پیگیری ایرنا از متن و حواشی نمایش «شب شک»

اصل مجوز تمدید گروه «شب شک» کجاست؟


به گزارش تئاترفستیوال و به نقل از خبرگزاری ایرنا، روز گذشته (یکشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۱) از قول مشاور رسانه‌ای نمایش شب شک به کارگردانی امیرحسین بریمانی و تهیه‌کنندگی نوید محمد زاده متنی مبنی بر توقف فروش بلیت این اثر نمایشی و جمع‌آوری اقلام تبلیغاتی این اثر نمایشی در تارنمای (وب‌سایت) ارائه‌دهنده بلیت این اثر از سوی شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

در پیگیری ایرنا برای چرایی دلایل این امر؛ شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به ایرنا و در ادامه طی اطلاعیه‌ای که از طرف روابط عمومی این اداره کل منتشر شد دلیل توقف این امر را این‌چنین اعلام کرد: عدم کسب مجوز تمدید و تبلیغ نمایش، همچنین پخش بدون مجوز تبلیغات نمایش در بسترهای مختلف فضای مجازی، موجب بسته شدن موقت سایت فروش بلیت نمایش شب شک از طرف اداره کل هنرهای نمایشی و شورای نظارت و ارزشیبابی این اداره کل شده است.

واکنش پردیس تئاتر شهرزاد به دلایل قانونی شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی

به فاصله کوتاهی بعد از انتشار این خبر؛ روابط‌عمومی پردیس تئاتر شهرزاد به‌عنوان میزبان این اثر نمایشی اطلاعیه‌ای را مبنی بر دلایل عنوان‌شده برای توقف فروش بلیت و جمع‌آوری اقلام تبلیغاتی این نمایش که از سوی روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و شورای نظارت و ارزشیابی این اداره در چند بند منتشر کرد که در مهم‌ترین بخش‌های آن اطلاعیه این‌گونه آمده‌ است: مجوز تمدید نمایش شب شک با شماره ۱۴۵۲۴۱/ ۱۴۰۱ در دبیرخانه اداره کل هنرهای نمایشی ثبت‌شده است و به‌غیراز تائید شورای نظارت در گروه مشترک با سایت تیوال، امکان ندارد فروش نمایشی باز شود.

تأکید اداره کل بر قانون است؛ تمام مؤلفه‌های قانونی اعلام‌شده

خبرنگار ایرنا برای پیگیری این مسئله جوابیه این تماشاخانه را با مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای نظارت و ارزشیابی این اداره کل در میان گذاشت.

در صحبت با این مسئولان هر دو به تغییر قوانین اعلام‌شده متن آن در تاریخ اول تیرماه ۱۴۰۱ از سوی اداره کل هنرهای نمایشی منتشرشده بود اشاره کردند.

روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی نیز در گفت‌وگویی که با ایرنا داشت ضمن تأکید بر آن اطلاعیه بر تغییر روند در ثبت آثار نمایشی برای دریافت مجوز اجرا و یا تمدید مجوز اجرا و همچنین نحوه دریافت مجوز ارائه اقلام تبلیغاتی که پیش‌ازاین از دو طریق خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و نشریات که برای اطلاع کلیه هنرمندان و همچنین اطلاع‌رسانی به تماشاخانه داران منتشر و ارسال‌شده بود ارجاع داد.

بر اساس صحبت‌های روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی با ایرنا بر این مؤلفه‌ها تأکید شد که اگر فرایند صدور پروانه نمایش به‌صورت کامل تکمیل‌شده باشد درنهایت مجوز به شکل سیستمی برای سالن ارسال خواهد شد؛ اما اگر این روند به شکل دستی انجام‌شده باشد؛ تماشاخانه باید نسخه اصلی مجوز که ممهور به مهر اداره کل است را در اختیار داشته باشد که در مورد این نمایش چنین مسئله‌ای و مستند قانونی وجود ندارد.

همچنین در این گفت‌وگو تأکید شد که بنا بر اطلاعیه منتشرشده در تاریخ اول تیرماه؛ اعلام‌شده بود که از تاریخ چهارم ۴ تیرماه تنها مجوزهایی موردبررسی قرار می‌گیرند که به شکل اتوماسیون به این اداره کل ارسال‌شده باشد و مجوزهای دستی دیگر موردپذیرش نخواهند بود؛ اما با توجه به آنکه فرایند درخواست تمدید اجرا نمایش شب شک پیش‌ازتاریخ ۴ تیر ۱۴۰۱ بوده و به‌صورت دستی ارجاع شده؛ پس تماشاخانه و گروه باید اصل مجوز ممهور به مهر اداره کل و امضای مدیرکل هنرهای نمایشی در اختیار داشته باشند که این مهم از سوی تماشاخانه و گروه تاکنون صورت نگرفته است.

روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت‌وگو با ایرنا بر این مهم نیز تأکید و تصریح کرد: تمدید پروانه این نمایش که روند ارائه آن به شکل دستی صورت گرفته در مرحله بررسی و پیش‌نویس بوده و امضای نهایی نشده است. پس بنا به نص صریج قانون (که پیشتر تمامی گروه‌ها در جریان قرارگرفته‌اند) پروانه تمدید نمایش شب شک صادر نشده است.

در ادامه این گفت‌وگو یادآور شده است که همچنین هر نوع تغییر در اقلام تبلیغاتی هم منوط به کسب مجوز مجدد از واحد تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست

با نگاهی کوتاه به این مؤلفه‌های عنوان‌شده مشخص می‌شود که با توجه به ثبت روند دستی برای دریافت مجوز تمدید اجرا از سوی گروه نمایش و تماشاخانه؛ آن‌ها نیازمند دریافت نامه کتبی مهر و امضاشده از سوی این اداره کل و مدیرکل هنرهای نمایشی برای تائید مجوز تمدید یا ازسرگیری فصل جدیدی از اجراهای این اثر نمایشی هستند.

با توجه به اطلاعات ارائه‌شده می‌توان نتیجه گرفت که نمایش شب شک و تماشاخانه پردیس شهرزاد بدون توجه به مؤلفه‌های قانونی و عدم در دست داشتن نامه مهر و امضاشده که آن‌ها از طریق روند دستی برای تمدید مجوز اجرای این اثر نمایشی و ارائه آثار اقلام تبلیغاتی آن اقدام کرده بودند قبل ‌از رسیدن و دریافت آن نامه کتبی مهر و امضاشده اقدام به فروش بلیت یک‌شب اجرا و ارائه اقلام تبلیغاتی این اثر نمایشی کرده که بنا به نص صریح قانون -قوانینی که پیش‌ازاین در این گزارش ذکر شد- جلوگیری از فروش بلیت و ارائه اقلام تبلیغاتی این گروه که به‌عنوان دلایل شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی عنوان‌شده ‌است امری کاملاً مبتنی بر روند قانونی بوده ‌است.

نمایش شب ازجمله آثار برگزیده بیست‌وسومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شک پیش‌ازاین ۲۶ اجرا در تالار مولوی (۲۳ دی تا ۱۴ بهمن ۱۴۰۰) و ۴۰ اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد (۱۴ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) را پشت سر گذاشته بود.

نیما شکیبایی، محمدحسین خادمی و امیرحسین بریمانی گروه بازیگران نمایش شب شک را تشکیل می‌دهند. شب شک تندیس بازیگر نقش اول و تندیس کارگردانی بیست‌وسومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران را دریافت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *