در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

علیرضا داوری : جشنواره امسال برنامه‌ریزی و سیستم اطلاع رسانی خوبی داشته است.


نمایش ” خون ، خور ، ملمداس ” به نویسندگی و کارگردانی علیرضا داوری از بندرعباس یکی از نمایش هایی است که در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با علیرضا داوری داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

علیرضا داوری با بیان اینکه ریشه روایت ملمداس در ایران به زرتشت و ایران باستان برمی گردد ، در مورد این موجود افسانه ای توضیح داد : موجودی به اسم پری جهنمی بوده است که در جنوب به اسم ملمداس شناخته می‌شود ، منتها با روایت‌هایی که اکثرا به دریا و ناخدایان برمی گردد .

وی ادامه داد : مابه ازای اسطوره ملمداس را حداقل در ۲۱ کشور دنیا ریشه‌ یابی کرده ایم مثلا سیرن های یونان ، لاولاری ، اندیف ها ، نمونه های مختلفی از پری ها هستند که از خانواده ی مرمیدها محسوب می شوند که هر کدام فریبندگی های خاص و روایت های خودشان را دارند .

داوری در مورد نگارش متن و کارگردانی نمایش ” خون ، خور ، ملمداس ” به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : به لحاظ ساختار نوشتاری ۳ تا ۴ سال است که در محدوده بیان نمایشنامه دنبال یک ساختار روایت می گردم البته می توان گفت فعلاً بیشتر تجربه و آزمون و خطا است و شاید یکسری خامی ها و نپختگی هایی داشته باشد . از جهت رسیدن به آن مقصودی که زبان مورد نظر اسطوره های منطقه خودم است ، تجربه به حساب می آید .

این کارگردان همچنین در مورد اجرای عموم این نمایش در بندرعباس و استقبال مخاطبان گفت : از نمایش استقبال خیلی خوبی شد . در حال حاضر فضای تئاتر در بندرعباس واقعا جا افتاده است و از تئاتر استقبال می‌شود . شما در هر روزی که به این شهر بیایید شاهد استقبال از نمایش ها خواهید بود . آماری که من دارم تا اردیبهشت تمام سالن های نمایش برای اجرا پر است و به علت کمبود سالن گروه های متعددی در نوبت اجرا هستند .

وی در پاسخ به اینکه آیا در بندرعباس تماشاخانه خصوصی هم وجود دارد ، گفت : در بندرعباس تماشاخانه های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده اند . در واقع الان هرمزگان تماشاخانه دولتی ندارد ، تمام تماشاخانه ها خصوصی است و هنرمندان باید اجاره ‌بها بپردازند .

علیرضا داوری در پایان با ذکر این نکته که امسال ششمین سال حضور او در جشنواره تئاتر فجر است ، در مورد مدیریت جشنواره امسال گفت : امسال جشنواره رو به رشدی داشتیم .  بدون استرس و با یک برنامه‌ریزی دقیق و یک سیستم اطلاع رسانی خیلی خوب ، همانگونه که انتظار می رفت رو به رو شدیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *