در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال:

محمد برومند : امیدوارم اجرای نمایش های خیابانی فقط به جشنواره ها محدود نشود


محمد برومند ، نویسنده و کارگردان تئاتر با نمایش «بهار میاد» در بخش تئاتر خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، به این بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این کارگردان انجام داده است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

محمد برومند ، نویسنده و کارگردان نمایش « بهار میاد » در رابطه با سابقه اجرایی این نمایش خیابانی توضیح داد :

این نمایش توسط گروه تئاتر سیمرغ از شهر مشهد در سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و پیش از این نیزدر جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان  و همچنین در جشنواره بین المللی تئاتر هند در دهلی نو اجرا شده است . همچنین اخیرا به صورت میدانی در منطقه سیل زده سیستان و بلوچستان  اجرا کرده ایم .

برومند با بیان اینکه « بز » ، نماد ایران باستان است ، در خصوص عروسک بز که در خرده قصه های این نمایش خیابانی ، حضور پر رنگ دارد توضیح داد : بز نماد زایندگی ، زایش ، خرد ، خردمندی است که هم در آیین های نمایشی و همین طور زندگی مان نقش پررنگی داشته است . بز تنها حیوانی است که نه تنها از شیر ، بلکه از پشم ، شاخ و همه چیز آن استفاده می شود . وقتی ما به فرهنگ و هنرمان مراجعه می کنیم می بینیم که در فرش ، سفال ، صنایع دستی ، سنگ نگاره های ما و هنرهای صخره ای مان این حیوان وجود داشته است و قدمت چند هزار ساله دارد .

او در این رابطه اضافه کرد : در هنرهای نمایشی دو تکنیک داریم که بز نقش اساسی دارد : یکی « تکم » است یعنی عروسک بز نر من . عروسک بز را به صورت چوبی می سازند و چند روز مانده به نوروز بیرون می آورند و بز رقصانی می کنند و خبر آمدن نوروز را می دهند . و دیگری که ما در خراسان داریم و به آن « جیگی جیگی » می گویند به این صورت است که نخی به عروسک و سمت دیگر آن به انگشت دوتارنواز وصل است وقتی دوتار می زند این عروسک حرکت می کند .

کارگردان این نمایش در پاسخ به این سوال که در این نمایش از حرکات موزون اقوام مختلف ایران استفاده شده است ، آیا بازیگران هم از شهرهای مختلف ایران هستند ؟ گفت : خیر . همگی بازیگران مشهدی هستند البته ما یک گروه در تهران و یک گروه کودک هم داریم که این نمایش را کار کرده اند ، چون ما کمپانی سیمرغ هستیم  که به صورت بین المللی فعالیت داریم . افراد گروه مان می توانند تمام آیین های نمایشی و حرکات موزون ایران را  کار کنند و توانایی اش را دارند . دلیل اینکه در این نمایش ، موسیقی های مختلف و حرکات موزون سراسر ایران  را به کار برده ایم این است که می خواستیم  فرهنگ و آیین های مختلف را معرفی کنیم .

محمد برومند در پایان گفت :

امیدوارم بحث اجرای نمایش های خیابانی برای مسئولین ، به ویژه مسئولین شهرداری جدی تر گرفته شود و جایگاه های ویژه ای برای تئاتر خیابانی و تئاتر میدانی تدارک دیده شود تا تماشاگران بتوانند روی سکو بنشینند و بازیگران روی آن سن اجرا کنند تا جمعیت بیشتری به عنوان تماشاگر حضور داشته باشند . اجرای نمایش های خیابانی فقط به جشنواره ها محدود نشود بلکه در طول سال بتوان این نماش ها را اجرا کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *