علی سردار افخمی معمار تئاتر شهر درگذشت


علی سردار افخمی معمار مجموعه تئاتر شهر تهران و ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی در سن ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت.

به گزارش تئاتر فستیوال ، علی سردارافخمی معمار مجموعه تئاتر شهر تهران و ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی در ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت.

علی سردار افخمی در سال ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۳، زمانی که شاگرد دوره متوسطه بود برای ادامه تحصیلات راهی فرانسه شد و پس از ورود به رشته معماری در مدرسه هنرهای زیبای پاریس «بوزار» شاگرد اول شد. سردار افخمی پس از أخذ مدرک دکتری معماری از دانشکده هنرهای زیبای پاریس در سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد و پس از مدتی به کار معماری در دفتر خود در تهران به نام «شرکت مهندسان مشاور سردارافخمی» پرداخت.

از دیگر آثار وی می توان به خانه کودکان بی‌ سرپرست تهران ، ساختمان شیروانی پارک نیاوران ، هتل ماریوت تهران ، هتل اسنوبِرد ایروان و ساختمان تالارها دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کرد .

سردارافخمی درباره معماری تئاترشهر گفته است: ” فرم نهایی سازه، با الهام از خاطراتی بود که از معماری ایرانی در شیراز و اصفهان داشتم. زمین این بنا آن زمان از همه طرف دیده می‌شد و به نظر می‌رسید بهترین طرح برای اجرا، یک ساختمان دایره‌ای است. نکته مهم در ساخت این بنا این بود که از همان ابتدا مخالف کاربرد شیشه و تراورتن بودم، به دلیل اینکه این مصالح مناسب آب و هوا و فضای ایران نیست. “

وبسایت خبری ، تحلیلی تئاتر فستیوال درگذشت این هنرمند ارزشمند را به جامعه هنری کشور و خانواده وی تسلیت می گوید و برای بازماندگان ایشان طلب صبر دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *