علی جنتی به جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان پیام داد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روحیه انسان دوستی مردمان کردستان را به مثابه الگویی مناسب از دوستی و همزیستی فرهنگ‌ها و اقوام برای سایر ملل منطقه معرفی کرد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، در پیام علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«تئاتر خیابانی فرصتی جدی و هنری برای بسط اندیشه، پاسداشت حقیقت و شناخت واقعیت‎های اجتماعی است. در این شکل هنری نو، اجتماعی و بسیار مردمی، هدف آن است که معنویت سازنده‎ای که حیات فردی و گروهی ما بدان سخت وابسته است مورد توجه قرار گیرد و لذا نشان دادن دغدغه‌های درونی، نگرانی‌های جمعی و معضلات اجتماعی اقشار گوناگون به شیوه صحیح و یافتن پاسخ ملموس و کاربردی، از اولویت‎های اصلی این هنر بسیار مردمی به شمار می‌رود.

بدون تردید تأثیر سازنده و بی‎واسطه‎ نمایش خیابانی بر مخاطب مشتاق، گامی اساسی برای دفاع از ارزش‎های اخلاقی، تبلیغ آگاهی و تبیین هنجارهای اجتماعی است و این هنر نمایشی برای ایرانیان فرهنگ‎پرور و فرهنگ‎دوست آن‎گاه باورپذیرتر می‌شود که به مسائل و دغدغه‎های اجتماعی نسل امروز و دردهای جامعه بپردازد و این همان رسالت بی‌بدیل هنر برای هدایت و آگاهی‎بخشی است.

برگزاری دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی در شهر مریوان، علاوه برآنکه فرصتی مناسب برای تبلور کارکرد اجتماعی تئاتر خیابانی، یعنی ترسیم معضلات، دردها و ناهنجاری‎ها است و مردم و مسئولان را در چگونگی برخورد شایسته، سازنده و پیشگیرانه با ناهنجاری‎ها یاری می‌دهد، نشان دهنده توجه ویژه نظام جمهور اسلامی به حل و فصل مشکلات اجتماعی با بهره‌گیری از ابزارهای هنری است.

در دوره‌ای که امواج تفرقه در منطقه گسترش یافته و ناامنی و جنگ‌های فرقه‌ای، قومی و نژادی در بعضی از کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه آسایش و حیات را از مردم سلب کرده است، هنرمندان ایران از هر قوم و مذهب، با تفاهم و همدلی در استان سرافراز کردستان، در کنار مرز پرگهر ایران عزیز با میزبانی برادران و خواهران آن خطه گردهم آمده و رویدادی بس گرانسنگ را در به صحنه اورده اند تا با تبادل اندیشه با هنرمندان سایر کشورها بپردارند. این همنشینی و همدلی فرهنگ‌ها و اقوام مختلف که نشأت گرفته از روحیه انسان دوستی و تمدن غنی چندین هزارساله مردمان این سرزمین است، می تواند الگویی مناسب از دوستی و همزیستی فرهنگ‌ها و اقوام، برای سایر ملل منطقه که امروز درگیر منازعات داخلی هستند، باشد و پیام صلح و برائت ایرانیان از خشونت و تعصب را در وهله نخست به میهمانان غیرایرانی جشنواره و سپس به جهانیان ارائه دهد.

در پایان لازم می دانم از همکارانم در معاونت امور هنری، اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به خاطر تلاش مجدانه برای برگزاری این جشن و ایجاد همدلی و مودت بین اصحاب فرهنگ و رسانه سپاسگذاری نمایم و برای همه هنرمندان شرکت کننده در جشنواره توفیق و کامیابی بیشتر آرزومندم. علی جنتی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *