در مصاحبه اختصاصی با تئاترفستیوال؛

مارال ایزدبخش : تئاتر خیابانی میتواند فرهنگ ساز و زمینه ساز یک جریان باشد 


نمایش خیابانی “کله دم سبز شمرونی” به نویسندگی و کارگردانی مارال ایزدبخش از بوشهر در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

آمنه ملا حاجی – تئاتر فستیوال : مارال ایزدبخش نویسنده و کارگردان نمایش کله دم سبز شمرونی درباره ایده اجرای این نمایش به خبرنگار تئاتر فستیوال توضیح داد : چیزی که بیشتر از هرچیز دیگری باعث شد متن این نمایش را بنویسم این بود که سیزده سال است که به حرم امام رضا (ع) نرفته ام و احساس میکنم که ایشان با من قهر هستند و مرا نطلبیده اند . شاید این اثر نمایشی ادای دینی به ایشان باشد . این خواسته ی قلبی من بود . امیدوارم که به دل تک تک تماشاگران هم رخنه کرده باشد .

ایزدبخش که از شهر بوشهر این نمایش را برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر آماده کرده بود ، درباره ی وضعیت تئاتر خیابانی در بوشهر گفت : وضعیت تئاتر خیابانی مثل وضعیت تئاتر صحنه ای نیست . تئاتر صحنه ای جایگاهش را پیدا کرده است ولی تئاتر خیابانی به خصوص در شهرستان هنوز به آن صورت جایگاه خودش را پیدا نکرده است هرچند در تهران نسبتا وضعیت بهتری دارد .  در صورتی که به نظر من تئاتر خیابانی به این خاطر که عام است و خاص نیست و در سالن اجرا نمی شود و همه مردم می‌توانند آن راببیند ، میتواند فرهنگ ساز و زمینه ساز یک جریان باشد . امیدوارم که در همه شهرستان ها تئاتر خیابانی را دست کم نگیرند و بیش از پیش به آن اهمیت بدهند . در بوشهر هم قبلا تئاتر خیابانی خیلی فعال بود ولی در یک دوره ای افت کرد ولی دوباره دارد شروع می‌شود و چرخ آن دارد می‌چرخد . امیدوارم در همه شهرستان ها بچرخد . فقط در تهران است که تئاتر خیابانی و صحنه ای هم سطح هستند و متاسفانه در شهرستان ها این طور نیست . به امید روزی که در شهرستان ها هم تئاتر خیابانی پا به پای تئاتر صحنه ای رشد کند.

کارگردان نمایش کله دم سبز شمرونی درخصوص شرایطی که کرونا برای اجرای تئاتر ایجاد کرده است ، توضیح داد : تئاتر خیابانی به جز جشنواره جایی برای نمایش ندارد . دل ما هنرمندان تئاتر خیابانی لک زده بود برای یک جشنواره که دور هم جمع بشویم چه در دوران کرونا ، چه پساکرونا . تنهایی جایی که می‌توانیم اجرا کنیم همین جشنواره ها است . به همین خاطر به نظر من کرونا و اُمیکرون اصلا نتوانسته است جلوی هنرمندان تئاتر خیابانی را بگیرد . ما بیش از پیش مصمم شده ایم و به راهمان ادامه دادیم . اُمیکرون بهانه است ، ما کارمان را انجام می‌دهیم . هنرمندان تئاتر خیابانی ، خیابانی و دلی کار می‌کنند .

مارال ایزدبخش درپایان درباره کیفیت برنامه ریزی برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت : انتقاد که نمی‌شود کرد ، چهلمین دوره است . یک سری اشتباهات و خطاها در هر دوره ای وجود دارد ولی به نظر من هر سال دارد کم تر و کم تر می‌شود . به نظر من امسال هم جشنواره تئاتر فجر مثل سال های قبل بسیار خوب و عالی برگزار شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *