در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

لارنس کینو : تئاتر ، می تواند مردم را به هم نزدیک کند


نمایش « من دیگری است – رمبو در آفریقا » به کارگردانی لارنس کینو ، در دو روز پایانی  سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار مولوی اجرا شد . کمپانی تئاتر« خشونت » که توسط این کارگردان از سال ۱۹۹۲ شکل گرفته است ، تحت تاثیر نظریات آنتونن آرتو فرانسوی و متد بازیگری گرتوفسکی در کشور نروژ فعالیت دارد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال مصاحبه ای به این کارگردان انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

کارگردان نمایش « من دیگری است – رمبو در آفریقا » درباره  دلیل انتخاب شخصیت « رمبو » برای ساخت تئاتر خود گفت : « رمبو »  شاعری بسیار معروف و شناخته شده است که اشعار عجیبی دارد . اما من در این تئاتر می خواستم روی این موضوع تمرکز کنم که چرا کسی که چنین اشعار بسیار خوبی دارد ، شاعرانگی اش را کنار می گذارد و وارد کار تجارت می شود .

او در خصوص نگارش متن و تمرینات خود با گروه توضیح داد : در ابتدا تمام متن را نوشتم و بعد نامه نگاری های تجاری رمبو که در واقعیت انجام داده است را جمع آوری کردم و بر همین اساس قصه را توسعه دادم .

در بخش هایی از این نمایش ، بازیگران به صورت شمرده و با صداهای مختلف نامه های رمبو را می خوانند . لارنس کینو در این باره توضیح داد : این استایل هنری گروه ما است . چون کل این نمایش به گونه ای در خواب و رویا می گذرد ، تلاش می کردیم به شکل معمولی متن ها را نگوییم چرا که قصه در یک فضای متافیزیکی اتفاق می افتد و در چنین فضایی توناژ صدا عوض می شود و نسبت به حالت معمولی کمی آرام تر صحبت می کنیم .

کارگردان این نمایش در خصوص بازخوردهای اجرای « من دیگری است – رمبو در آفریقا ” در نروژ اظهار کرد : ما حدود ۲۷ سال است که در نروژ تئاتر کار می کنیم و مخاطبان آثارمان را به صورت ثابت داریم که سالها با استایل کار ما آشنا هستند . برخی مخاطبان کم می شوند و تعدادی اضافه می شوند . در اجرایمان در جشنواره تئاتر فجر هم دیدید که عده ای سالن را ترک کردند . شاید آنها با این شیوه جدید در تئاتر و نوع آن ، آشنا نبودند . دیدن این نمایش ، صبر و حوصله ای می خواست که بتوانند بنشینند و این کار جدید را ببیند . این نمایش اثر متفاوتی از آثار معمولی است که تا به حال دیده اند  .

لارنس کینو با اشاره به حضور خود در ایران با بازی در نمایش « هدا گابلر » به نویسندگی هنریک ایبسن و کارگردانی ماریانه رولند در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر ، درباره اجرای نمایش خود در این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت : از جشنواره راضی هستم . افراد بسیار خوبی حضور دارند و با گروه ها همکاری خوبی می کنند . امیدوارم اجرای بعدی مان بهتر باشد و بتوانیم از این فضا استفاده ی بهتری بکنیم . اگر کارگردانی بگوید : « من از اجرای خودم راضی بودم . » این درست نیست . کارگردان نباید این جمله را بگوید . همیشه نکته ای برای پیشرفت و توسعه در اجرا وجود دارد .

او درباره نمایش هایی که در ایام جشنواره دیده است ، اظهار کرد : روز گذشته نمایش « مکبث » را دیدم که اجرای آن را دوست داشتم . و نمایش دیگری را هم دیدم که نمایش خوبی نبود و نام آن در خاطرم نیست . فکر نمی کنم فرصت شود در این جشنواره ، نمایش دیگری را ببینم .

لارنس کینو در پایان با ابراز خوشحالی از حضور خود در ایران گفت : خوشحالم که در ایران هستم . از لحاظ موقعیت جهانی که در آن هستیم ، مخصوصا آمریکا ، برای من مهم بود که به ایران آمدم و این نمایش را اجرا کردم . با شعر و شاعری می توان مرزها را پشت سر گذاشت و فرهنگ ها را به هم نزدیک تر کرد . از هم جدا شده ایم و هنر و به خصوص تئاتر ، می تواند مردم را به هم نزدیک کند . من بسیار متتظر این جشنواره بودم و در حال حاضر خوشحال هستم که در آن شرکت کرده ام .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *