در مصاحبه اختصاصی با تئاترفستیوال؛

آرزو علی پور : امیدوارم که تئاتر خیابانی بتواند حق خود را از تمام جشنواره ها بگیرد


نمایش خیابانی ” چهارشنبه خاتون ” به نویسندگی نگار نادری و کارگردانی آرزو علی پور در چهلمین جشنواره تئاتر فجر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

آمنه ملاحاجی – تئاتر فستیوال : آرزو علی پور درباره آیینی که در نمایش خیابانی “چهارشنبه خاتون” به آن پرداخته است به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : آیین “چهارشنبه خاتون ” در چهارشنبه آخر سال بین مردم گیلان و منطقه دیلمان مرسوم بوده است . یک خاتون به نام “چهارشنبه خاتون” در روز چهارشنبه سوری از درون چاه بیرون می آید و آرزوها را برآورده می کند. ما در این نمایش به این آیین قصه ای دراماتیک داده ایم ؛ دختر و پسری  در این منطقه عاشق هم هستند و باد و طوفانی که نشان از پلیدی است در آن منطقه حاکم می‌شود و باعث می‌شود که همه چیز از هم بپاشد و همه روابط را از بین می برد ، درختان را خشک می‌کند ، محصولات را از بین می‌برد و یک نفر از بین آن مردم که پسر قصه ما است، جرات پیدا می‌کند که چهارشنبه خاتون را صدا کند و چهارشنبه خاتون برای کمک کردن به اهالی از چاه بیرون می‌آید و خودش هم درگیر باد و طوفان می‌شود و در نهایت دختر و پسر و اهالی آن منطقه حاجت-روا می‌شوند و چهارشنبه خاتون دوباره باعث سرسبزی و آمدن بهار و عید به آن منطقه می‌شود.

کارگردان نمایش چهارشنبه خاتون در خصوص تئاتر خیابانی لاهیجان توضیح داد : شهر لاهیجان شهر هنردوست و هنرپروری است ولی متاسفانه چون امکانات کمی داریم ، فعالیت مان را در حوزه تئاتر خیابانی شروع کرده ایم و علاقه مند شده ایم و عاشقانه پیش رفتیم . واقعا امکاناتی نداشتیم که بخواهیم در تئاتر صحنه ای فعالیتی داشته باشیم .

او ادامه داد : در لاهیجان جشنواره ای به نام جشنواره تئاتر خیابانی شهروند داریم که ملی و سراسری و ده دوره برگزار شده است اما دو سال به خاطر کرونا برگزار نشده است . البته ما خیلی اجرای عموم در شهر خودمان نداریم و بیشتر برای جشنواره ها کار می‌کنیم .

علی پور با بیان اینکه تئاتر خیابانی زمانی داشت خوب پیش می‌رفت ولی متاسفانه در حال حاضر درگیر مسائلی شده است که این وضعیت ادامه ندارد ، گفت : اصول و قوانینی در تئاتر خیابانی بود اما حدود سه سال است که شاهد این جریان نیستیم . خیلی ها علاقه مند هستند کارهای صحنه ای شان را در محوطه باز اجرا بروند ، نمایش هایی که زمان آنها حدود یک ساعت یا یک ساعت و نیم است که باید تماشاگر عام در سرما بهمن ماه ، بایستد و نمایش را نگاه ‌کند و حتی اگر خوشش هم بیاید ولی مجبور است که بایستد و تحمل کند و نگاه کند . متاسفانه دوستان ما بر این باور شده اند که می توانند هر نمایشی را به خیابان آورند و اجرا کنند .

کارگردان نمایش چهارشنبه خاتون درباره آمادگی برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر با با توجه به شیوع سویه اُمیکرون توضیح داد : از شروع همه گیری ویروس کرونا ، ما درگیر این مسئله شده بودیم . مکان برای تمرین نداشتیم . برای اجرای نمایش “چهارشنبه‌ خاتون” را که پاییز امسال در جشنواره بین المللی تئاتر مریوان هم قبول شد و آنجا هم اجرا رفته ایم ، متاسفانه به دو قرنطینه پشت هم برخوردیم و نمی‌توانستیم تمرین کنیم . مجبور بودیم در گرمای تابستان ، با اعضای گروه ، برای تمرین به باغی در محیطی باز برویم و با وانت دکور ببریم ، تا با کلی هزینه و صرف وقت بتوانیم آنجا تمرین کنیم . حتی همانجا فیلم نمایش را گرفتیم و برای جشنواره تئاتر فجر فرستادیم .

علی پور در پایان گفت : برای این نمایش دو سال است که در حال تمرین هستیم و هربار که در جشنواره ای قبول می شود تمرینات را دوباره از سر می گیریم . امیدوارم که تئاتر خیابانی بتواند حق خودش را از تمام جشنواره ها بگیرد ، مخصوصا کسانی که سال های سال در این زمینه و در حرفه تئاتر خیابانی مشغول فعالیت هستند و خیلی زحمت کشیده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *