فراخوان چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر منتشر شد


فراخوان چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همراه با یادداشتی از حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره منتشر شد.

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، فراخوان چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در هشت بخش مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی، نمایش‌های ‌صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، تئاتر ملل، رادیو تئاتر و مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر ، به همراه یادداشتی از حسین مسافرآستانه منتشر شد.

حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به مناسبت انتشار فراخوان این رویداد چنین نوشته است:

«عدد «چهل» در فرهنگ و ادبیات ایران نماد نوعی تکامل است. جشنواره تئاتر فجر در آستانه ۴۰ سالگی خود راه پرفراز و نشیبی را با یاری بلندهمتان هنر این سرزمین طی کرده، تجربیاتی را در هر دوره با مشارکت هنرمندان به تئاتر ایران افزوده و نه تنها در گستره ملی که در گستره جهانی موجب اعتبار برای تئاتر ایران و هنرمندانش شده است. سال گذشته همه‌گیری کرونا عرصه را برای همگان به ویژه خانواده تئاتر و هنرمندانش تنگ و دشوار کرد که به لطف ایزدمنان و همراهی هنرمندان فهیم و پرتلاش کشور چرخ جشنواره از حرکت باز نایستاد و مسیر خود را ادامه داد تا به ایستگاه چهلم رسید. دراین دوره برآنیم تا با مشارکت هنرمندان، همراهی اهالی رسانه و بهره‌گیری از تجربیات برگزاری در دوره‌های پیشین و با توجه به شرایط شیوع کرونا و امید به کاهش بحران‌های ناشی از شیوع این ویروس به جز برگزاری شایسته با حضور آثار هنرمندان هموطن، بخش ملل جشنواره را نیز پس از یک دوره وقفه برگزار کنیم.

بهره‌گیری ناگزیر از ظرفیت‌های فضای مجازی در دوره‌ پیش، ساحات دیگری از نحوه مواجهه با مخاطبان را برای جشنواره فراهم کرد. در این دوره علاوه بر ارتقا فعالیت‌های پیشین، با هدف تقویت فرایند انتخاب آثار با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی طیف متکثر و متنوع‌تری از هنرمندان و فعالان تئاتر کشور ستاد برگزاری را در انتخاب آثار یاری خواهند کرد.

به قاعده هر دوره جشنواره با هدف میزبانی از آثار شایسته هنرمندان کشورمان و درنظر گرفتن محورهای مضمونی، اولویت‌هایی برای آثار این دوره در نظر گرفته شده است.

۱) بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران

۲) توجه به شعار سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»

۳) توجه به زمینه‌های فرهنگ ایرانی- اسلامی و بهره‌گیری از مضامین بومی و قومی در جهت تقویت وفاق ملی

۴) نگاه کاوشگرانه به مضامین اجتماعی در جهت ترویج ارزش‌های دینی‌،‌ انسانی، اخلاق اجتماعی، مشارکت‌های جمعی و امید به آینده

۵) توجه ویژه به نمایشنامه‌نویسی ایرانی و تئاتر ایرانیِ اندیشه‌ورز

۶) اهمیت دادن به تعاملات ‌بینافرهنگی، میان تئاتر ایران و سایر ملل»

متقاضیان می‌توانند از تاریخ ۲۲ تیرماه با مراجعه به نشانی www.fitf.ir نسبت به ثبت تقاضا اقدام کنند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.

فایل pdf فراخوان جشنواره تئاتر فجر را اینجا ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *