خاطره بازی تئاتر فستیوال با جشنواره تئاتر فجر :

محمود پاک نیت : آن دوران گروه هایی نمایش ها را بهم می ریختند و تئاتر ها را به تعطیلی می کشاندند / اکنون مسئولین فرهنگی ، ضرورت حمایت از تئاتر را احساس کرده اند


بیشتر مخاطبان ، محمود پاک نیت را ، با نقش های ماندگار او در سریال های تلویزیونی به خاطر می آورند . نقش هایی چون « حسام بیکِ سریال روزی روزگاری » ، « بزرگ آقای سریال پس از باران » ، « جمشید سعادتِ سریال شهرزاد » ، « حضرت یعقوب پیامبر» در سریال « یوسف پیامبر » و ده ها نقش به یادماندنی دیگر . اما اهالی تئاتر خوب می دانند که او فعالیت هنری خود را از تئاتر شیراز آغاز کرده  و با بازی در نمایش ” دقیانوس ” به کارگردانی حسن زارعی و احمد سپاسدار ، در اولین دوره برگزاری جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است . به همین بهانه ، خبرنگار تئاتر فستیوال ، در خاطره بازی تئاتر فستیوال با جشنواره تئاتر فجر ، پای مرور خاطرات خواندنی این بازیگر پیشکسوت در سال های فعالیتش در تئاتر ، نشسته است که می توانید در ادامه بخوانید :

در اولین دوره جشنواره تئاتر فجر ، بازیگر نمایش ” دقیانوس ” بودید . در رابطه با آن نمایش ، تمرینات و اگر خاطره جالبی از آن نمایش دارید برای مخاطبان مان بگویید  .

اولین دوره جشنواره تئاتر فجر در سال ۶۱ برگزار شد . ما در شیراز نمایشنامه ای از گروه « آیت » اجرا کردیم . من شخصیت وزیر دقیانوس را بازی می کردم که علیه دقیانوس توطئه می کند . او به آدم های انقلابی می پیوندد که بر علیه بت پرستی و ظلمی که دقیانوس می کرد ، قیام کردند . آنها از دست دقیانوس فرار می کنند و به غاری پناه می برند و همانطور که در قرآن نیز آمده است ، در غار بسته می شود و حدودا سیصد سال در آن می مانند . هیچکس آن ها را تا سیصد سال بعد پیدا نمی کند . سپس آنها زنده می شوند و به بیرون از غار می آیند و زندگی جدیدی را شروع می کنند ، در حالی که دیگر دقیانوسی وجود ندارد .

ما برای اجرا در شهر شیراز تمرین کرده بودیم و بعد گروهی از تهران آمدند این تئاتر را دیدند و آن را برای اولین جشنواره تئاتر فجر انتخاب کردند . ما این نمایش را در تالار وحدت اجرا کردیم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن زمان ، برای دیدن این نمایش آمده بودند و در پشت صحنه به ما گفتند از این نوع تئاترحمایت می کنند و اجازه ندادند گروه ما به شیراز برگردد. ما این نمایش را به مدت یک ماه در تالار وحدت اجرا کردیم . بعد از اینکه به شیراز برگشتیم ، تازه اجرای عمومی مان در شیراز شروع شد .

عکسی از نمایش « دقیانوس » در جشنواره تئاتر فجر

به خاطر دارید علاوه بر گروه شما چه نمایش های دیگری در اولین دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند ؟

نمایش « خانات » به کارگردانی آقای رضا صابری با حضور آقای انوشیروان ارجمند در آن دوره اجرا شد .

خاطره بدی که از آن سال دارم این است که گروهی که معلوم نبود از کجا هستند ، در شب های اجرای جشنواره می آمدند و نمایش ها را بهم می ریختند و تئاتر ها را به تعطیلی می کشاندند . به خاطر دارم ، یکی از این عزیزانی که جزو این گروه بود ، سر میز ناهاری که در تالار وحدت به گروه های دعوت شده می دادند ، به من گفت : « فکر کنم امشب نوبت اجرای شما است . » من هم پاسخ دادم : « بله ولی ما همگی شمشیر و نیزه داریم و هر کس بیاید با آن مبارزه می کنیم ! »  به تئاتر ما حمله نشد ولی به اکثر تئاترهایی که در آن سال آمده بودند ، حمله کردند .

شما در دوره های بعدی جشنواره تئاتر فجر هم حضور داشتید ؟

بله . من تا سال ۷۲ در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتم و سه بار جایزه دریافت کرده ام . یکبار در سال ۶۷ ، من و آقای رحیم عودی برای بازی در نمایش « قوهای وحشی » به نویسندگی و کارگردانی احمد سپاسدار برگزیده شدیم . بار دوم در سال ۶۶ با تئاتر « آرمون » به نویسندگی و کارگردانی مرحوم مجید افشاریان  ، همسرم ، مهوش صبر کن ، جایزه اول بازیگری زن و من جایزه دوم بازیگری مرد را گرفتیم .

در سال ۷۰ ، تئاتر « قاب بی تصویر » به کارگردانی آقای علی نقی رزاقی که دو بازیگر داشت و من و دختر ایشان ، در این نمایش بازی می کردیم ، در جشنواره آن دوره جایزه منتقدین ، نقش اول زن را بردیم . در سال ۷۲ با نمایش « امشب باید بروم » به نویسندگی و کارگردانی علی رویین تن به روی صحنه رفتم که در این نمایش من و همسرم بازی می کردیم و این نمایش هم علاوه بر کارگردانی و نویسندگی ، هر دو بازیگر این نمایش ، جایزه اول را گرفتیم . ما تا سال ۷۲ هر سال در جشنواره حضور داشتیم .

عکسی از بازیگران و عوامل نمایش « دقیانوس » در جشنواره تئاتر فجر

در دوره هایی که در جشنواره حضور داشتید چه کارگردانان بازیگران و گروه هایی حضور داشتند ؟

آن زمان هم ، تمام شهرستان ها و مراکز استان ها مانند الان ، جشنواره های استانی داشتند . در استان فارس هم ، ده گروه نمایشی فعالیت داشتند که وارد جشنواره تئاتر استانی شدند ، سپس از بین آن ها ، دو گروه انتخاب و به جشنواره منطقه ای راه پیدا می کردند . از هر منطقه و استانی هم ، یک یا دو تئاتر وارد جشنواره منطقه ای می شد و مثلا اگر ۴ منطقه وجود داشت ، از بین آنها دو تا برای جشنواره تئاتر فجر انتخاب می شد. مثلا از مجموع منطقه دو که شامل استان های فارس ، هرمزگان و یزد ، بود ، دو تئاتر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می کرد .

برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر نیز مانند الان بازیگر زن اول ، بازیگر زن دوم ، نمایش اول و نمایش دوم داشتیم حتی بعضی مواقع نمایش سوم هم انتخاب می شد .

در سال ۶۵ با نمایش ” کلاغ ” به کارگردانی و بازیگری خودم و با بازی همسرم ، در جشنواره تئاتر استانی ، اول شدیم و به جشنواره تئاتر منطقه ای راه پیدا کردیم و در جشنواره تئاتر زاهدان هم اول شدیم . آن نمایش را در تهران هم اجرا کردیم و فکر کنم دوم یا سوم شدیم .

به نظرتان روندی که جشنواره تئاتر فجر تاکنون طی کرده رو به رشد است ؟

اخیرا به دلیل اینکه کار تصویر می کنم ، وارد تئاتر نشده ام . از سال ۷۴ ، با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، به مشکل خوردم و از آن سال تئاتر را کنار گذاشته ام و چون کارمند اداره تئاتر شیراز هم بودم ، خود را بازخرید کردم و به تهران آمدیم . از آن سال من با تئاتر  قهر بودم و خود را درگیر مسائل آن نمی کردم .

به سراغ کار تصویر در سینما و تلویزیون رفتم ولی همیشه دورادور از وضعیت تئاتر آگاه بودم ، از اهالی تئاتر شیراز می شنیدم که تئاتر دیگر آن رونقی را که در زمان فعالیت ما داشت ، ندارد و حمایت بسیار کمی از آن می شود . البته اخیرا شنیده ام که کمی به تئاتر شهرستان ها رسیدگی می کنند . باز هم کم است ولی وضعیت خوبی است . شنیده ام هرشب حدود ۱۰۰ تئاتر در تهران اجرا می شود و این موضوع جای خوشحالی و شکر دارد که مسئولین ، در راس امور فرهنگی ، هنری و نمایشی ، ضرورت هنر تئاتر را برای مردم احساس کرده اند و از آن حمایت می کنند . سالن های مختلفی وجود دارد که هر شب در آن تئاتر اجرا می شود . واقعا در سال های اخیر ، در تئاتر پیشرفت به وجود آمده است .

يک نظر ثبت شده است .

  1. حمید گفت:

    ااا من نمیدونستم اقای پاک نیت تئاتر بازی می کردند…
    کاش نسل ما از حضور این اساتید بی بهره نبود و بازهم انها را روی صحنه میدیدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *