علی شمس از اجرای نمایش «قلعه انسانات» خبر داد


علی شمس کارگردان تئاتر از ترجمه و چاپ تعدادی از آثار کارلو گلدونی و اجرای نمایش «قلعه انسانات» در آینده نزدیک خبر داد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ایران تئاتر ، به زودی تعدادی از نمایشنامه‌های کارلو گدونی یکی از نمایشنامه نویسان شاخص ایتالیا ترجمه علی شمس توسط نشر قطره چاپ و منتشر خواهد شد.

علی شمس با بیان این مطلب گفت: «مهمترین آثار این نویسنده ۱۶ نمایشنامه است که تنها دوتای آنها یعنی «مدیر مهمان خانه» و «نوکر و دو ارباب» به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است. بر این اساس تعدادی از آثار او را انتخاب و ترجمه کردم.»

او تاکید کرد: «آثار کارلو گلدونی در حوزه کمدی دل آرته از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و می‌توان گفت از ارکان مهم کمدی رنساس بعد از آثار «مولیر» بشمار می‌رود. ما در این زمینه با فقر منابع روبه‌رو بودیم به همین دلیل تصمیم به ترجمه این آثار گرفتم.»

او نمایشنامه «تئاتر کمدی» را اثر شاخص‌ترین کار این نویسنده عنوان و خاطرنشان کرد: «تاکنون هفت نمایشنامه از مجموع این آثار را ترجمه کرده‌ام. چهار نمایشنامه «عروس ایرانی»، «تئاتر کمدی»، «رسم زن داری» و «توصیه های تصادفی» در یک مجموعه توسط نشر قطره به زودی منتشر خواهد شد.  همچنین دو نمایشنامه «دروغگو» و «بیوه زیرک» هم به نشر بیدگل برای چاپ ارائه شده است. قصد داشتم تمام این آثار را در یک مجموعه و توسط یک ناشر منتشر کنم، حتی با یک ناشر هم صحبت کرده بودم که متاسفانه به دلیل عدم همکاری و تعهد به قرارداد از سوی آنها این امر امکان‌پذیر نشد.»

همچنین شمس از اجرای نمایش «قلعه انسانات» خبر داد و بیان کرد: «این نمایش تولید مشترک کمپانی ایتالیایی «سالا اونو» و گروه تئاتر «دون کیشوت» است که پیش از این در سی‌و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه رفته است. طبق توافق‌های صورت گرفته این نمایش در مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.»

او خاطرنشان کرد: «اجرای این اثر با تغییر خاصی روبه‌رو نیست و تنها یکی از بازیگران این نمایش به دلیل حضور در پروژه سینمایی در اجرای عمومی همراه ما نخواهد بود.»

گفتنی است؛ نمایش «قلعه انسانات» به تبار‌شناسی رابطه ظالم و مظلوم می‌پردازد. این‌که چطور آدم‌ها در شرایط مختلف می‌توانند دچار رفتارهایی متناقص شوند.

۲ نظر ثبت شده است .

  1. 2234 گفت:

    قلعه انسانات همون نمایشیه که تو جشنواره با همکاری ایتالیا ساخته شده بود؟ که کلی هم طرفدار داشت؟

    • دارینو گفت:

      بله. همون نمایشه که شما دنبالشین. در جشنواره سال قبل روی صحنه رفت و واقعا ستودنی بود. اتفاقا خانم نداف هم برای این نمایش نقد نوشتن که خوندنش البته بعد از نمایش خالی از لطف نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *