غزل اسکندرنژاد : با نمایش های عروسکی بزرگسال باید مانند نمایش های جشنواره فجر برخورد کنند .


نمایش “ملاقات با گودو در کافه پایتخت با پانزده درصد تخفیف” به نویسندگی و کارگردانی غزل اسکندرنژاد یکی از نمایش هایی بود که در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی ویژه مخاطب بزرگسال در تالار چهارسو به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر داشته است که می توانید آن را در ادامه مطالعه کنید .

تئاتر فستیوال

غزل اسکندر نژاد با بیان اینکه نمایشنامه “در انتظار گودو” ساموئل بکت همیشه جزء متن های محبوب او بوده است ، درباره اقتباس از این نمایشنامه گفت : این نمایشنامه خیلی ساده است و در عین سادگی پر از مفاهیم عمیق است . و انتظار ، فکر می کنم همیشه همه منتظر چیزی هستیم که برای مان اتفاق بیافتد . من از اول تصمیم داشتم که این نمایش را عروسکی اجرا کنم و دوست داشتم حتما در جشنواره امسال با متنی که خودم می نویسم و کارگردانی می کنم ، شرکت کنم .

او در ادامه گفت : خانم برومند قبل از انتشار فراخوان به صورت مکتوب از یک سری از کارگردانان برای برگزاری جلسه ای دعوت کردند ، این نشست در کافه ای برگزار شد که در آن روز آن کافه خوراکی هایش را با ۲۰ درصد تخفیف ارائه می داد .  برای لحظه ای چشم هایم را بستم ، صدای دستگاه قهوه جوش و فضای کافه و آدم هایی که خوشحال یا در بیم و امید و یا خیلی دلسرد بودند را می شنیدم . با شنیدن این صدا ها گفتم که انگار همه منتظر هستند . در ابتدا اسمش را گذاشته بودم “ملاقات با گودو در کافه تهران” که به اسم “کافه پایتخت” تغییرش دادم برای اینکه فکر کردم اگر بی مکان باشد ، بهتر است چرا که کافه پایتخت می تواند هر جایی باشد . ایده ی آن از اینجا شکل گرفت .

نویسنده نمایش “ملاقات با گودو در کافه پایتخت” در مورد اقتباسی بودن این اثر گفت : همان طور که نمایش را دیدید ، می توانیم اسمش را برداشت آزاد هم نگذاریم و درست ترش این است که بگوییم برداشت آزاد آزاد آزاد از “در انتظار گودو” . ولی به محض اینکه اسم گودو می آید حتما ساموئل بکت همراهش هست . دواتفاق در این نمایش ، از آن نمایشنامه می آید . یکی کاراکتر گودو و دیگری مفهوم انتظار .

وی افزود : برای بازنویسی عملاً فکر کردم که این گودو یک اسم است یعنی شما می توانید آن را عوض کنید و هر اسم دیگری بگذارید و این گونه کاراکترها شکل گرفتند . داستان دو خط موازی را جلو می برد ، یکی تماس مباشر گودو و خبر دادن اینکه گودو می آید و آماده شدن کافه  و دیگری بخش های غمگینی که هر کدام از کاراکترهای داخل کافه را تبدیل به یک شی کرده است ، مثل وسواس که در واقع از ترک کردن پدر خانواده برای خانوم ظرفشویی به وجود آمده یا تحقیر و حسادت مرد میزی به برادرش و همینگونه بقیه کاراکترها .

اسکندر نژاد در پاسخ به اینکه چگونه می توان تئاتر عروسکی بزرگسال را به مخاطب معرفی کرد و شناساند ، گفت : معمولاً وقتی می گویید عروسک ، فکر می کنند باید بچه ها را بیاورند . به نظرم اتفاقی که خیلی مهم است برای تئاتر عروسکی بیافتد ، این است که برخوردی که با جشنواره تئاتر فجر می شود ، اینکه نمایش هایی که در آن جشنواره به نمایش درمی آیند و امکان اجرای عموم در تمام سالن ها را دارند ، با نمایش های عروسکی بزرگسال هم چنین برخوردی داشته باشند .

این کارگردان تئاتر در مورد شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : من از سال ۸۰ که در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه شدم ، در آن زمان به عنوان خبرنگار  با جشنواره تئاتر عروسکی آشنا شدم و در بولتن روزانه می نوشتم . بعد از آن هم ۱۰ سال با گروه آقای غریب پور به عنوان بازی دهنده همراه بودم . چیزی که الان دارم می بینم این است که خانم برومند به عنوان دبیر دو ویژگی عالی دارند البته جشنواره در تمام دوره های خود گاهی دبیرهای بسیار کارآمد و کاربلدی را تجربه کرده است . اولین نکته در مورد ایشان این است که خانم برومند همیشه عالی هستند و توجه هاشان به بچه ها معطوف است ، من در ابتدا تصور می کردم ایشان نگاه کلاسیکی به نمایش عروسکی دارند ولی مطلقا اینطور نبود . از طریق گفت و گوهایی که داشتیم و مشاوره های غیر رسمی و دوستانه ای که به من و دیگر کارگردان ها می دادند ، فهمیدم که چقدر نگاه شان آوانگارد و متفاوتی نسبت به نمایش عروسکی دارند .

او ادامه داد : نکته دوم این است که خانم برومند ، خودشان یک همه فن حریف تئاتر هستند ، به خصوص در بخش تئاتر عروسکی . این را من در همه مصاحبه ها می گویم که واقعاً دبیر یک جشنواره باید به همین اندازه در رشته اش حرفه ای باشد . چرا که برای مثال اگر شما راهکاری بخواهید ایشان فقط یک مدیر نیستند ، ایشان یک مدیر هنرمند و یک کارگردان هستند . فکر می کنم این اتفاق خیلی درخشانی است . به نظرم جشنواره صمیمیت خیلی خوبی دارد ، گروه ها در کنار هم و با هم مشارکت می کنند ، نشست های شبانه دارند و ارتباط خیلی ساده ای که به عنوان کارگردان با دبیر جشنواره برای شما فراهم است ، اینکه می توانید با ایشان صحبت کنید ، مشکلاتتان را بگویید و به تمام سوالات شما جواب داده می شود ، تمام درخواست های شما از اینکه چه زمانی اجرایی بروید و اینکه اگر مشکلی برای روز بازبینی و یا هر چیز دیگری داشته باشید ، با شما همکاری می کنند ، به نظرم از نقاط قوت جشنواره است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *