دکتر همتی: معلولین قهرمانان جامعه ما هستند / خواستن برای آنها ابتدای برخاستن است


جشنواره ی تئاتر معلولین روز گذشته ، سی ام مهرماه جاری ،  در فرهنگسرای بهمن روز پایانی خود را پشت سر گذاشت. در خلال اجرا های امروز فرصتی دست داد تا با دبیر جشنواره “دکتر محمد حسین همتی” گفتگویی داشته باشیم. گفتگوی خبرنگار تئاتر فستیوال با دکتر همتی را می توانید در ادامه مطالعه نمایید :

تئاتر فستیوال

اولین دوره ” جشنواره تئاتر معلولین ” با چه هدفی آغاز شد ؟

ما ” جشنواره تئاتر معلولین ”  را با دو نگرش شروع کردیم . نگرش اول این است که تعداد معلولینی که الان در اجتماع ما زندگی می کنند ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد اجتماع را تشکیل می دهند. بنابراین این عزیزان یک حق و حقوقی برای خود دارند و ما به عنوان متولیان بهزیستی موظفیم حق و حقوق آنها را در چهارچوبی که امکانش وجود دارد برای آنها ادا کنیم . دوماَ هدف از برگزاری جشنواره تغییر نگرش افراد جامعه و اجتماع نسبت به این عزیزان است . معمولا در سال های خیلی دور ، مردم ، قشر معلولین را افرادی می پنداشتند که این گروه افرادی ناتوان و ضعیف هستند که توانایی انجام هیچ کاری را ندارند . ما با برگزاری این جشنواره ها درست برعکس این ایده را اثبات کردیم . ثابت کردیم که این افراد بسیار توانمندند و معلولیت نشانه ی محدودیت و محرومیت برای آنها نیست . بنابراین این عزیزان به ما ثابت کردند کارهایی را می توانند انجام دهند که  چه بسا افراد عادی جامعه از عهده ی آن بر نمی آیند . ما با این افکار این جشنواره را تشکیل دادیم . تئاتر برای آنها جنبه ی درمانی دارد که بتوانند از ذات درونی و فکری خودشان به طور عمیق استفاده کنند . نباید فکر کنند که در اجتماع افراد ضعیفی هستند . باید بدانند که توانمندند و معلول نیستند و آنها قهرمان جامعه ما هستند .

چند گروه برای شرکت در جشنواره کار ارسال کردند؟

متجاوز از ۳۷ کار برای شرکت در جشنواره فرستاده شدند . که از این تعداد ۲۴ کار در اول بازبینی شد که ۲۲ کار مورد تائید داوران قرار گرفت و تصمیم گرفته شد ۱۱ مورد به روی صحنه برود .

در دو شهر دیگر کشور ( بوشهر و کرمانشاه ) نیز این جشنواره برگزار شده است. برای دیگر شهر ها هم برنامه ای دارید؟

در این مورد نمی توانم اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار بدهم . ولی از نظر استانی این اولین جشنواره ی استان محسوب می شود .

چرا “فرهنگسرای بهمن” را برای برگزاری این جشنواره انتخاب کردید ؟

 به این دلیل که متولی برگزاری این جشنواره ، بهزیستی شهرستان ری و جنوب تهران بوده است و بنده هم به عنوان مدیر بهزیستی شهرستان ، روی سالن هایی که می بایست جشنواره در آن برگزار شود خیلی تاکید داشتم که در حوزه ی مدیریتی خود ما باشد . چونکه جنوب تهران از نظر وضعیت جغرافیایی منطقه ی محروم حساب می شود و من می خواستم ثابت کنم که اینطور نیست . امکاناتی که ما خوشبختانه در قسمت جنوب تهران داریم خیلی بالاتر و بیشتر است . توانمندی در اینجا خیلی با ارزشتر است . خوشبختانه عوامل فرهنگسرای بهمن با ما خیلی همکاری داشتند و سالن هایی که کارگردانان و هنرمندان و معلولین عزیز ما می خواستند ، در اختیار آنها قرار گرفت . ما اختتامیه را هم در تالار اندیشه برگزار می کنیم که امیدوارم به خوبی برگزار شود و مشکلی پیش نیاید.

استقبال مردم این منطقه از جشنواره چطور بود ؟

 با اینکه تئاتر به نام معلولین بوده است ولی استقبال خوبی از مردم دیدیم . مردم بسیار راغب بودند و ما ورود را برای عموم آزاد گذاشته بودیم . دیروز ( سه شنبه ) من به عنوان دبیر جشنواره با تعدادی از مردم صحبت کردم ، آنها از اینکه بهزیستی برای این عزیزان ارزش قائل شده است رضایت کامل داشتند . این عزیزان دیگر خودشان را افراد گمنام و یا خارج از گود حساب نمی کنند . آنها خود را افرادی می دانند که جامعه به آنها نیاز دارد و افراد توانمندی هستند . به قول معروف خواستن برای آن ها ابتدای برخاستن است.

برنامه های آینده ی شما برای “جشنواره تئاتر معلولین” و حتی تئاتر معلولین چیست؟

 ما امیدواریم بتوانیم این جشنواره را به صورت جشنواره های دیگر ادامه دهیم و تا جایی که من اطلاع دارم مردم خیلی راضی بودند . رسانه ها استقبال خوبی داشته اند و دیدگاه مثبت مردم را منعکس کردند . البته مسلم است که ضعف هایی نیز بوده است . ما سعی می کنیم اگر بتوانیم دوباره جشنواره را برگزار کنیم که انشالله این اتفاق بیافتد ، ضعف هایی که مانند ضعف های مالی و یا سالن را نیز برطرف کنیم .

بهزیستی به عنوان بانی جشنواره چه بودجه ای را برای جشنواره تئاتر معلولین در نظر گرفته است؟

خوشبختانه جناب آقای دکتر هاشمی ریاست محترم بهزیستی کشور و جناب آقای سمیعی ریاست محترم بهزیستی استان و سایر همکارها نهایت همکاری را با ما داشتند . خوشبختانه از نظر ریالی ما اصلا مشکلی نداشتیم و نهایت همکاری با ما صورت گرفت. خود ما هم سعی کردیم از هر طریقی که شده است جشنواره را به طرز آبرومندانه ای برگزار کنیم . همکاران بهزیستی شهرستان ری از دل و جان برای این کار مایه گذاشتند ، مخصوصا معاونت توانبخشی بهزیستی شهرستان ری ، “خانم عزیزی” ، که من در اینجا از ایشان تشکر و قدردانی می کنم . ایشان الان ماه ها است که وقت خود را در اختیار جشنواره گذاشتند .

چند درصد از گروه های تئاتری جشنواره جز معلولین بودند؟

سعی ما بر این بود که نصف بیشتر گروه های تئاتری از معلولین باشند . شما اگر دقت بفرمایید در بعضی از اجرا ها بیش از ۸۰ درصد هنرمندان ما از این عزیزان بودند . از نابینایان گرفته تا آنهایی که مشکل ناتوانی جسمی و حرکتی دارند .

و اگر حرف پایانی دارید برای ما بگویید.

ما امیدواریم انشالله دولت با نظر لطف دکتر هاشمی که همیشه نظر مساعد برای تمام حوزه های بهزیستی کشور خصوصا شهر ری داشتند ، ما را حمایت کنند . مردم هم با ما همکاری داشته باشند که ما بتوانیم بیش از این در خدمت معلولین و عزیزان دیگر باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *