از سوی دبیرخانه جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

فراخوان تخصصی «جوانه های نمایش ایرانی» منتشر شد


کانون نمایش های آیینی و سنتی، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران بخش ویژه «جوانه های نمایش ایرانی» را در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی برگزار می کند.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، کانون نمایش های آیینی و سنتی، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران در راستای پایش و گسترش گونه های ارزنده نمایش ایرانی و شناساندن این گونه های نمایشی به نسل کودک و نوجوان کشور، بخش ویژه «جوانه های نمایش ایرانی» را در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی برگزار می کند.

فراخوان تخصصی «جوانه های نمایش ایرانی» در چهار نقل وروایتگری کودکان ونوجوانان، شبیه خوانی، قصه گویی و نقالی با موضوعات ملهم از فرهنگ وادبیات عامیانه ایران ویژه مخاطبان کودک و تکه کاری «سیاه بازی» ویژه قطعات کوتاه نمایش تخت حوضی و سیاه بازی منتشر شده است.

اهداف این بخش تخصصی شناساندن انواع نمایش های ایرانی به گروه سنی کودک و نوجوان، ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان ایران اسلامی به فراگیری بنیان های هنری ملّی و مذهبی، کمک به پشتوانه سازی و تربیت نسل جدید هنرمندان نمایش های ایرانی در راستای حفظ و گسترش این هنرها و کمک به تقویت ارتباط خانواده های ایرانی با نمایش های آیینی و سنتی در راستای گسترش مخاطبان و حامیان این گونه های هنری معرفی شده است.

در این راستا هنر نقل و روایتگری کودکان ونوجوانان با حضور نقالان وقصه گویان کودک ونوجوان با بهره گیری از اشکال گوناگون نقل سنتی و بخش شبیه خوانی مجالس آشنا وغریب شبیه خوانی توسط گروه هایی متشکل از کودکان ونوجوانان علاقمند (تحت نظارت اساتید این عرصه) اجرا خواهند داشت.

در بخش قصه گویی و نقالی نیز موضوعات ملهم از فرهنگ وادبیات عامیانه ایران ویژه مخاطبان کودک آثار روایتگران بزرگسال برای کودکان اجرا شرکت داده می شوند و در بخش تکه کاری «سیاه بازی» قطعات کوتاه نمایش تخت حوضی و سیاه بازی که تحت نظر اساتید این رشته و با توجه به اصول اولیه این هنر تولید شده باشند حضور خواهند داشت.

مطابق فراخوان متقاضیان می توانند اثر پیشنهادی خود را در قالب نسخه تصویری (۳ نسخه) به همراه فرم تقاضای حضور و مدارک عمومی تا پایان تیرماه ۱۳۹۶ به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

بخش تخصصی «جوانه های نمایش ایرانی» به صورت رقابتی برگزار شده و به برگزیدگان بخش های مختلف این مسابقه جوایزی اهدا خواهد شد.

ستاد برگزاری جشنواره علاوه بر اطلاع رسانی عمومی به علاقمندان و فعالان این حوزه، به صورت ویژه از نهادها و سازمان های تخصصی دولتی و خصوصی مرتبط با آموزش های فرهنگی، هنری کودکان و نوجوانان دعوت کرده است تا با معرفی هنرمندان این رده سنی در گونه های نمایشی اشاره شده، در پربارتر شدن این بخش از جشنواره و پویایی و پایایی نمایش ایرانی مشارکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *