در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

مجید واحدی زاده : تئاتر اردبیل دچار رکود شده است./ تئاتر بدون مخاطب معنا ندارد .


نمایش ” کافه سایه ” به نویسندگی علیرضا عادل نیا و به کارگردانی مجید واحدی زاده از شهرستان اردبیل که پیش از این در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفته بود ، این روزها اجرای عموم خود را در تماشاخانه سه نقطه پشت سر می گذارد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با مجید واحدی زاده ، کارگردان این اثر نمایشی و سرپرست گروه تئاتر فروغ داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

مجید واحدی زاده با بیان اینکه گروه تئاتر فروغ فعالیت خود را به طور رسمی از سال ۷۸ آغاز کرده است ، در مورد انتخاب نمایشنامه ” کافه سایه ” برای اجرای عموم توضیح داد : در گروه تئاتر فروغ چندین نمایشنامه نویس وجود دارد و معمولا برنامه های نمایشنامه خوانی را برگزار می کنیم که آثار آن دسته از دوستانی که می نویسند ، خوانش می شود و به صورت کارگاهی نظراتی در باب آن متن گفته می شود که متن ” کافه سایه ” نیز از کارهای این گروه است . وقتی این متن نوشته شد و به کارگاه نمایشنامه خوانی آمد ، من هم نظرات و پیشنهاداتی را در رابطه با این متن عنوان کردم و در نهایت تصمیم گرفتم آن را کار کنیم  .

وی با بیان اینکه از متن نمایش ” کافه سایه “ در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر تقدیر شده است ، ادامه داد : رویکرد ما در انتخاب متن توجه به متن های بومی و به نوعی تقویت بنیه نمایشنامه نویسی بچه های گروه بود . متن برای من جذابیت هایی داشت و چون در نوشتار آن به نویسنده اثر ، آقای عادل نیا کمک می کردم ، طبیعتا ایده های خاصی برای اجرا داشتم که بعضی از آن ها را  در اجراهای مختلف پیاده کردیم . پس از اجرا در تماشاخانه سه نقطه ، این نمایش را به صورت محیطی در کافی شاپی اجرا خواهیم کرد و به نوعی با این نمایش در حال تجربه کردن و ارتباط گرفتن با مخاطب هستیم  .

کارگردان نمایش “کافه سایه ” با اشاره به اینکه این نمایش سال ۹۴ در رپرتوآر استان های حوزه هنری در تهران اجرا شد ، در مورد اجرا در تماشاخانه سه نقطه گفت : یکی از دوستانم آقای مصطفی محمودی که این کار را دیده بود ، به من پیشنهاد اجرا دادند ، البته چند ماه گذشته نیز گروهی از اردبیل در همین تماشاخانه اجرا داشتند . ما با این تماشاخانه و همچنین با خانه نمایش دا صحبت هایی در خصوص اجرای این کار داشتیم که در نهایت به این توافق رسیدیم که ۱۰ روزی میهمان تماشاخانه سه نقطه باشیم . احتمالا در سال ۹۶ یا با همین نمایش و یا با کار دیگری در خانه نمایش دا اجرا خواهیم داشت . سالن تماشاخانه سه نقطه کوچک است ولی سعی کردیم با طراحی اجرا برای این سالن بتوانیم ارتباط خوبی با تماشاگر برقرار کنیم  .

با توجه به اجرای عموم این نمایش در اردبیل ، واحدی زاده در مورد استقبال در این شهر و اجرا در سایر شهرستان ها توضیح داد : ما در اردبیل پلاتویی داریم که همچون سالن سه نقطه ظرفیت کمی دارد ولی استقبال خوبی از نمایش شد . همچنین در شهرهای ارومیه ، رشت و زنجان نیز درخواست هایی برای اجرا داشتیم ولی اجرا برای گروه های شهرستانی مشکلات خاص خود را دارد که بزرگترین آن مشکل اسکان گروه در دوره اجرا است . خوشبختانه در حال حاضر شهرداری حمایت زیادی کرده است ولی در شهرستان ها هنوز این مشکل را داریم . اگر این مشکل حل شود یا همین نمایش و یا کار دیگری را که در گروه در دست تولید داریم ، انشالله اجرا خواهیم کرد  .

سرپرست گروه تئاتر فروغ با بیان اینکه متاسفانه اردبیل نیز همانند تمام استان ها از لحاظ فضای نمایشی مزیقه های زیادی دارد ، در مورد وضعیت تئاتر اردبیل به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : اردبیل چند سالن دولتی و چند سالن خصوصی دارد که یکی از آن ها برای من بود ولی متاسفانه نتوانستیم آن را نگه داریم زیرا استیجاری بود . فقط این را می توانم بگویم که دهه هشتاد اوج تئاتر اردبیل بود ، به طوری که من کاری در بیستمین جشنواره تئاتر فجر داشتم که اثر برگزیده جشنواره شد و چندین بار به خارج از کشور رفتیم . دیگر دوستان اردبیلی ما نیز در جشنواره های فجر ، عروسکی و خیابانی حضور داشتند ولی متاسفانه چندین سال است که اردبیل نیز همانند دیگر استان ها دچار یک رکود ضمنی شده است . امیدواریم با حرکت هایی که گروه من و دیگر گروه های فعال اردبیل انجام می دهند ، از این گذار بگذریم و به جایی برسیم که اردبیل در رویدادهای تئاتری کشورمان حضور موثر داشته باشد  .

مجید واحدی زاده در پایان خطاب به مخاطبان تئاتر گفت : از مخاطبین خواهش می کنم که تئاتر را تنها نگذارند ، نه فقط برای کار ما بلکه برای تمام کارهایی که اجرا می شوند . حضور تماشاگر تقریبا نصف کار را شامل می شود و شاید غالب تاثیرگذاری یک هنر نمایشی حضور مخاطب است و بدون مخاطب تئاتر معنا ندارد . درست است که نزدیک به عید است و همه گرفتاری خاص خود را دارند ولی طبیعتا دوستانی که بر روی صحنه کار می کنند ، ماه ها  تلاش کرده اند تا یک اثر هنری به روی صحنه بیاید . من خواهش می کنم تماشاخانه سه نقطه و دیگر تماشاخانه ها و سالن های اصلی تهران را از تماشاگر پر کنند تا همیشه چراغ صحنه های ما روشن باشد  .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *