمایشی  را به روی صحنه ببرم ، یادم میاید که  در گذشته دوتا از بهترین کارهایم یکی نمایش “جایی در میان خوکها” و دیگری “مسافران ” که  هردو اثر در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی برایم بهترین اتفاقات را رقم زده اند، در خانه نمایش اداره تئاتر  اجرا برده ام.

همتی درادامه گفت:  خانه نمایش اداره تئاتر اگر بگویم پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است بیراه نگفته ام در دو دهه ی قبل در خانه نمایش فاصله این اجرا تا اجرای بعدی حداقل بیست روز طول می کشید، اما اکنون و با مدیریت خانم معترف خانه نمایش در طول سال برنامه ریزی دارد و اجراهایش برای هر شش ماه سال بسته شده می شود و این خود بسیار جای خوشحالی و تبریک دارد.

وی افزود: وقتی پوستر نمایش های مختلف وعکسهای هنرمندانی که در اینجا حضور و اجرای نمایش داشته اند،مثل آقای انتظامی ،نصیریان و کشاورز و دیگر هنرمندان قدیمی چه آنها که هستند و چه کسانی کهاکنون دربین ما نیستند را بروی دیوار های اداره تئاتر می بینم ،حس خوبی پیدا میکنم ،و خوشحال میشوم که در چنین مکانی هستم و امیدوارم هرچه زودتر این مکان به ساختمان و جایگاه اصلی خود که پایگاه رشد این چنین هنرمندانی بوده است برگردد.

این نمایش نامه نویس عنوان کرد:البته مقداری هم گله مندم چون چه در آن دوره و چه در این دوره هنوز آن کارهایی که انتظار می رود درشأن اداره تئاتر باشد در خانه نمایش اجرانشده است، بهدنبال آن اتفاق ناب هستم که مطمئنم  مدیریت خانه نمایش اداره تئاتر و شما به عنوان روابط عمومی و همه ی هنرمندان و به دنبال آن هستید ،اینکه   تلاش کنیم تا در خانه نمایش اجراهای خوب  با استقبال تماشاگران را ببینیم.

همتی در ادامه گفت: اگر مدیریت اداره تئاتر و خانه نمایش  یا مدیر شواری حمایت یا مدیرکل هنرهای نمایشی تمامی این عزیزان  میزان حمایت مالی را از نمایش های که در خانه نمایش اجرا می شود بالا ببرند فکر میکنم آن موقع هنرمندان سرشناس ترهم  برای اجرا در خانه نمایش اداره تئاتر ترغیب می شوند و شاید در کنار هنرمندان سرشناس هنرمندان جوان هم بتوانند مورد استقبال و دیده شدن از طرف تماشاگران قرار بگیرند.

همتی تاکید کرد: تشکر میکنم از مدیریتاداره تئاتر و تمامی کارکنان اداره  برای اینکه در طول جشنوارههای مختلف مانند: فجر، آیینی سنتی ،عروسکی و غیره  تلاش میکنید تا گروههای نمایشی در آرامش کامل به تمرین و آماده سازی نمایش خود در پلاتوهای مجموعه مشغول باشند..

وی در پایان گفت: توصیه میکنم به همه ی علاقمندان و مخاطبان تئاتر که در این روزهای پایانی سال به خاطر ویژگی های مثبت نمایش “با من حرف نمی زنی چرا؟”وبرای حمایت یک گروه جوان ومستعد از این نمایش دیدن کنند.

نمایش “با من حرف نمی زنی چرا؟” به کارگردانی هما پریسان و بازی احمد صمیمی، امین وحیدی‌پور، عبدالرضا یعقوبی، شادی صیادی و هما پریسان از ۴ الی ۲۱ اسفندماه هر روزبه جزء شنبه ها ساعت ۱۸:۳۰ در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *