انتشار فراخوان مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه»


فراخوان مسابقه‌ سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه» منتشر شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال، ایوب آقاخانی مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از انتشار فراخوان نخستین مسابقه‌ سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه» همزمان با روز قلم خبر داد.

در این فراخوان آمده است:

«به نام آفریننده‌ اندیشه و قلم

فراخوان مسابقه‌ سراسری نمایشنامه‌نویسیِ اقتباسیِ «چهارراه»

امروزه دیگر این یک باور جهانی است که تولید اثری فرهنگی و خلاقانه از جدی‌ترین روش‌های اثرگذاری در زیرساخت‌های فرهنگی یک جامعه، و تئاتر و سینما از مهم‌ترین ابزارهای این تولید و هدفگذاریِ طولانی‌مدت است. جدا از این، بدون هیچ بحث و جدلی همگان در حوزه‌های نظریِ وابسته پذیرفته‌اند که «اقتباس» خون حیات‌بخش درام است.

گنجینه‌های معنوی ادبیات فارسی با اشتهاری جهانی نگین تابناک فرهنگ سرزمین پُرفخر ایران و آینه‌ای تمام‌نما از گذشته، تاریخ و تفکر ایرانی است.

دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری در بزنگاهِ کنونی جامعه و در مسیر توجهی کارشناسانه به ضرورت‌های امروز و همچنین نیاز جدی این روزها، یعنی احیا و توجه به زبان پارسی به‌عنوان زبان معیار که در منویات مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید است، با انتشار این فراخوان دقت خود را معطوف به چهارراهی می‌کند که ادبیات، فرهنگ، تاریخ و تئاتر به یکدیگر می‌رسند و درصدد تقویت، رشد، تثبیت و تکوینِ هم برمی‌آیند.

ازاین‌رو، از کلیه‌ نمایشنامه‌نویسان و علاقه‌مندان دانش‌آموخته دعوت می‌کند نمایشنامه‌های اقتباس‌شده‌ خود را از چهار اثر سترگ و پُرحکمت ادبیات فارسی تا نیمه‌ی شهریورماه ۱۳۹۹ به دبیرخانه‌ این جشنواره یعنی دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری از طریق آدرس الکترونیکی sahnemagazine@yahoo.com ارسال کنند.

آثار مورد نظر برای اقتباس عبارتند از:

۱. شاهنامه‌ی فردوسی

۲. گلستان سعدی

۳. مثنوی معنوی مولانا

۴. جوامع‌الحکایات و لوامع‌الروایات عوفی

شرایط و جوایز:

۱. نمایشنامه‌ها باید در حجم حداقل ۳۰ صفحه و حداکثر ۹۰ صفحه (صفحه‌ ۱۸سطری، با فونت ۱۴) نوشته شده، در قالب فایل Word به دبیرخانه ایمیل شود.

۲. نوع اقتباس و رویکرد نویسنده به این چهار اثر دارای محدودیت نیست.

۳. پایان مهلت آثار ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ و زمان اعلام نتایج حداکثر تا ۱۵ مهر ۱۳۹۹ خواهد بود.

۴. سه اثر برگزیده در رتبه‌های اول تا سوم، به‌ ترتیب، ۲۰۰ میلیون ریال، ۱۵۰ میلیون ریال و ۱۰۰ میلیون ریال و سه اثر تقدیر شده هرکدام ۵۰ میلیون ریال دریافت خواهند کرد.

۵. آثار برگزیده و تقدیر شده به همت انتشارات سوره‌ مهر به چاپ خواهند رسید.

به امید بالندگی زبان فارسی و هنر قدسیِ نمایشنامه‌نویسی کشورمان، دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *