هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

صدف مهدیان : اگر جشنواره رقابتی باشد انگیزه جوانان بیشتر خواهد شد .


صدف مهدیان کارگردان جوان حوزه تئاتر امسال با نمایش “بیژن و منیژه” در بخش مرور هجدهمین دوره جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور داشت . به این بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال با وی گفت و گویی در رابطه با شیوه اجرایی نمایش و دلایل علاقه مندی وی به نمایش ایرانی داشته استرکه ماحصل آن را می توانید در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

صدف مهدیان در رابطه با شکل گیری نمایش “بیژن و منیژه” گفت : این نمایش پیش از اجرا در جشنواره به عنوان پروژه کلاس کارگردانی در دانشکده سینما تئاتر اجرا شده بود . “بیژن و منیژه” تلفیقی از گونه های مختلف نمایش ایرانی مانند نقالی، تعزیه و پرده خوانی همراه با موسیقی ایرانی و تئاتر عروسکی است تا تماشاگر نه چندان آشنا با نمایش ایرانی بتواند با تماشای آن به شناخت نسبتا خوبی از نمایش، فرهنگ و هنر ایرانی دست یابد، البته در این نمایش تماشاگر با نقالی محض مواجه نیست بلکه ویژگی های نمایشی به آن اضافه شده است .

وی در ادامه به معرفی گروه نمایش پرداخت و گفت : در این پروژه مرشد ابوالفضل ورمزیار و مرشد مجتبی حسن بیگی به عنوان مشاور و زهرا محمودی به عنوان نویسنده و بازیگر حضور داشتند . بازیگر مرد این نمایش که با ایشان تمرین کرده بودیم ، در روز اجرا در جشنواره به دلایلی نتوانست حضور یابد ، مرشد مجتبی حسن بیگی لطف کردند و یک ساعت قبل از اجرا جایگزین ایشان شدند.

این کارگردان جوان در خصوص شیوه اجرایی نمایش گفت : بخش عروسکی این نمایش با تکنیک کاغذی اجرا شده و شامل مینیاتور هایی است که از شاهنامه شاه طهماسب انتخاب شده اند . ساخت عروسک ها را سید سعید موسوی راضی بر عهده داشت . همچنین از داشته ‌هایی همانند عصا یا چوبدست مخصوص نقالی و شال به شکلی تمثیلی و به مثابه یکی از پرسوناژها استفاده نمایشی می‌شود که این شیوه در حوزه تئاتر اشیا جای می گیرد.
مهدیان طراحی صحنه این نمایش را توعی کلاژ از نگارگری ایرانی دانست و گفت : طراحی صحنه این نمایش را پوریا اخوان انجام داده است . این طراحی نوعی تکنیکِ کلاژ از نگارگری ایرانی است و هر عنصری که در صحنه وجود دارد ، کاربردی است.  موسیقی نمایش بیژن و منیژه به طور زنده اجرا می شود و شامل عود، قانون، کمانچه وسازهای کوبه ای که ساخت و تنظیم آن بر عهده حامد نصری بود.

وی در پاسخ به این سوال تماشاگر امروز چه میزان با فرهنگ نمایش ایرانی آشناست گفت : متاسفانه بسیار ناآشناست زیرا در دانشگاه و فضای آکادمیک ما جای آموزش تخصصی نمایش های ایرانی خالی است و اجرای این گونه نمایش ها تنها به این جشنواره محدود شده است.
صدف مهدیان کیفیت جشنواره آیینی و سنتی امسال را همچون سال های گذشته خوب ارزیابی کرد و گفت : اضافه شدن بخش جوانه های نمایش ایرانی اتفاق بسیار خوبی در جشنواره امسال بود . از آن جا که احیای آیین ها و نمایش های ایرانی بسیار پر اهمیت است ، امیدوارم که این جشنواره در دوره های آتی گسترده تر شود چون این جشنواره نگاه پژوهشی دارد و باعث بازشناسی و بازآفرینی گونه های مختلف نمایش های آیینی و سنتی می شود .

وی در پایان افزود : متاسفانه هیچ مرکز علمی و آکادمیک برای حفظ و اشاعه نمایش های آیینی و سنتی وجود ندارد و این جشنواره به احیای این گونه نمایش ها کمک می کند. البته اگر این جشنواره به شکل رقابتی برگزار شود و به حضور جوانان در آن بیشتر بها داده شود ، انگیزه جوانان هم برای شرکت در چنین جشنواره ای چندین برابر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *