محمد ساربان : نمایش “جان مادرتان برقصید” مرا به یاد نمایشنامه های چخوف می انداخت


شب گذشته ، نمایش “جان مادرتان برقصید” به کارگردانی محمدرضا مختاری آزاد فرد و پس از آن نمایش “معرکه در معرکه” به کارگردانی محسن آزاد در تماشاخانه محراب میزبان هنرمندان و علاقه مندان تئاتر بود. پس از اجرای نمایش اول، “جان مادرتان برقصید” به سراغ محمد ساربان رفتیم و نظر وی را در رابطه با این نمایش جویا شدیم.

ساربان - تئاتر فستیوال

ساربان در رابطه با نمایش مونولوگ “جان مادرتان برقصید” گفت: من خیلی خوشحالم که امشب این نمایش را دیدم و جزو کارهایی بود که از آن لذت بردم. کارهای تک نفره اصولا کار ساده ای نیست که شما تا آخر تماشاگر را به خوبی همراه تان بکشید. اما در این کار، این اتفاق می افتاد ، همراه بازیگر و  نمایش تا آخر می آمدیم.

وی همچنین جنبه های انتقادی نمایش را نسبتا خوب دانست و ادامه داد:  نمایش در عین حال شکل شاعرانه ای هم داشت. به خصوص در دیالوگ ها و ترجیع بندی که مدام تکرار می شد. که “ما همه گرفتار نیستیم. ” یا “من روزنامه می خوانم …”. ترجیع بند هایی که رنگ آمیزی نمایشنامه را بیشتر می کرد.

او بازی آقای مختاری آزاد را زیبا توصیف کرد و گفت: من قبلا هم از ایشان کار دیدم. ایشان هم چندین سال است که دارند در تئاتر کار می کنند. کارشان را هم خوب می شناسند. و این خوب بود که اغراقی در نمایش نداشتند و رئالیستی نمایشنامه را به اجرا در آوردند.

وی در رابطه با محتوای نمایشنامه و مقایسه آن با نمایشنامه های چخوف اذعان داشت: این نمایش من را یاد نمایشنامه های چخوف هم می انداخت. به هر صورت درون این نمایش طنزی هم وجود دارد که اصطلاحا در کارهای چخوف به عنوان طنز تلخ معروف است. و در آنجا گرفتاری های اجتماعی را نشان می دهد. “مضرات دخانیات”  ، “خرس خواستگاری” و تمام نمایشنامه های تک نفره چخوف ، همه شان طنزهایی ست که ما بی دلیل خودمان را درگیر جامعه و مسائلی کرده ایم که همه شان واهی اند و از این رو از بعضی چیزها غافل می شویم و خودمان را در این بندهای عنکبوتی روزگار بی دلیل گرفتار شدیم. چشمانمان را هم بسته ایم. چشمان مان را هم وا نمی کنیم شاید مفری باشد برای نجات. این نمایش در عین حال با بازی و دیالوگ هایش ، یک تلنگری هم به تماشاگر می زد.

این بازیگر تئاتر و سینما در پایان گفت: به هر شکل من از مجریان اجرا ، بازیگر ، عوامل پشت صحنه و همه کسانی که زحمت کشیدند ، به نوبه ی خودم تشکر می کنم و از کسانی که اجرای کار را تا به حال ندیدند توصیه می کنم در فاصله ی باقیمانده تا آخرین اجرا بیایند و نمایش را ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *