سامان خلیلیان توضیح داد :

معرفی سازوکار بخش نمایش‌ خیابانی «تئاتر فجر» در شرایط کرونا


مدیر بخش نمایش های خیابانی و دیگرگونه های اجرایی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره سازوکارهای اجرای آثار این دو بخش و وضعیت کارها توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش تئاتر فستیوال ، سامان خلیلیان مدیر بخش نمایش های خیابانی و دیگرگونه های اجرایی با اشاره به تعداد آثار راه یافته به بخش دیگرگونه ها بیان کرد: در بخش تازه های دیگرگونه های اجرایی با توجه به فراخوان جشنواره و تمدید چند روزه آن، ۷۴ ایده و طرح به دستمان رسید. همانطور که در فراخوان هم عنوان شده بود، شرکت کنندگان باید فیلم های توضیح طرح و ایده هایشان در ۵ دقیقه را به دبیرخانه ارسال می کردند. ۷۴ فیلم به دستمان رسید و هیات انتخاب بخش دیگرگونه ها در مرحله اول این فیلم ها را دیدند و با جمع بندی ۴۳ طرح و ایده به مرحله دوم راه یافت.

وی افزود: در مرحله دوم دوستانی که ایده هایشان پذیرفته شده بود، باید در یک جلسه رو در رو با هیات انتخاب شیوه مندی اجرای خود را ارائه می کردند و هیات انتخاب سوالاتی را از آن ها می پرسیدند. این مصاحبه ها در مواردی از طرح که ضرورت داشت، به دلیل شرایط کرونا به صورت آنلاین و ویدئوکال برگزار شد. در نهایت ۲۶ اثر که فهرست شان هم منتشر شد، معرفی شدند. این ایده ها بعد از انجام تمرینات خود، در بازه زمانی ۸ تا ۱۵ دی ماه، در مرحله سوم انتخاب حضور خواهند یافت.

خلیلیان درباره بخش مرور دیگرگونه های اجرایی عنوان کرد: در بخش مرور دیگرگونه های اجرایی هم آثاری که سال گذشته اجرا شده اند، بررسی شده و بر اساس نظر هیئت انتخاب مجموعا حداکثر ۱۵ تا ۲۰ اثر در این بخش اجرا خواهند داشت.

وی درباره بخش تئاتر خیابانی گفت: امسال به بخش نمایش های خیابانی که شامل آثار مرور و تازه‌ها بود، بخش دیگری با عنوان «سرباز انقلاب» اضافه شده است که آثاری با موضوع سردار شهید قاسم سلیمانی و مدافعان حرم را دربرمی گیرد. نمایش های خیابانی و این بخش ویژه همزمان فراخوان شان منتشر شد و با توجه به گاه شمار جشنواره باید تا ۱۰ آذر ماه مهلت دریافت آثار پایان می یافت اما با توجه به تعطیلات چند هفته ای در تهران و برخی شهرها و بسته بودن ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع فراهم نبودن شرایط تمرین برای هنرمندان، این مهلت تا ۲۵ آذر ماه تمدید شد.

مدیر بخش نمایش های خیابانی و دیگرگونه های اجرایی ادامه داد: با پایان یافتن مهلت ارسال آثار تعداد ۱۵ تا ۱۸ اثر نیز برای اجرا در بخش نمایش های خیابانی جشنواره انتخاب می شوند و طبق تقویم جشنواره، ۱۵ دی ماه اسامی شان منتشر خواهد شد. همچنین آثار نهایی راه یافته به رقابت دیگرگونه های اجرایی نیز در همین روز معرفی می شوند.

وی درباره وضعیت اجراهای این دو بخش در شرایط کرونا توضیح داد: شرایط اجراها بستگی به وضعیتی دارد که در ایام برگزاری جشنواره شاهد خواهیم بود. البته نظر مستقیم شورای سیاست گذاری و دبیر جشنواره در این زمینه تعیین کننده است اما با توجه به تجربه ما از اجرای نمایش های خیابانی که بعد از شیوع کرونا در محوطه تئاتر شهر اتفاق افتاد و جریان اجرای نمایش ها به این واسطه ادامه یافت، می توان گفت که آثار بخش دیگرگونه ها و خیابانی با در نظر گرفتن تمهیداتی می تواند به صورت زنده اجرا شوند. هرچند همه این اتفاقات در صورت بهبود وضعیت و شرایط اجتماعی و کرونا ممکن خواهد بود.

خلیلیان در پایان درباره استقبال خوب هنرمندان از جشنواره با وجود بحران کرونا عنوان کرد: خوشبختانه علیرغم وضعیت نامساعد به دلیل کرونا در بخش دیگرگونه ها تعداد قابل توجهی از گروه ها شرکت کردند و ۷۴ اثر در بخش تازه ها و ۱۶ اثر در بخش مرور آمار خوبی است و برایم جالب توجه بود. به نظرم با توجه به تعداد آثار رسیده تاکنون و فرصت باقیمانده در بخش خیابانی برای ارسال آثار، در این بخش نیز آمار قابل توجهی از شرکت کنندگان را خواهیم داشت که قطعا از بهترین های نمایش ایران هستند و امیدوارم شرایط برای تماشای آثار نیز مهیا باشد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه بهمن ماه امسال برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *